menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nu gazon al kalken

Ga naar meest recente reactie

rombaft

Rombaft

Ben aan het twijfelen of ik nu reeds mijn gazon zou kalken.

Is dit te vroeg of net op tijd ?
woensdag 2 februari 2011 - 15:18
Greenkeper

Greenkeper

Zeker nu doen! Niet meer wachten. Straks komen de andere meststoffen en moet de kalk best al opgelost zijn om deze optimaal te kunnen benutten.
woensdag 2 februari 2011 - 16:30
Jens

Jens

Hallo ,

Kalken doe ik meestal half februari. Dan kan de bodem deze voldoende opnemen , maar dit kan nog veel later als dat het beste voor je uitkomt.

Deze kan toch samen met andere meststoffen ? valt natuurlijk wel te bekijken welke meststoffen je ter je beschikking hebt .

Met vriendelijke groeten ,

Team tuinen Blondiau

http://www.blondiaubvba.be Neem zeker eens een kijkje op onze vernieuwde website
woensdag 2 februari 2011 - 20:15
rombaft

Rombaft

Ok, thx allemaal, denk dat ik dan dit weekend maar wat kalk ga strooien.

Het is idd zo dat de kalk de werking van de meststoffen opheft, calcium kan reageren met nitrate (stikstof) waardoor beide producten elkaars werking opheffen en eventueel wel nieuwe eigenschappen krijgen (?) .
donderdag 3 februari 2011 - 08:27
Gunther75

Gunther75

Kan ik ook mijn gazon al kalken? Ondanks dat ik deze vorig jaar redelijk laat heb in gezaaid en nog niet helemaal is gegroeid. Er zijn nog kale plekken.

vrijdag 4 februari 2011 - 20:33
Debby

Debby

Hoi hoi, hoe doen jullie dat nu al dan? Want als ik naar buiten kijk dan kijk ik uit over de sneeuwvelden.... Ook wit natuurlijk maar niet van de kalk, en als ik nu ook al zou kalken dan spoelt alles weg (ik woon op een berghelling) met het smeltwater het bos in...

Eerverleden jaar hadden we hier zelfs een witte pasen!! halve meter sneeuw hoor.

Zelf wacht ik met kalken tot het allemaal na het dooien een beetje 'opgedroogd' is en er geen water meer soppig staat of gewoon over het oppervlak langsstroomt...

Groetjes Debby.
vrijdag 4 februari 2011 - 22:22
lam

Lam

Bekalken, kan bijna altijd, het hangt sterk van de kalkmesstof af.
Kalk is de enigste meststof die je over de sneeuw mag strooien . Makkelijk, kan je meteen zien of het goed gestrooid is.
Kalk strooi je bijna nooit te veel, je moet enorme hoeveelheden strooien om de ph ( zuurgraad) te verhogen.(afhankelijk van de klalkfactor en hoeveel de ph verhoogt diend te worden)
Ook kan kalk vebeterend werken op de structuur.
Kalk is verkrijg baar in enkele vormen zo als in korrel en poedervorm. Soms ook de draagstof van andere kunstmeststoffen. Of is onstaaan bij het maken van kunstmeststoffen ( bv. superfosfaat).
Hieruit blijkt maar weer dat kalk al in vele meststoffen voorkomt,
zaterdag 5 februari 2011 - 15:41
Kater

Kater

Jaar in, jaar uit kalk ik de eerste of tweede week van maart met een strooier en beluchter.

De overige gazonmeststoffen strooi ik half april in.
zondag 13 februari 2011 - 16:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon