menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zuur maken van de grond

Ga naar meest recente reactie

john212

John212

De rhododendrons en azalea's houden van zure grond. Maar de grond moet ik ook zuur houden,begrijp ik. Dat deed ik door 1x per 2 jaar tuinturf ertussen te strooien. Maar dat vinden de katten zo'n prettig toilet dat de tuin nog maanden stinkt.
Ik ben daarom op zoek naar een andere manier om de zuurgraad op peil te houden.

Hoe kan ik dat het beste doen ??
- grasmaaisel ertussen strooien ?? Heb ik deze tijd niet veel meer van.....
- gek idee, maar iets azijn door gietwater ?? Hoeveel dan

- andere suggesties zijn ook heel welkom !!!
woensdag 17 november 2010 - 14:04
printemps

Printemps

Takken van rozen op de grond leggen rond uw struiken
Naalden van Den nemen
Denneappels

Van azijn gaan uw planten kapot
woensdag 17 november 2010 - 14:11
john212

John212

We zitten hier op erg vette klei (blauw/grijs van kleur) - daarbovenop 20 cm goede kwaliteit tuingrond, voor dit deel van de tuin gemengd met tuinturf.
Maar als alles steeds zuurder wordt, zal ook deze grond zijn zuurgraad wel behouden ??
woensdag 17 november 2010 - 22:11
Greenkeper

Greenkeper

Verzurende meststoffen toedienen ( vraag ernaar in de betere tuincentra).
Maar opletten dat het ook niet te zuur wordt! Laat je grond tijdig ontleden om de juiste zuurtegraad te bepalen. Je kan de zuurtegraad inderdaad niet met de natte vinger bepalen; ik deel de mening van "birdwatcher" hierbij.
woensdag 17 november 2010 - 22:33
Jens

Jens

Verzurende meststoffen bieden we aan in ons tuincentrum , maar deze is aangeraden bij een verse aanplant van oa. Rhodo.
Bij het op peil houden van je grond zijn er idd alternatieven zoals eerder gezegd
Rozensnoeisel , denappels ... Moest je eventueel hakselhout van coniferen ter je beschikking hebben is dit zeker een goede manier om te verzuren , turf verzuurt enkel voldoende als je deze in grote en regelmatige maten gebruikt , maar is zeker geen slechte start.

Koop in ieder geval eens calcitestje voor een richtlijn te bekomen (ecostyle)

Met vriendelijke groeten ,

Team tuinen Blondiau
www.blondiaubvba.be
vrijdag 7 januari 2011 - 08:47
hanninkj

Hanninkj

Mijn ervaring is dat Rhodo's na jaren hun eigen flora onder de plant ontwikkelt vooral als je daar niet onder wiedt en de grond met rust laat.

Ik voeg niets toe aan de grond waar mijn Rhod's en Camellia's staan ondanks dat ik op zandgrond zit. Planten groeien zodanig dat regelmatige snoei nodig is.

Lekker met rust laten.
vrijdag 7 januari 2011 - 11:08
guy_fruit

Guy_fruit

Jaarlijks de grond afdekken met hakselhout van naaldbomen (dennen en coniferen).
Een grondontleding is ook aanbevolen.

Guy
zaterdag 8 januari 2011 - 12:02
Victor44

Victor44

Ik giet om de drie tot vier jaar aan mijn blauwbessen,azalias,rododendrons een oplossing van salpeterzuur en water .Doe dit al vele jaren met zeer goed resultaat.Wel oppassen niet te sterk maken,anders wordt de grond te zuur.

Victor
maandag 10 januari 2011 - 17:47
hanninkj

Hanninkj

Dit is niet geweldig voor de gezondheid, nitreuse dampen!
maandag 10 januari 2011 - 18:25
Polplastron

Polplastron

I.p.v. de grond aan te passen aan de beplanting, vind ik het persoonlijk realistischer en makkelijker om de beplanting aan te passen aan de grond?
Overigens zijn er heel wat planten die best wel wat kunnen verdragen hoor dus je hoeft niet meteen af te zien van die dingen die je graag ziet omdat je grondsoort niet optimaal is.

Maar dat is gewoon mijn advies. Je doet ermee wat je wil.

Groeten,

Pol
maandag 10 januari 2011 - 21:06
linkin711

Linkin711

Ik ga volledig mee met bovenstaand bericht van Pol!

ik let zelf wel een beetje op de beplanting maar ik moet zeggen dat zowel mijn Munt ED als mijn heides en mijn Hortensia's ED (die in dezefde soort grond staan ) het Zeer goed doen!

dinsdag 11 januari 2011 - 22:36
lam

Lam

Leuk om alle reacties te lezen. Het is de spiegel van de liefhebber en een ieder heeft het beste voor. Sommige wel een beetje gevaarlijk(met zuur).
Maar plant gewoon rhodo s al je het wil , gebruik ruim tuinturf bij het planten, t later met wat zwavelzure ammoniak als meststof bijmesten voor wat extra groei.
Daarna bemest de rhodo zich zelf door blad val , wat verteerd.
vrijdag 14 januari 2011 - 20:30
Kike

Kike

Azijn werkt prima om de grond zuurder te maken. Wel gewone huishoudelijk dus geen schoonmaakazijn. 2 eetlepels op 4 liter water en je plant reageert er prima op.
vrijdag 16 september 2016 - 12:13
harm47

Harm47

Ik ga buxus verwijderen en ilex terugpoten heb nu bemeste tuinaarde maar moet zure grond hebben, kan ik de grond mengen met turf en zand en hoe is de verhouding dan ?
maandag 7 september 2020 - 19:00
Tuinprins

Tuinprins

Belangrijk is te weten wat voor soort grond je nu hebt. Als die van zichzelf neutraal tot licht zuur is waarom zou je dan turf gaan toevoegen? Is volstrekt overbodig. Bovendien houdt turf aardig wat water vast en te nat is voor Ilex crenata (en de meeste andere Ilex soorten) slecht voor de wortels. Verder bevordert een te natte standplaats het ontstaan van taksterfte bij Ilex crenata. Op een relatief droge standplaats groeit Ilex langzamer maar is op termijn wel beter voor de plant.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 8 september 2020 - 07:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon