menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verwaarloosde gazon terug opfleuren.

geut

Geut

Hoi,

Omdat we bezig zijn met ons huisje te verbouwen, heeft onze gazon vorig jaar niet de verzorging gekregen waar hij recht op heeft.

Dit jaar wil ik terug meer tijd steken in het uitzicht van de tuin.
Het is altijd prettiger om de kinderen te zien spelen op een frisse grasmat dan op een dorre weide .

Nu heb ik vandaag (omdat hij nog héél lang stond) het gras afgereden.
Om het gras een beetje kans te geven als het wil gaan groeien.

En ik ben naar een wilkel geweest met mesttsoffen.
Hier heb ik mij gazon-start van DCM laten aansmeren.
Op de zak staat dat dit toepasbaar is vanaf Feb.
Maar ik heb nog niets van kalk ofzo gegooid.

Is het beter om eerst de kalk te gooien, een tijdje wachten (2weken vb.) en dan de gazon-start?

Of gooi ik ze gewoon samen ?

Of doe ik gewoon iets helemaal anders ?

Alvast bedankt voor de info.
Groetjes Dieter.
donderdag 3 maart 2011 - 16:53
lam

Lam

Hallo Dieter ,
Je bent mooi op tijd om al aandacht aan het gazon te geven.
Je hebt het gemaaide gras wel geruimd hoop ik , als dit zo is is de zode mooi open.
Strooi het aangesmeeerde spil van DCM, het zal best goed zijn , Zeker op een gazon wat niets gewend is.
Strooi het over je gazon , zoals op de verpakking staat aangegeven. Meestal werken ze niet zo snel, komt door de samenstelling.De temperatuur loopt wat op dus het kan wel.
Wacht af hoe het gras reageert en pas dan de bemesting aan .
Kalk is misschien helemaal niet nodig, kijk gewoon in je woonomgeving , hoe anderen het doen.
Misschien kan je later wat bloedmeelkorrels geven , om het gras wat aan te jagen en je krijgt dan een mooie kleur op je gazon.
Veel geluk en geduld toegewenst,
Lam
donderdag 3 maart 2011 - 20:34
Esem

Esem

Geut,
om terug een mooi gazon te verkrijgen kan je als volgt te werk gaan.

Rij eerst het gras zeer kort af,maar dat heb je al gedaan lees ik.

Verticuteer nu je gazon en rij zowel in de lengte richting als in de breette,zodat je
eigenlijk een ruitjespatroon verkrijgt.

Als dat achter de rug is zorg er dan voor dat alle resterende losgekomen gazon en eventuele mos goed verwijderd is.
Heb je wel mos in het gazon strooi dan nu eerst de kalk over wat nog rest van je gazon!!!.

Wacht nu minstens 14 dagen en strooi dan je aangekochte meststoffen.
Als dat gebeurd is kan je als je dat wenst een goede gift compost over je gazon uitstrooien,en doe dit met een zeef met een maaswijte van 5 bij 5 mm.,en strooi zo een 5 tot 10 mm. dikte over je gazon.
De te groffe stukken die nog in de zeef achterblijven kan je eventueel in je boorders strooien of terug op de composthoop(vat) strooien als je deze bezit.

De regenwormen en de regen zorgen ervoor dat de compost verdwijnd onder je grasmat.
En wees vooral niet bang omdat je niets meer zal zien van je gazon,de natuur weet er wel raad mee.

Geloof me maar, ik doe dit al vele jaren en het gazon ziet er nog steeds als nieuw uit.
De mensen hier op het forum dit ooit onze tuin bezocht hebben kunnen dit bevestigen.

Gr Eddy, Esem
donderdag 3 maart 2011 - 23:08
geut

Geut

Bedankt voor de antwoorden.

Natuurlijk alle gras mooi opgeruimd.
En in tegenstelling van wat men mij vertelde in de tuinwinkel vertelde, toch goed kort afgereden.

Ik heb alvast een verticuteermachine geregeld.
Dat gaan we dan dit WE even doen.

Voor de kalk/bemesting ga ik nog even wachten.
Ze voorspellen nu juist enkele dagen droog weer.

Groetjes,
Dieter.
vrijdag 4 maart 2011 - 20:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon