menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Voortuin iemand tips raad voorstel

frambozeroos

Frambozeroos

wij willen zelf ons voortuintje gaan aanleggen. momenteel is het enkel een stukje van gras, maar aangezien we nu verder willen doen en ons huis verder afschermen, zou ik dit ook willen aanpakken.

vooraan staat er over een lengte van 37 meter een beukenhaag met leilindes.
dan komt daar loodrecht op ongeveer een 7 meter van begin, een andere haag met poortje opzij.

dus ik zou een voortuintje hebben van ongeveer 7 op 7 meter.

aan de 2 kanten staan er lage buxus momenteel die ik wil behouden. heb al gedacht om andere buxus aan de 2 andere kanten bij te zetten, zodat ik vierkant krijg? maar dan???

ik zie graag grassen, maar niet helemaal -> vind dit in de winter nogal droog eruit zien.
ik zie ook graag iets hoger, niet enkel lavendel? ik zie ook wel graag eens iets meer, mag strak en verzorgd zijn, maar niet té strak. liefst ook geen steentjes erbij, want we hebben ernaast al een hele lange oprit. dus enkel groen...
1 boompje? welk? kan iemand me helpen, want ik weet t even niet meer.

dus een voortuintje, met niet té hoge planten, 7 op 7 meter.
zuidgericht.
woensdag 23 maart 2011 - 15:17
Eniavaswen

Eniavaswen

Hoi,

Het is makkelijker om een beeld te krijgen van je tuintje adhv een foto. Ik vind dat buxus idee wel leuk. Misschien zou je het nog verder kunnen doortrekken en er een buxus figuur van maken met allerlei kleinere vakken die je dan kan vullen met verschillende planten. Zo kan je er ritme in krijgen wat redelijk strak is, maar door de beplanting toch nog speels. Dat geeft ook nog een mooi beeld in de winter.
Een klassieker om te combineren met lavendel zijn rozen en vrouwenmantel. Ik hou ook van grassen en vind het juist leuk dat ze verdorren in de winter. Dat geeft een prachtig wintersilhouet als er een laagje rijp opligt of als de zon erdoor speelt, maar da's een kwestie van smaak natuurlijk.

Veel succes!
donderdag 24 maart 2011 - 12:00
frambozeroos

Frambozeroos

ga proberen eens foto te plaatsen. eerst eentje nemen natuurlijk.

nu zag ik ergens een voortuin met veel buxus bollen. zoiets vind ik heel mooi. maar natuurlijk geen gans vierkant van 7 op 7 vol buxusbollen en dan nog eens errond een laag haagje buxus...zie me al bezig....

zou dus ergens paar buxusbollen bij elkaar willen zetten -> dat het op termijn zo wolk vormt.
en dan verder ev. grassen? lavendel?
dat idee van paar vierkante vlakken erin staat me ook wel aan?
en iemand een idee van een boompje er nog bij of wat?

zal eens plannetje proberen tekenen en ev. fotootje erbij...niet simpel toch, zo nieuw stukje tuin...
zondag 27 maart 2011 - 12:12
Sandy

Sandy

Wat met hortensia's ?
Ik vind de combinatie van buxus en hortensias wel mooi en is ook klassiek en hortensias hebben in de winter die mooie verdroogde bloemen... en heel de zomer bloem.

Qua boompje is een sierkers heel mooi, of een amberboompje (geen bloem, maar heel mooie herfstkleur)...


donderdag 31 maart 2011 - 19:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon