menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Plassen op nieuw gezaaid gras

Ga naar meest recente reactie

Maya16

Maya16

In oktober zijn de grondwerken gebeurd in onze tuin en is erop gezaaid. Het gras is intussen op de meeste plaatsen normaal gegroeid, denk ik.
Blijkbaar was de grond toch niet overal even vlak want op een aantal plaatsen blijven plassen (redelijk lang) staan als het geregend heeft.
Op andere plaatsen is het gras niet goed gegroeid omdat er hopen afgevallen bladeren op zijn blijven liggen (en we niet op het pas gezaaide gras mochten lopen).
Moeten wij dit zo laten of dienen wij actie te ondernemen om dit recht te zetten (en zo ja, welke actie)?
Deze foto is van hoe het er vandaag uitziet.



Uploaded with ImageShack.us

Ter info: het achterste deel ligt een niveau hoger dan ervoor (grens ligt tussen de pijltjes)
zaterdag 12 februari 2011 - 12:27
Gehenna

Gehenna

Drainage leggen dat het water sneller weg is of je kan blijven herstellen zonder resultaat. Denk ik.
zaterdag 12 februari 2011 - 22:42
Kater

Kater

Wij hebben vorig jaar (februari/maart) een stuk weide omgezet naar tuin.
Door het afgraven, ophogen, graven van geulen voor electriciteit, sproeisystemen en dergelijke was de ondergrond verstoord tot ±1m diepte.

Na zes maand, als het regende, stonden overal plassen waarbij het dagen duurde voor ze weg waren. Volgens de tuinaannemer zou een groot deel ervan automatisch verdwijnen omdat het water "opnieuw zijn weg moest zoeken".

Nu, één jaar later, hebben we geen plassen meer. Enkel op een klein deel van ongeveer 100m² vormt zich nog een grote plas (verzakking van enkele cm ten opzichte van de rest - net de plaats waar de graafmachines meest hadden gestaan om het terras aan te leggen).

De aannemer komt in maart het gras afsnijden, het stuk wordt egaal gemaakt en het gras teruggelegd.
zondag 13 februari 2011 - 16:11
Maya16

Maya16

Ik denk niet dat ons probleem is dat het water niet genoeg weg kan, maar dat sommige plaatsen toch niet vlak genoeg liggen waardoor er in die "putten" (al is dat wat overdreven) het water langer blijft staan en het daar te nat is om het gras te laten doorkomen.

Ik vroeg me eigenlijk af wat we konden doen aan die "putten".
Ik -als absolute niet-kenner- zou in eerste instantie denken om op die plaatsen wat grond aan te brengen, het proberen vlak leggen en daar opnieuw gras zaaien. Maar misschien is dat niet de goeie oplossing...
En indien wel, wanneer doen we dat best en hoe?
woensdag 16 februari 2011 - 11:14
Kater

Kater

Indien de grasmat nog goed is ter hoogte van de problemen is er onmiddellijk een oplossing.

Als je niet opnieuw wil inzaaien dan werk je best omgekeerd. Eerst de graszoden afsnijden op een oppervlakte, groter dan de putten. Een machine kan je huren bij de betere doe het zelf of tuinzaak.

Je rolt de grasmatten op en legt ze opzij.

Dan aarde omwoelen en toevoegen om te egaliseren.
Grasmatjes terugleggen, aandrukken (doe je ski's aan ) en goed water geven.

Op één dagje ben je klaar en heb je een goede grasmat.
Ik veronderstel dat de beste periode de maand maart is.
woensdag 16 februari 2011 - 17:43
vloeiende

Vloeiende

Allereerst de oorzaak van plassen opzoeken, vaak is dit een ondoordringbare laag in ondergrond. Kan je zien door met spade een gat te graven tot op de vaste grond (zavezl)en ondertussen trachten waar te nemen , (dit voel je echt wel aan het steken)of er een harde laag zit, meestal is de grond eronder droog (droger) Indien dit zo is moet je de laag laten breken met vb kraan. Is de ganse tuin laag gelegen en nat dan kan een drainage helpen, dit is wel een zeer sinecuur werk. Ook eerst nagaan of je met het water weg kan. Dan eventueel uw lage plekken opvullen, en terug inzaaien. Let wel, voer nooit grondbewerkingen uit in natte omstandigheden of in natte grond. Hoelang het ook duurt laat uw grond eerst goed drogen alvorens te beginnen.
Nu uw zode snijden met een zodesnijder is uit den boze, zeker op de plekken waar je gras dun staat, de grasplantjes hebben absoluut nog geen zode gevormd en deze zullen volledig uit elkaar vallen.
donderdag 17 februari 2011 - 21:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon