menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tuingereeedschap aanschaffen

Ga naar meest recente reactie

james

James

Hoi!

Ik heb sindskort een flinke tuin en nu wil ik alle benodigde
tuingereedschap kopen,maar ik weet helemaal niet wat goed of slecht is en
wil toch wel het beste.

Hebben jullie tips, welk gereedschap ( merk) kan ik het beste
aanschaffen? Of is het allemaal een pot nat?

Alvast bedankt

Camille

zondag 20 februari 2011 - 09:38
lentemode

Lentemode

Hallo James, euh Camille,

Ik vind dat je eigenlijk niet over zo heel veel tuingereedschap moet beschikken...
Dus kun je beter investeren in goede basisstukken.
Koop bijvoorbeeld een spa met een blad van roestvrij staal. Absoluut niks anders...
En ik hou ook wel van verschillende 'schuppen': lang, breed,...
Je moet ook op de stelen letten, die breken gegarandeerd op de plek waar de steel aan het blad zit. Daarom is het belangrijk dat het staal van het schuppeblad doorloopt en het (essen)hout aan voor- en achterkant omvat.
Tot zover over de spa... Toch belangrijk voor één van de zwaarste tuinklussen !


Groetjes,
Mia
zondag 20 februari 2011 - 10:09
lentemode

Lentemode

Ah ja, een riek kan je natuurlijk ook niet missen !
zondag 20 februari 2011 - 13:44
Matabish

Matabish

Ook de 'Multihark' uit de eigen webwinkel van ons 'tuinadvies' is zijn prijs méér dan waard:
een ongelooflijk handig, makkelijk en veelzijdig werktuig, weet ik uit eigen ervaring!
Kijk hier maar eens:
http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=550

en James... [afbeelding verwijderd niet-https]
op ons leerrijke en verslavende tuinadvies-forum!

Groetjes,
Matabish.
zondag 20 februari 2011 - 19:34
lentemode

Lentemode

En ja, ook die 'Multihark' is gewoon nodig in de tuin !
Heb daar al een aardige discussie over gehad met Kurt...

Hier staan er ondertussen al een paar bij mekaar !
Weet je hoe dat komt ?
Ze missen alledrie al een paar tanden ! Dus helemaal niet zo sterk als wordt beloofd ! De grootste vodden eigenlijk , maar echt onmisbaar. En ja, ook met ontbrekende tanden blijft hij goed inzetbaar voor allerhande karweitjes.
En... we springen er echt niet bruut mee om, tillen er geen grote gewichten op, ...
Wie heeft er hier eigenlijk eentje uit de loterij die na een tuinseizoen nog over zijn hele gezonde gebit beschikt ???
Hier nog een plaatje hoe ze er uit zien:
zondag 20 februari 2011 - 22:01
lentemode

Lentemode

Ja, een snoeischaar !
Let erop dat je er eentje kiest in een afzichtelijk felle kleur i.p.v. zo'n mooie donkergroene die toch zo goed in de hand ligt...

Je komt er nog wel achter waarom...

Groetjes,
Mia
maandag 21 februari 2011 - 09:50
Polplastron

Polplastron

Voor veel karweitjes gebruik ik goedkoop spul: een klein harkje, een
voegenkrabbertje, een bollenplanter, een klein plantenschopje e.d.. Ik gebruik ze niet zo vaak (meer) dus hoeven ze niet veel te kosten en kunnen ze toch vaak jaren meegaan.

Mijn spades zijn allemaal van Pollet en daar ben ik prijs-kwaliteit dik
content van. Belangrijk is het vooral dat je spades (maar ook andere zaken) koopt met roestvrij blad en een steel die in geval van doorbreken kan vervangen worden.

Qua snoeischaren gebruikte ik vroeger die van Gardena, maar sinds ik redelijk wat rozen heb staan ben ik toch overgeschakeld naar Felco en dat is toch een verschil hoor! Maar voor wie slechts een paar keer eens iets moet snoeien, moet, vind ik, niet zo veel geld uitgeven.

Harken, schoffels, e.d. heb ik allemaal van Gardena met zo van die losse stelen en die voldoen voor mijn gebruik.

Mijn riek gebruik ik enkel voor de compost, maar een spitvork vind ik onmisbaar om planten op te graven en te scheuren en om de grond van mijn groentenbedden los te maken en compost onder te werken.

Eigenlijk hangt veel af van wat voor tuin je wil/hebt en wat je van plan bent om te doen.
Als je nog niet zeker bent koop je best eerst niet te duur spul. Je kan je
achteraf altijd nog verbeteren: enkel een goede spade zal onmisbaar zijn vooral bij de aanleg!

Groeten,

Pol
maandag 21 februari 2011 - 12:20
lentemode

Lentemode

Amaj, Pol, wat een aanbod van die Zwitserse Felco-snoeischaren, hé, zodat je ook hier door de bomen het bos niet meer ziet...
Er zit er daar ergens een prachtexemplaar tussen met met leder overtrokken handvatten...
Die zou ik niet graag in de composthoop kwijtraken...
Te mooi om mee te werken vind ik deze:

[afbeelding verwijderd niet-https]

Met de zever over mijn kin,
Mia
maandag 21 februari 2011 - 19:25
Polplastron

Polplastron

Gardena is dan ook keigoed! Maar als je zoveel rozen te snoeien hebt als ik en je wil mooie, gladde snedes maken, dan is zo'n Felco z'n prijs waard. Ik heb de "gewone" Felco 8: de messen blijven scherper dan bij Gardena en elk onderdeel appart is vervangbaar indien nodig. Alles hangt er dus vanaf voor wat je 't nodig hebt!
maandag 21 februari 2011 - 23:04
lentemode

Lentemode

Die heeft zo'n vriendelijk gezichtje...
[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 22 februari 2011 - 10:06
sunjet

Sunjet

felco snoeischaar een zeer goede investering
mijn eerste felco snoeischaar heb ik gekocht toen ik nog op de
tuinbouwschool zat en ik bezit ze nog steeds
nog gelijk nieuw

groeten sunjet
vrijdag 25 februari 2011 - 22:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon