menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gazon nogmaals verticuteren

Ga naar meest recente reactie

ErikL

ErikL

We hebben onze gazon (die erg verwaarloosd werd) geverticuteerd en daar zijn ongeveer 60 zakken (van die grote) mos, dood gras en onkruid uit gekomen. Sindsdien staat er uiteraard zowat geen gras meer in onze tuin, maar ik zie toch nog plaatsen waar wel mos is blijven staan.

Zouden we nogmaals moeten verticuteren of kan dit beetje mos geen kwaad?

We zouden dus kalk, gazonmest en graszaad willen strooien vandaag omdat morgen en overmorgen regenachtige dagen zijn en vermits wij op zandgrond zitten is dat (denk ik toch) goed omdat de zaadjes anders makkelijker gaan vliegen...

Kan iemand me zeggen of ik al dan niet opnieuw zou verticuteren of doe ik dan meer slecht dan goed?
dinsdag 29 maart 2011 - 13:53
cee

Cee

Als het merendeel van het mos eruit is denk ik dat je niet veel meerwinst uit het verticuteren zal halen.

Ik denk dat je het inderdaad nu mag gaan zaaien, hoe rapper hoe beter.

Dan het gras gedurende enige tijd wat langer laten groeien en zo graak ook makkelijk van het resterende mos af (weggeconcureerd).
woensdag 30 maart 2011 - 09:39
Ginkgo

Ginkgo

Het beetje mos dat je hebt staan kan geen kwaad hoor, er blijft altijd wel wat staan. Wat je kan doen is binnen 2 jaar (wanneer het nieuwe gras een goed wortelstel ontwikkeld heeft) eerst eens ijzersulfaat smijten en daarna verticuteren. Van het ijzersulfaat sterft het mos af en gaat er veel gemakkelijker uit. Let wel op, als je ijzersulfaat gaat smijten op je gazon mag je er een tijdje niet op lopen aangezien dit ijzer gaat oxideren en dus een roestkleur gaat afgeven. Dus als je op je gras loopt en daarna op je terras of binnen zijn dit plekken die je er niet meer uit krijgt (zeker bij natuursteen niet). Werkt goed, maar is een vuil werkje.

Waar ik wel nog wat mee zou wachten is die meststof. Ik zou eerder je meststof in het najaar of eventueel volgend jaar op je gras gooien. Bij chemische meststoffen kan dit nu nog niet zo een kwaad maar zeker bij organische meststof zeker opletten ! De nieuwe grasplantjes hun wortelgestel is nog maar net (of zelf nog niet) ontwikkeld en de kans bestaat dat de worteltjes gaan verbranden en dus je gras afsterft. Het is net als een pasgeboren baby redbull laten drinken, dat doe je niet !!

groetjes,
Karel
donderdag 31 maart 2011 - 09:42
ErikL

ErikL

Ik had begrepen dat verbranding v/d wortels bij organische meststoffen geen gevaar was maar wel bij chemische meststoffen? Dus eigenlijk net andersom dan wat jij schrijft.

Ben ik dan verkeerd geinformeerd of heb jij het verkeerd geschreven?
donderdag 31 maart 2011 - 09:58
Ginkgo

Ginkgo

Oww, grote fout !

Ik heb mij inderdaad vergist, het moet omgekeerd zijn.
Kunstmest kan zorgen voor verbranding !
Sorry voor het misverstand ! Hopelijk is je gazon nog niet omzeep ?
vrijdag 1 april 2011 - 09:51
ErikL

ErikL

Geen probleem hoor. Ik heb enkel organische meststof bij de hand en was vanplan deze te strooien. Maar heb nog niets kunnen doen door het slechte weer enzo...

Nu het intussen toch al een week geleden is dat de gazon werd geverticuteerd is het misschien toch verstandig om nogmaals te verticuteren alvorens kalk+mest+zaad te strooien?

Want het mos is hier en daar terug steviger geworden dan vlak na het verticuteren en onkruiden beginnen precies ook terug aan te sterken.

vrijdag 1 april 2011 - 10:41
Ginkgo

Ginkgo

Dat gaat niet veel uitmaken hoor, ik zou het niet doen. Als je in de twee richtingen geverticuteerd hebt dan is dit voldoende. Omdat je er nog altijd rekening mee moet houden dat je een groot deel gras ook mee uit trekt. Je gaat wel bijzaaien, maar dat is alleen gunstig als het om een kleine hoeveelheid gaat.

Mos kan je sowieso nooit in 1x wegkrijgen. Het is iets dat je moet opbouwen door voornamelijk het gras te stimuleren en bijkomstig het mos weg te halen. Nu zou ik kalk, meststof en zaad strooien en het daarbij laten. Als je elk jaar verticuteerd en dan eens ijzersulfaat strooit, denk ik dat dat de beste manier is om het mos onder controle te krijgen.

(ik veronderstel dat we praten over mos in een open gazon, dus niet in de schaduw of op natte plaatsen)
vrijdag 1 april 2011 - 12:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon