menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zelfbouw zwembaden

Ga naar meest recente reactie

emiledevoss

Emiledevoss

Hallo iedereen
Omdat ook ik een jaartje ouder word, wil ik graag gaan zwemmen in de tuin. Nu het probleem is dat ik niet graag naar een publiek zwembad ga (aangezien ik in een hedendaags zwembad echt niet meer op mijn gemak kan zwemmen). Ik en mijn vrouw zijn dus aan het overwegen om zelf een zwembad aan te leggen. We hebben eens rondgekeken, en er is toch wel een enorm aanbod. Nu twijfelen we tussen twee mogelijkheden. Ofwel leggen we een vast zwembad. Het nadeel hiervan is dat dit een heel jaar door onderhoud vereist, en dat je in de winter niet veel bent met dit zwembad. Dit is in de winter dan ook wat verloren ruimte. Een tweede mogelijkheid zijn zelfbouw zwembaden . Het voordeel hiervan is dat je deze in de winter mooi op zolder kan plaatsen, dus ook plaatswinst. Een ander voordeel is dat deze toch wel aanzienlijk goedkoper zijn. Het grootste nadeel is natuurlijk dat deze sneller verslijt, en het een enorm karwij is om dit op de zolder te plaatsen.

Zijn er mensen met ervaring?
maandag 20 december 2010 - 15:42
Mandy

Mandy

Als je een permanent zwembad wilt zodat je veel langer in het najaar kan doorzwemmen en in het voorjaar eerder, dan kun je toch een paar zonnepanelen neerzetten die het water warm houden?
maandag 20 december 2010 - 22:04
Ginkgo

Ginkgo

Al eens gedacht aan een zwemvijver ? Heb je in de winter ook niet veel aan maar je hebt wel het groen/natuurlijk aspect.
dinsdag 21 december 2010 - 10:40
Mandy

Mandy

Een zwemvijver heb ik ook, maar ik zal dat niemand aanraden.
Is lekker in de zomer maar in de winter heb je niets aan.
Verder heeft dat heel veel onderhoud nodig.

Als je veel wilt zwemmen zou ik een permanent zwembad nemen met een paar zonnecollectoren, dek erover, dat helpt ook veel om de warmte te bewaren.

Je kunt er natuurlijk ook een plexiglas scherm omheen zetten tegen de wind en kou..... of dan meteen maar een ( verlaagd) dak.....die zijn maar een meter boven je hoofd en houden alles lekker warm.....



dinsdag 21 december 2010 - 11:22
Ginkgo

Ginkgo

zo'n verlaagd dak lijkt mij wel nog gezellig
dinsdag 21 december 2010 - 11:35
Mandy

Mandy

En daar gaat het nou niet om

ik bedoelde het meer om het warme water te kunnen behouden

In de zomer kun je het dak dan openschuiven......

dinsdag 21 december 2010 - 11:46
Jens

Jens

Hallo,

Naar mijn mening bekom je het beste resultaat met het plaatsen van een vaste iconstructie . Bij onze laatste klant zijn we op de volgende manier te werk gegaan .

Plaatsen van een vast zwembad.
Uitgewerkt Met een Ipé (duurzame houtsoort zonder relief) terras
Hierboven is er een Aluminium (Azure coating) frame geplaatst met plexiglas in
Het voordeel hiervan is dat het een schuifsysteem is en zo de hele constructie
(Handmatig) over het zwembad kan geschoven worden . dus heb je in de zomer een buitenzwembad en in de winter een mooi overdekt.

Ook word het zwembad verwarmt met zonnepanelen . Aangezien we dit systeem voor de eerste keer hebben toegepast , houd de klant ons op de hoogte van de temperaturen . tot op vandaag (-3°) is het zwembad nog ca. 36° , door de gesloten omgeving . deze kan nog worden bijverwarmd indien nodig met een aansluiting van een circulatiepomp op de huidige verwarming. Waarvan de kostprijs niet zo hoog ligt als je het niet onder de 24° laat komen.

Hopelijk is dit een goed antwoord op je vraag.

Met vriendelijke groeten en prettige feesten ,

Team tuinen Blondiau

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 22 december 2010 - 09:01
emiledevoss

Emiledevoss

En heeft er iemand ervaring met de zelfbouw zwembaden van zwembadstore?
http://www.zwembadstore.be/zwembaden/zelfbouw-zwembad
Ik ben eerst een beetje alles aan het overlopen voor ik een beslissing neem.
woensdag 22 december 2010 - 10:12
rialle

Rialle

Hoi Emile,

Wij hebben zo'n zwembad met een stalen frame van het merk Intex zoals ze ook in de zwembadstore hebben. De op- en afbouw is best eenvoudig, ik krijg het met minimale hulp van iemand, zelf opgezet. En afbreken is al helemaal een eitje.
Deze zwembaden zijn natuurlijk niet zo diep dat je daar echt in kunt zwemmen, of je zou al een hele grote moeten nemen, die zijn dan ook wat dieper.

Het grootste probleem hier is iedere zomer hetzelfde en wel het groen worden van het water ivm algengroei. Omdat ik absoluut niet van cloor hou hebben wij het eerste jaar actieve zuurstof (tabletten) gebruikt maar dat was absoluut niet afdoende dus zijn we helaas overgegaan op cloortabletten. Maar ook dat is een crime! Ik heb mij precies aan de voorschriften gehouden maar het mocht niet baten. Ik had een sterkere pomp willen kopen maar door de hittegolf in de lente was aalles uitverkocht, dus staat die op de lijst voor volgend jaar.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Groetjes Rialle
woensdag 22 december 2010 - 11:17
kurt_op

Kurt_op

je kan ook altijd kiezen voor een opbouw zwembad. Dat is een stuk makkelijker te plaatsen dan een zwembad dat je moet ingraven. Je hebt ze ook in beton met een houtlook. De firma waterweelde verkoopt dit. URL GEBLOKKEERD
zaterdag 5 november 2011 - 15:29
printemps

Printemps

@ Rialle

Tegen het groen worden heb je een ander produkt nodig,ga eens kijken bij de zwembad speciaalzaak
Ofwel doe je er kopersulfaat in (bij de drogist),is een blauw poeder
Chloor is om te ontsmetten,dus dat moet er ook in ofwel een soort zout kan ook maar dan heb je weer een soort machine nodig om dat te verdelen/toevoegen
En een pomp werkt ook niet tegen het groen worden
Goedkoopste en gemakkelijkste oplossing chloor en kopersulfaat, mijn ouders doen het al bijna 50 jaar zo
zaterdag 5 november 2011 - 16:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon