menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gazon

bennygazon

Bennygazon

Geachte,
Op welke manier kan ik mijn pas aangelegde gazon het beste bemesten?
Ik heb mijn tuin opgehoogd met zo'n 20 - 30 cm.
Daarna gefreesd en ingezaaid op de correcte manier.
Na 2 weken was het zaad op de meeste plaatsen volop in de groei.
Op sommige plekken komt het gras er niet door.
Nu is mijn vraag wat ik het beste doen om die zwakke plekken voldoende voeding te geven?
zaterdag 27 november 2010 - 21:35
jumperke

Jumperke

Zeker deze plaatsen NIET bemesten!
Ik weet niet hoe je gezaaid hebt? Maar normaal doet men dit in kruisverband, dit wil zeggen eerst in de lengte lopen en gelijkmatig strooien en nadien in de breedte ook eens lopen om gelijkmatig graszaad uit te strooien.
Het gelijkmatig verspreiden van graszaad op zich is ook niet zo makkelijk en het duurt toch even eer je die tactiek ten volle onder de knie hebt.
Het kan nu zijn dat je hier en daar een plaatsje niet bestrooid hebt met graszaad, of dat er op die plaats nu net eens minder graszaad gekiemd is. Dat heb je nu eenmaal altijd bij een pas gezaaid gazon. Meestal moet je na het zaaien hier en daar nog eens een plaatsje een klein beetje bijzaaien.

Vele mensen denken hierdoor dat hun grond niet voldoende voeding bevat en gaan bemesten. Maar dit is een verkeerde gedachte, zaden hebben immers zelf de voeding in zich om te kiemen, dus dit mag geen probleem zijn. Integendeel, wanneer een grond teveel bemest is voor het zaaien kan het gebeuren dat de wortels gewoon verbranden.
Bij het freezen kan je gewoon een beetje organische meststof gaan toedienen aan de grond, dit kan je vinden in een gewoon tuincentrum, in zakken speciaal voor de grondvoorbereiding om gras te zaaien.
Dit is dan ook voldoende.

Dus gewoon een beetje bijzaaien op de plaatsen waar het dun staat zou ik zeggen en alles komt in orde.

Veel succes.

jerko
zaterdag 27 november 2010 - 23:34
deHaan

DeHaan

Wacht een half jaar, je bent te ongeduldig.
zondag 28 november 2010 - 00:48
bennygazon

Bennygazon

Ik zal geduldig wachten.
Bedankt
zondag 28 november 2010 - 19:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon