menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tuintegels

Ga naar meest recente reactie

Lottje

Lottje

Hallo allen,

Ik wil mijn tuin opnieuw gaan inrichten en dan wou ik beginnen met de tegels. Natuursteen lijkt me mooi, maar het schijnt dat men daar voorzichtig mee moet zijn. Heeft iemand ervaring hiermee? Ik heb wat rond zitten zoeken op het internet en op sites als http://www.natuursteen-tegels.org en iets specifieker op
http://www.chinese-hardsteen.be wel wat informatie gevonden, maar daar ben ik niet veel wijzer van geworden.

Klopt het dat de tegels van kleur veranderen en dat er vlekken in komen? En mogen ze nou niet in cement gelegd worden omdat dat slecht zou zijn voor de tegels? Moeten ze met of zonder voeg gelegd worden?

Is er hier iemand die mij een en ander hierover kan vertellen?

Bedankt alvast
donderdag 6 januari 2011 - 17:20
printemps

Printemps

Ik heb Chinese hardsteen liggen en ben er heel tevreden over
Ze zijn gelegd in stabilisé(daar zit ook cement in maar geen probleem) tegen elkaar maar zonder voeg,vraagt wel ondergoed want er kruipen dan onkruidjes tussen
Gewone tegels laten ze inlopen met een papje maar met hardsteen gaat dit niet want dan heb je vlekken van cement die nooit meer weg gaan
Vlekken van olie enzo even wat zeepwater erop en na een paar dagen zweet dat eruit
Onderhoud doe ik zo : emmer water buien gieten en dan aftrekken ofwel na een regenbui
Voegen kunnen eruit springen door vorst
Belgische is mooier en blauwer van kleur maar ook veel duurder
Chinese is meer grijs van kleur

mvg
donderdag 6 januari 2011 - 18:13
cetinel

Cetinel

ons terras moet nog aangelegd...
ik weet er zelf niks van,maar echtgenoot wel dus moet ik enkel kiezen(echtgenoot denkt wel altijd dat hij kiest en ik beetje meekijk,maar het word toch bijna altijd mijn keus......
weet niet wanneer we eraan kunnen beginnen,er wacht nog bergen werk....
terras is nu dus enkel nog beton....
donderdag 6 januari 2011 - 18:34
lentemode

Lentemode

Ons terras werd vorig jaar ook opnieuw aangelegd met blauwe natuursteen uit Vietnam.
't Is heel mooi geworden met grijze verlichting en grijze planten als lavendel ernaast.
Ze liggen in een stabilisébed en dat was doorwerken om per dag weeral een remorque stabilisé te kunnen verwerken. De voegen hebben we ingegoten met cement en compactuna, of zoiets... En ja, de vegen moesten telkens nauwgezet verwijderd worden om er geen expressionistisch schilderij aan over te houden.
Het onderhoud is zoals An zegt: supermakkelijk, want de tegels zijn groot en vlak.
We hebben de klus (met hulp) zelf geklaard en er behoorlijk lang aan bezig geweest.
Minpunt: als 't regent of ijzelt, zijn ze superglad, met schuifelvoetjes erover dan, nooit lopen...(Zeggen ze ook tegen de kindjes in 't zwembad... )
Net die week aangeschaft toen we op Eén een reportage zagen over kinderarbeid in China: tussen hun voetjes knelden ze de steen en met hamer en bijtel moest dat een mooie kubusblok worden...
Maar ik denk dat bij de fabricage van zo'n grote tegels met grote zaagmachines geen kinderen gewenst zijn...
vrijdag 7 januari 2011 - 15:50
Lottje

Lottje

Dus schoonhouden met (zeep)water is makkelijk te doen, en het is geen probleem om het in stabilisé te leggen. Hartelijk dank voor uw tips
dinsdag 11 januari 2011 - 16:04
JefH

JefH

Alleen maar op stabilisé leggen is niet optimaal,

stabilisé dient gebruikt te worden als een ONDERfundering bij tegels en meestal zitten hier dan ook nog betonnetten in verwerkt (maar dan met fijne mazen).

De tegels plaats je in een mortelbed dat op een chapebed ligt, en achteraf inderdaad zoals hier al aangehaald een cementpapje maken en in de voegen trekken met een aftrekker (zorg voor een dikke voeg, niet zoals binnenvloeren).


Let op: hardsteen is nooit helemaal correct geslepen


(Dit is de meest gebruikte techniek in de tuinaanlegwereld)
woensdag 19 januari 2011 - 17:26
Jens

Jens

Beste ,

Voor informatie over tegels , natuursteen , ... Kan ik je altijd doorverwijzen naar onze verdeler in natuursteen. deze is op afspraak en helpt je gratis een vrijblijvend een goede keuze te maken . Geef ons even een aanvraagje op onze website en ik geef je
de uitnodiging met plezier door.

Met vriendelijke groeten,

http://www.blondiaubvba.be
woensdag 2 februari 2011 - 20:48
Feniks

Feniks

Wij hebben net ons terras laten aanleggen in kandla (oker), dat is ook natuursteen, zandsteen, maar warmer dan al dat blauw en grijs wat je hier in België ziet. Misschien een tip?
Let niet op de rommel, gazon en tuinpad moeten nog aangelegd worden...
[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 8 februari 2011 - 16:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon