menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Oude tuin opknappen - ideetjes welkom

Ga naar meest recente reactie

TuinmanTom

TuinmanTom

Hoi,

even terug hebben we een oud huis gekocht. Binnen uiteraard veel werk, maar ook de tuin moet onder handen genomen worden. Want die is oud, niet onderhouden en helemaal niet gezellig.

Ik heb al ideetjes, maar aangezien hier wellicht mensen met meer ervaring zitten, kon het dacht ik geen kwaad om hier mijn licht op te steken.
De tuin ligt naast het huis, 15m diep, 8m breed.
Het zou een aangename plaats moeten worden om een zomerse BBQ te houden, ondanks de drukke baan vooraan (hopelijk verdwijnt die achter een haag als die wat wil groeien). En ik zou er ook een kruidenhoekje en enkele kleine groentjes (radijsjes,sla,...) willen in kweken.

Wat het nu is: grasveldje, ingestort tuinhuisje, betonnen pad en nogal lege bakken waar nu 1 rhododendron in staat en iets verder, ik denk een catalpa.

Het tuinhuis moet in elk geval weg. Ik zou op die plaats een klein terrasje willen, het stuk naar de baan toe is de zuidkant. Maar dat is voor ons eigenlijk de achterkant van de tuin, want je komt in de tuin waar het tuinhuisje nu staat. Een nieuw tuinhuis zou van mij dus aan de andere kant komen.

Hieronder volgen 3 foto's.
Alvast bedankt voor elke ideetje.

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 19 maart 2011 - 19:40
TuinmanTom

TuinmanTom

hmm, blijkbaar maar 1 foto per bericht. Nog één van de andere kant dan:

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 19 maart 2011 - 19:44
TuinmanTom

TuinmanTom

En 't tuinhuis

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 19 maart 2011 - 19:45
an

An

dat is een mooi huisje en zo daar kan je heel wat moois van maken super
ik vindt het nu al heel erg mooi wat je hebt gekocht daar kan je heel wat tuin uurtjes straks in kwijt.
ik zou het wel in oude stijl houden,met aparte kamers d.m.v begroeide bogen of zo
met slingerende paadjes en zo.kijk maar is op de topic van fotos van mijn tuin
daar staan ook mooie ideeen(van wie komt er naar mijn tuin kijken van dj de coster dat bedoel ik dat zou erg mooi zijn voor jou tuin
zondag 20 maart 2011 - 16:23
TuinmanTom

TuinmanTom

Die tuin van jdcoster is wel af -waw. Maar m'n tuin is wel wat kleiner.

De oude stijl behouden is inderdaad een goed idee om van te vertrekken.
Ik heb wel het gevoel dat ik heel veel ga moeten slopen van dat oud beton... die betonnen platen tussen compartimenten, dat betonnen pad...
of denk je dat dit op een manier nog op te knappen/verwerken is?

Zat net ook te denken of een tuinhuis wel nodig is... het neemt plaats in waar je andere dingen mee kan doen. En we hebben een grote garage, waar nu al het meeste gerief staat.

Oja, ik heb net een hoop plantjes kleine maagdenpalm gekregen, die heb ik alvast achteraan gezet.
Eigenlijk wel nog wat vroeg om al iets te planten, ik heb nog niet eens een plan. Maar ik kon ze moeilijk weigeren of laten kapot gaan. En ik kan ze wellicht later nog verplaatsen, moest het nodig zijn.
zondag 20 maart 2011 - 17:20
an

An

ik zou een mooi overkapelend tuin huis maken zoiets als jdcoster waar je zomers lekker kan eten (je tafel er onder dat je midden in de natuur zit boven zij naast en zo
dat het een klein paradijsje wordt waar je kan eten dan en bbq of je moet geen 2de terras willen, ik zelf vind zelf dat van jdcoster heel erg mooi zoals ie dat heeft ,
kijk is op google tuinen van oude huizen.voor ideetjes

ik denk dat je nog een hoop antwoorden moet afwachten,en is gaan googlen want met jou tuin kan je heel veel kanten op ,wil je alleen sier?wil je er een moestuin bij,iets van een aprart zit gedeelte 1`of 2 ect ect.
je moet even kijken wat je precies wil .
zondag 20 maart 2011 - 17:43
Eniavaswen

Eniavaswen

Het is een beetje moeilijk om een goed beeld te krijgen van hoe je tuin precies ligt. Ik denk dat je best eerst een grondplan tekent en van daar een indeling probeert te maken. Zoals An al zei is het ook heel nuttig om rond te kijken en zo uit te vissen wat je graag ziet.
Wat ik al heb gezien om een drukke baan af te schermen is een walletje met daarop een haag. Wel mooi.
Die betonplaten gaan waarschijnlijk wel weg moeten. Tenzij je ze zou kunnen recuperen door er ergens anders een pad of terras van laten maken. Anders is het makkelijkst denk ik om gewoon een container te laten komen en alle afval in één keer weg te laten halen.
maandag 21 maart 2011 - 09:35
TuinmanTom

TuinmanTom

In deze tuin wil ik een combinatie sier & kruiden. moestuin & fruit daar is aan de andere kant van het huis plaats voor (daar is nu een groot grasveld)

Daarom dacht ik ook al dat beton en tegels naar de andere tuin te verhuizen, om daar in de moestuin te gebruiken.
En in de sier/kruidentuin meer te werken met houten paaltjes/rolborders om een soort bakken/kamers te creeëren, met eventueel wat niveau-verschillen. Zo zou het handig zijn dat een kruidentuintje wat hoger ligt, dat plukt dan gemakkelijk

Ik heb google sketchup gedownload en een klein schetsje gemaakt en reeds kleine aanpassingen gedaan zoals het terrasje, en de extra border tegen die grote bomenhaag, want die geeft zoveel schaduw dat gras er niet meer groeit.

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 21 maart 2011 - 22:18
Eniavaswen

Eniavaswen

Ik vind het al een heel leuk plannetje. Het lijkt me ook wel een goed idee om de betonplaten in de moestuin te gebruiken. Is er een mogelijkheid om langs buiten van de ene tuin naar de andere te gaan? Dit kan ik nu niet zien op het plan, maar het zou alleszins wel handig kunnen zijn als je bijv moet snoeiafval naar de composthoop wilt gaan ofzo.
dinsdag 22 maart 2011 - 10:31
cee

Cee

Je zou de betonnen paden ook als ondergrond kunnen houden om met vlonderplanken een houten pad te maken. Dat spaart heel wat voorbereidend werk uit voor de aanleg daarvan en geeft de tuin direct een heel mooie look.
dinsdag 22 maart 2011 - 13:27
jdcoster

Jdcoster

Het is niet zo makkelijk om ons in die tuin in te leven. Eigenlijk moet je in zo'n tuin en in dat huis gestaan hebben. Zien tot waar de middag en avondzon komt, bedenken wat men door het venster wil zien of kan zien enz.
Enkele bedenkingen:
Het terras mag gerust kleiner zijn en het tuinhuis zou ik volledig verwijderen als je het niet echt nodig hebt, dat om meer tuin te hebben.
De kant van die baan vraagt absoluut een hogere afsluiting. Ik vermoed dat er daar nu een ligusterhaag staat? Ik betwijfel of je die zo hoog krijgt. Een scherm van leilinden of leiperen daarboven zou misschien beter zijn.
Alle betonpaden zou ik verwijderen. Ze lijken wel van voor de oorlog, alleen weet ik nog niet welke oorlog. Goedkope paden leg je van hakselhout, in afwachting van een meer duurzame oplossing (uitkofferen en het hakselhout opsluiten tussen planken).
Die schuine helling zou ik wegwerken en helemaal effenen tot tegen het pad rond het huis en daar een volsteense keermuur metselen. Ofwel een stapelmuur maken waar die helling nu eindigt en die strook opvullen tet hoogte van dat pad ( voor uw kruidenstrook bijvoorbeeld). Stapelmuurtjes laten zich makkelijk begroeien met varentjes, campanula's, erigeron ... . De rolborders en paaltjes uit de handel zijn weinig duurzaam en zien er al van in het begin erg 'goedkoop' uit.
Kijk misschien ook een op www.baj.be voor ideeën. Zij hebben allerlei soorten beschoeiingen en keermuren bijvoorbeeld.

Als dat boompje een Cathalpa is staat het daar niet op zijn plaats. Ik zou het in de achterhoek zetten op 2 m van de buur en van de straat.
Ikzelf ben geen liefhebber van rechtlijnige 'plantenboorden', dat ziet er zo gekunsteld uit. Een border daarentegen met struiken achteraan, hoge vaste planten en lagere er voor lijkt natuurlijker (zie voorbeeldfoto's). Waarom dus eens niet een kromme lijn uit zetten voor het pad en een echte border maken, onder en achter die Cathalpa. De rhododendron kan daar dan al deel van uit maken.
Heel ons leven verloopt al rechtlijnig, geordend en gereglementeerd. Laat ons dan tenminste nog eens in de tuin onze creativiteit uitleven ... .

Op het terras een vaste BBQ metselen op termijn zou ook een aanwinst zijn.
[url=http://img402.imageshack.us/i/imm0045ap.jpg/][afbeelding verwijderd niet-https]

Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Als er een budget voor zou zijn zou ik ook een sierbetonplaten muur plaatsen voor die coniferenhaag van de buren want hou er rekening mee dat die haag later zal gerooid worden omdat ze te veel plaats begint in te nemen, lelijk begint te worden of wat ook.
De tuin indelen met een pergola overdwars of met een pergola het terras afbakenen en pergola's boven tuinpoortjes geven al weer gelegenheid om wat vertikaal te tuinieren, met klimrozen, druivelaars, blauwe regen enz.
Wil je ook nog wat fruit. In de handel bestaan er al voor ongev. 70 € prachtig geleide appel en perenboomjes of vijgenboompjes om langs uw afsluiting verder te leiden, samen met een paar bessen zoals doornloze braam, loganberry of tayberry.
Alles wat ik hier opsom is in dit tuintje aanwezig. Het is het stadstuintje van mijn dochter dat ik een paar jaar geleden aangelegd heb en het meet maar 5 x 16 m.
[url=http://img850.imageshack.us/i/stadstuinvan5x16m.jpg/][afbeelding verwijderd niet-https]

Uploaded with ImageShack.us
Ik hoop dat ik u een paar bruikbare ideeën heb geleverd, waarmee u aan de slag kunt. De plantenlijst kan ik ook wel bezorgen als u dat wenst.
En bedenk: The Sky is the limit. In iedere tuin toch?
dinsdag 22 maart 2011 - 22:09
TuinmanTom

TuinmanTom

jdcoster, erg bedankt voor je uitgebreide antwoord, hier kan ik zeker mee aan de slag. Vanavond begin ik al met beton weg te halen en naar de andere tuin te brengen (ben ik al even zoet mee).

Als je het niet erg vindt, ga ik een hoop ideetjes uit die tuin uit je voorbeeld overnemen. De zuid/zuidwestkant is trouwens de kant van de straat, dus ik pak misschien wel wat zon weg als ik leilinden plaats, het is dus een compromis van privacy en zon.

Als je enkele planten zou kunnen noemen die je gebruikt hebt in dat tuintje, dat zou wel van pas kunnen komen.

Ik heb het plannetje lichtjes aangepast: meer natuurlijke border, pergola, geen tuinhuis, geen tuinpad

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 23 maart 2011 - 11:26
renate67

Renate67

Ziet er mooi uit, zonder tuinhuisje wel even bedenken waar je de kussens van de tuinstoelen (als je die hebt) gaat opbergen. Dat is hier in de planning mis gegaan en dus niet handig.
Renate
woensdag 23 maart 2011 - 22:49
TuinmanTom

TuinmanTom

vlak naast de tuin (rechterkant van het plannetje) is eigenlijk de garage/berging, daar liggen de kussens nu ook, alsook het tuingerief.
woensdag 23 maart 2011 - 23:22
TuinmanTom

TuinmanTom

Heb al een ideetje om het tuinhuisje te recycleren. Van de planken maak 'k 2 houten bakken van m3 om als compostbak te gebruiken. En met het glas uit het zijraam en nog wat planken en 2 scharnieren ga ik een koudebak maken om groentjes onder te zaaien Beide komen in de moestuin aan de andere kant van het huis. Het mag er wat verweerd uitzien, als het maar functioneel is.
De rest van de planken bijhouden op zolder: als de compostbakken rot zijn kan ik er nieuwe maken.

Ik heb ook van die grote natuurstenen gevonden zoals onderaan de muur van het huis, die kan ik gebruiken voor het metsen van die bloem/kruidenbak. Onderin die bloembak kan ik wellicht ook al betonpuin kwijt van het tuinpad.

Het schuine deel van het pad blijkt wel erg praktisch om met een volle kruiwagen uit de tuin te rijden, ik vind het wel niet mooi, maar heb niet echt een alternatief. En ik moet via dat poortje aan dat schuine deel met mijn snoeihout naar de composthoop, met grond, met de grasmachine,...
Iemand een tip?

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 29 maart 2011 - 13:01
renate67

Renate67

gaaspaneeltje naast je schuine pad plaatsen en laten begroeien met bloemen bv lathyrus, dan valt het niet zo op of een forsere lang bloeiende plant ernaast zetten zoals bv lavatera
Renate
woensdag 30 maart 2011 - 18:23
TuinmanTom

TuinmanTom

gaaspaneeltje, goed idee, meteen verwerkt in nieuwe versie van het plan

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 30 maart 2011 - 22:07
renate67

Renate67

Hallo Tom
mooi ontwerp. Is voor jou zo de verhouding in oppervlak van terras+pad+grasveld ten opzicht van borders+kruidenbak goed?
Renate
woensdag 30 maart 2011 - 23:46
Angus

Angus

Ziet er al netjes uit! met welk programma heb je dat ontwerp gemaakt?

Zoals Renate67 (denk ik) probeert aan te geven is dat je terras er nogal gigantisch uitziet t.o.v. de rest van de tuin. Misschien kan je de border aan de 'linkerkant' van het plan over de hele lengte van de tuin maken? Zo breek je ook een beetje die strakke afbakening van terras <> border/gazon

mvg
Günther
donderdag 31 maart 2011 - 02:34
an

An

ziet er goed uit en wat een mooi ontwerp zo met die diepte gang en zo
donderdag 31 maart 2011 - 14:58
TuinmanTom

TuinmanTom

bedankt voor de reacties.

Het ontwerp doe ik met google sketchup. Ik had er al wat ervaring mee om enkele binnenhuis renovaties uit te tekenen, en voor de tuin is het ook bruikbaar zo blijkt.

Je hebt wellicht gelijk dat het terras nogal aan de grote kant is, dit is vooral het gevolg van het eerste plan waar een tuinhuis bij op diezelfde fundering kwam als het terras. Ik zou de exacte afmetingen nog eens moeten bepalen.
donderdag 31 maart 2011 - 15:52
jdcoster

Jdcoster

Die border links laten doorlopen was m.i. een goed voorstel.
En het idee van die pergola ook nog niet verwerpen.... .
Ik zou u nog dat plantenlijstje bezorgen. Dat volgt nog wel hoor.
donderdag 31 maart 2011 - 17:45
renate67

Renate67

Wat ik vooral probeer aan te geven denk na over welke oppervlakverhouding je in de tuin wilt hebben.
Ikzelf hou van veel planten en voor mij zou de border aan de linker kant breder mogen.
Maar ik vind de suggestie van Gunther om de border links naast het terras te laten doorlopen een hele goede, dat maakt meer een geheel van uw tuin.
Renate
vrijdag 1 april 2011 - 00:16
TuinmanTom

TuinmanTom

het pergola plan is nog niet verworpen, maar het staat niet bovenaan het prioriteiten lijstje Ik moet nog wat zien welke kant het uit gaat met het terras.
Het doorlopen van de linkse border is inderdaad geen slecht idee.
Ik heb het wat uitgewerkt in het plannetje.
edit:
De kruidenbak is wat verschoven. Ik heb wat bogen getekend die de basis zijn van het ontwerp.

Nu intussen het tuinhuis verwijderd is, heb ik al een beter idee van de ruimte.

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 1 april 2011 - 19:36
TuinmanTom

TuinmanTom

Ik kan voorlopig de linkse border nog niet echt beplanten, want de schutting moet daar eerst nog gezet worden. Die catalpa kan ik wellicht al wel verplanten, ik zie hem wel al groene scheutjes krijgen.
Die rododendron is nu uitgebloemd, als ik hem wat snoei kan ik die wellicht ook nog op z'n plaats zetten, alleen weet ik die plaats nog niet

Ondertussen ben ik aan de afbraakwerken van het tuinpad begonnen.

Ik had al ideetjes van planten, in de schaduwborder had ik erg graag een mooie groene border met een bedekking van kleine maagdenpalm en lievevrouwebedstro, met wat groepjes varens en groepjes astilbe.

In de zonneborder zie ik erg graag viooltjes, lavendel, gebroken hartjes, ridderspoor.

Achterin tegen de straatkant had ik graag één of twee mooi bloeiende, welriekende struiken die toch 3 meter hoog gaan en samen met de catalpa voor wat privacy zorgen. Ik dacht aan vlinderstruik en/of seringen.

Het valt nog te bekijken of en hoe die struiken en planten allemaal wat bijeen passen. Dat zal nog wat opzoekwerk vergen.
woensdag 6 april 2011 - 13:28
TuinmanTom

TuinmanTom

Ik denk trouwens dat mijn rhododendron een laurierkers is ?
maandag 11 april 2011 - 14:58
renate67

Renate67

Als je struik gebloeid heeft dan heb je aan de bloemen toch kunnen zien of het een rododendron of een laurierkers is?
De planten die je voor in de schaduwborder gekozen hebt hebben allemaal heel fijn geveerd of kleine blaadjes.
Het kan natuurlijk zijn dat je daar van houdt en speciaal zo gekozen hebt.
Maar het kan ook mooi zijn om het, in je best grote border, af te wisselen met de grote bladeren van hosta´s (doen het ook prima in de schaduw).
Sering en vlinderstruik lijken mij goede keus voor je wensen, boerenjasmijn ruikt ook heel lekker.
Renate
maandag 11 april 2011 - 23:19
Angus

Angus

Voor zover ik weet hoor je een Rhododendron toch niet te snoeien ?

maandag 11 april 2011 - 23:30
TuinmanTom

TuinmanTom

welja, de vorige eigenaar zei er een keer rhododendron tegen en ik heb er verder nooit echt bij stilgestaan, want kwa struik en blad leek het er van ver wel op.
Maar het heeft trosjes van hele fijne witte bloempjes. Wat dus een laurierkers is.
dinsdag 12 april 2011 - 00:28
jdcoster

Jdcoster

Kijk toch eens naar 'Skimmia' op Google. Ik denk dat jouw 'Rhododendron' zo noemt ... .
maandag 18 april 2011 - 17:04
TuinmanTom

TuinmanTom

Inderdaad, Skimmia, bedankt
Ik ben nog maar een groentje op vlak van tuinen
maandag 18 april 2011 - 20:35
Carootje

Carootje

Hey tuinman Tom,

heb net je ontwerp gezien. Super mooi!
We zijn hier ook bezig met de tuin te ontwerpen en dat programma google sketchUp lijkt mij echt wel goed.
Moet je er ervaring mee hebben om zo een mooie dingen te kunnen maken, of kan ik als beginnneling er gewoon invliegen?
Zo vind ik bijvoorbeeld niet goed waar ik de afmetingen van de tuin kan ingeven

Groetjes
Caro
donderdag 12 mei 2011 - 19:08
Kent

Kent

Je tuin ontwerp ziet er echt heel goed uit.
Knap gedaan vind ik, nu nog uitvoeren

Groetjes - Rita
dinsdag 17 mei 2011 - 23:15
TuinmanTom

TuinmanTom

Bedankt voor de complimentjes. De uitvoering is bezig hoor Een beetje op eigen tempo, maar het komt er wel. Als de terrasfundering is gelegd zal ik nog eens fotootjes posten.

Het enige waar ik nog niet goed weg mee weet zijn welke planten ik moet aanplanten. In de schaduw staat al wel astilbe en meiklokjes, aan de zonnekant staat de vlinderstruik wat kleine maagdenpalm en hier en daar had ik bollen irissen geplant die gaan uitkomen... Maar er is nog zo veel plaats om het vol te krijgen

Ik twijfel nog om op de scheiding met de buur nog ligusterhaag te zetten of toch betonplaten.

Sketchup heeft wel instructiefilmpjes om er mee aan de slag te gaan. Je kan inderdaad geen tuinafmetingen ingeven, het is dan ook geen programma speciaal voor tuinen. Je kan er allerlei schetsjes en technische tekenen mee maken.
Voor de tuin ben ik begonnen met in bovenaanzicht het tekenen van 1 grote rechthoek, je klikt waar de hoek linksonder moet komen en je klikt waar de hoek rechtsboven moet komen of je zet de hoek linksonder en je typt de breedte en lengte in, gescheiden door een puntkomma.
donderdag 19 mei 2011 - 11:48
TuinmanTom

TuinmanTom

Zoals beloofd enkel fotootjes, nu we halfweg zijn (2 jaren project & zeer low budget).
Dit jaar was voor de grote werken, volgend jaar komt de beplanting en afwerking.

Op de eerste foto is te zien hoe eerst de Skimmia struik en Catalpa boom zijn verplaatst naar een hoek waar ze veel beter staan. In diezelfde (shaduwrijke) hoek staan meiklokjes, astilbe en kleine maagdenpalm. Dit is eigenlijk wel een fijn privé zithoekje, op de plaats van de tuinstoelen zou ik een rustieke bank willen zetten.
Heel het betonnen tuinpad is uitgebroken, ik heb daar voorlopig een groenbemester (phacelia) gezaait, vraag me niet exact waarom, maar ik hoop dat dat goed doet aan het bodemleven na misschien wel 60 jaar onder een tuinpad gezeten te hebben.

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 5 augustus 2011 - 16:05
TuinmanTom

TuinmanTom

Op foto 2 zie je achterin de vlinderstruik van een stekje die het heel erg goed doet. Die struik mag echt groot worden want dat gaat een groot stuk van de steenweg camoufleren. Dat muurtje erachter wordt volgende lente geschilderd, wit of groen, of beide. Het pad tegen het huis wordt wellicht aan de zijkanten afgewerkt met keringsmuurtje van betonnen paaltjes. Wat er op het pad komt, is nog niet zeker, misschien tegels, misschien grind.
In de border is plaats voor een hoop planten. Ik heb al een hele mooie border gezien in een tuinmagazine die ik wil proberen namaken het komende voorjaar.

De laatste foto is wel de grootste verandering. Het vervallen tuinhuis is verdwenen en voor een stuk gerecupereerd als compostbak. Er is een terrasfundering aangelegd, waaronder al het betonpuin van het tuinpad is weggewerkt. Het terras moet nog betegeld worden. Aan de zijkanten van het terras moet nog zo'n 10 cm tuingrond aangevoerd worden, aangezien het terras 10cm hoger is komen te liggen dan de rest van de tuin.
We zitten daar nu wel met een gigantische inkijk van de buren op het terras. Het zijn wel erg vriendelijke mensen, maar toch denken we er aan om met wat klimplanten begroeide pergola's de boel iets meer af te sluiten.

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 5 augustus 2011 - 16:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon