menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ontwerp grote natuurlijke tuin

Ga naar meest recente reactie

Fraka

Fraka

Dag iedereen,

Ik ben nieuw hier, en heel erg op zoek naar info, tips, ideën voor onze tuin.
We hebben een oude hoeve gekocht met een lap grond ernaast, in totaal 23 are.

We zijn bezig met de verbouwingen maar willen al goed nadenken en onze tuin al beginnen voorbereiden (al bomen gaan planten enzo).

Enkele zaken waar we vanuit willen gaan:
Onze tuin mag (grotendeels) verwilderen.
We willen een stuk gebruiken om wat kleine boerderijdieren te houden (we dachten aan geitjes en kippen, maar hebben er geen verstand van, we willen niet dat deze beestjes er een modderpoel van maken)
We willen er ook niet al onze weekends moeten insteken qua onderhoud
Vijver is optioneel

In bijlage ons eerste idee, lichtgroen is aanwezige beplanting, donkergroen is gepland. We weten eigenlijk niet wat doen met die ruimte...

donderdag 14 april 2011 - 13:48
Fraka

Fraka

Oei ik krijg er geen plan op, nieuwe poging..
Het is wel heel klein..

Donkergroen is gepland
lichtgroen is bestaand
Grijs is verharding (deze bovenaan de tekening naa rhet tuinhuis is steenslag waarop gras komt.

Vierkantjes zijn bomen, de grote beneden vòòr de serre zijn knotwilgen, na de serre zijn het allemaal fruitbomen, de laatste boom is een eik. De kleine vierkantjes op het einde van het terrein zijn knotwilgen, daarachter staan coniferen. Ruitjes zijn grote struiken, de bomen bovenaan zijn gemengd, notelaars en loofbomen, de afsluiting daar zijn conferen. Oei, ja de twee lichtgroene ruitjes rechtsboven op de tekening zijn ook struiken.

Het omrandde (stippellijnen) terrein is bovenaan braakliggend, onderaan moestuin. Al de rest is nu gras.

voor en achter het huis liggen velden (mais), onder buurman (klimophaag), boven paardenwei.

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 14 april 2011 - 13:49
Tborre

Tborre

Beste Fraka,

Mss een tip als je de fruitbomen nog moet zetten.
Wij hebben zelf ook wel wat ruimte om te vullen ( iets meer dan 2 hectare) en hebben in samenwerking met regionaal landschap hoogstam fruitbomen laten planten.

Deze staan nu mooi te wezen en vormen de eerste gasten van ons eco paradijs. De totale prijs ( aankoop bomen, planten, beschermingsmateriaal etc..) viel zeer goed mee en was een pak goedkoper dan zelf aan de slag gaan.

Wel is het zo dat men pas vanaf 10 bomen steun kan verlenen. Mss een goede tip voor jou?
dinsdag 26 april 2011 - 13:47
Fraka

Fraka

Bedankt voor je tip!!
Ik heb al de brochures doorgenomen en we gaan er zeker eens langs.
Op welke termijn is dat bij jou gelukt?
donderdag 28 april 2011 - 15:30
Tborre

Tborre

we hebben er iets langer dan een jaar over gedaan ( tussen eerste contact en planten).

Let wel dat bv in de regio noord hageland ( waar wij in zitten) het volgende plantseizoen al volzit heb ik begrepen.

Informeer eens bij je lokale afdeling, ze zijn voor ons een aangename en ondersteunende partner geworden.
Dit jaar kijken we naar de aanleg van enkele poelen, daarna kijken we naar de houtkanten.
vrijdag 29 april 2011 - 12:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon