menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

DROOMgazon wordt een HEL

Ga naar meest recente reactie

pol55

Pol55

Wie kan mij vertellen wat een onkruid dit is. Het is diepgeworteld, je kan het niet uittrekken. Tijdens groeiseizoen komen er gele bloempjes op. Stilaan maar zeker overwoekerd het mijn gazon. Pelous'net helpt niet....het gaat schijnbaar "kapot" maar een week later...groeit het opnieuw.
Graag hulp.
vg,
Pol

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 8 november 2010 - 11:19
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Het is klaverzuring, een oxalis-soort. Niet alleen in het gazon maar ook in perken en borders en tussen stenen en in potten kun je dit plantje vinden.
Wij trekken het zoveel mogelijk met wordtel en al uit. Dat gaat ook in het gazon wel, met een smalle steker.
Naarmate je gazon sterker is, zal het minder snel last hebben van klaverzuring. Zorg daarom voor een goede bemesting in het voorjaar.
maandag 8 november 2010 - 11:48
pol55

Pol55

Alvast bedankt voor het snelle antwoord en advies.
Welk soort bemesting is daarvoor aangewezen ?

vg,
pol
maandag 8 november 2010 - 11:57
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Die vraag zal op het forum tot verschillende antwoorden kunnen leiden.
Wij gebruiken organische bemesting omdat daarmee de bodemstructuur verbetert. Wij gebruiken Xardin Gazonmest.
maandag 8 november 2010 - 12:20
cetinel

Cetinel

kalk kan ook al helpen denk ik
maandag 8 november 2010 - 13:04
Jonna

Jonna

Dit plantje verspreidt zich supersnel. Laat het absoluut niet tot bloei komen. De zaaddoosjes springen open als ze aangeraakt worden (bij langslopen, dieren, veel wind) springen ze open en de zaden springen ver weg, bovendien plakken ze vast aan mens en dier, om zich elders weer te laten vallen.
Verspreiding door zaad is het grootste probleem van dit plantje.

Jonna
http://www.seedsite.eu
maandag 8 november 2010 - 17:03
Pieter

Pieter

Oxalis corniculata gedeidt heel erg goed in een droge omgeving. Als het iets vochtiger is zal het de concurrentie met het gras al lastiger worden. Heb je droge zandgrond?
maandag 8 november 2010 - 17:09
pol55

Pol55

Inderdaad zandgrond....maar om dit handmatig te verwijderen (met wortel) dat zie ik echt niet zitten. Het zijn er duizenden....en als je 60 bent...gaat dat niet meer zo goed (knieen, rug...)
vg,
Pol
maandag 8 november 2010 - 17:20
Pieter

Pieter

Als je droge zandgrond hebt, kan je misschien wat organisch materiaal toevoegen om het water beter vast te houden? Er bestaan zelfs speciale producten hiervoor die heel veel water vasthouden. Hierdoor zal het gras harder groeien en de Oxalis langzaamaan terrein verliezen.
Als alles handmatig uittrekken geen oplossing is zou ik toch proberen alle gele bloemetjes consequent te verwijderen.
woensdag 10 november 2010 - 12:13
pol55

Pol55

Pieter
Bedankt voor je antwoord. Zal volgend voorjaar zeker die gele bloemetjes in de gaten houden.
vg,
Pol
woensdag 10 november 2010 - 12:18
garfield

Garfield

Die klaverzuring is hier ook een verschrikking. Het zaait enorm uit in het gazon. Ik ben al jaren bezig met plukken om het eruit te krijgen/houden. Helaas denken buren er anders over. Dus ik blijf plukken. Voor mij de reden om er maar mee te stoppen. Met het gazon dan. De schop gaat er in en er is al een nieuw tuinplan.
woensdag 10 november 2010 - 18:30
pol55

Pol55

Zonder gras dan ?
woensdag 10 november 2010 - 19:51
anderleven

Anderleven

Die klaverzuring is inderdaad een verschrikking, hier in Arnhem zit het overal

op de openbare weg, in elk hoekje en gaatje.

Maar de zaaddozen zitten in een soort boontje aan de steel van het plantje

ik was ook bezig al die gele bloempjes aan het uittrekken, heeft niet veel

geholpen, logisch als de zaaddozen blijven zitten.

groeten

donderdag 11 november 2010 - 12:46
garfield

Garfield

Alleen de gele bloempjes weghalen helpt echt niet. De planten worden dan toch wel groter. Ook al zou je alle bloempjes weghalen, zodat je geen zaaddoosjes krijgt is dat nog niet genoeg. Als de hele buurt er mee vol staat verlies je net zoals ik. Bij mij komt de schop erin en komt er daarna een tuinplan zonder gras, maar met heel veel bodembedekkers. Zwarte grond wil ik over een tijdje niet meer zien.
zaterdag 13 november 2010 - 18:21
buksbunnie

Buksbunnie

ik weet dat niet iedereen het er mee eens is, maar een oplossing zou chemische onkruid bestrijding zijn.
zondag 14 november 2010 - 11:48
pol55

Pol55

Ik denk dat dat het enigste redmiddel is. Maar met welk middel...er zijn zoveel soorten (kostelijke grap als je die allemaal wil proberen)
zondag 14 november 2010 - 11:53
buksbunnie

Buksbunnie

een onkruid bestrijdingsmiddel voor in gazon, werkzame stof MCPA of iets dergelijks,
maar bij een tuincentrum kunnen ze daar meer over vertellen
zondag 14 november 2010 - 12:06
garfield

Garfield

Ik heb ook wel een onkruidverdelger geprobeerd. Een middel tegen tweezaadlobbige onkruiden, waar gras geen last van heeft. Helaas heeft dat niet erg geholpen. Het lijkt dood te gaan, maar na een tijdje groeit het gewoon weer door.

@Batdah
Tussen wat hogere bodembedekkers komt dit onkruid bijna niet voor. Zoals longkruid en maagdenpalm. Het zal ook nog jaren duren voordat alles groen is.

Het is vooral de pest in gazon.
zondag 14 november 2010 - 21:33
Juelz

Juelz

Heb je het al geprobeerd met MCPA? dit werkt zeer goed tegen onkruid maar reageert niet op gras.
Als je dit doet, doe het dan in het voorjaar als het gras hard groeit.
Het beste spuit je 2x, in Mei 1x dan 3 weken achter elkaar 1x in de week mesten en goed watergeven. en vervolgens herhaal je de bedandeling in Juli nog maals.
maai het gras op 4 centimeter zodat onkruid minder snel opkomt en blijf dit goed bijhouden.

eventueel kun kijken of je een dun laagje compost/tuinturf aan het begin van het tuinjaar (maart/april) erop kunt gooien en dit goed uitharken maar opletten dat je hele fijne compost hebt of tuinturf en dat het gras niet helemaal onder licht maar dat het er echt tussen zit.
zondag 14 november 2010 - 22:58
buksbunnie

Buksbunnie

schitterend uitgelegd Juelz
zondag 14 november 2010 - 23:10
pol55

Pol55

Iemand ervaring met dit produkt ?

http://www.avevewinkels.be/Default.aspx?tabid=6544&language=nl-BE

vg,
Pol
donderdag 18 november 2010 - 16:15
cee

Cee

Kan je niet af en toe wat kippen van jezelf of een buur erop loslaten, gegarandeerd succes om alle klaver soorten in je gazon te lijf te gaan.

En dan is het kwestie van, de aanhouder wint.
1 keer komen ze wel nog terug, maar na drie keer zullen er al veel het loodje beginnen leggen.
maandag 22 november 2010 - 11:18
Jens

Jens

Hallo,

Bij het bestrijden van deze klaver , heb ik het beste resultaat met sylvanet (60 g/l triclopyr, 20 g/l fluroxypyr).

Ik reken deze onder hardnekkig onkruid want met andere "zachtere" producten miste deze zijn effect. als je deze in de zomer 2-3 maal herhaald zul je afhankelijk aan de mate van deze , behoorlijk resultaat bekomen. Tip : Probeer de bloei voor te zijn bij het bestrijden van onkruid .


Met vriendelijke groeten en prettige feesten ,

Team tuinen Blondiau ,

http://www.blondiaubvba.be
zondag 2 januari 2011 - 17:52
pol55

Pol55

beste wensen en bedankt voor de tip.
vg,
Pol
zondag 2 januari 2011 - 18:11
Gehenna

Gehenna

Ah, dat staat dus in onze voortuin ook. Bedankt voor de tips !
zondag 16 januari 2011 - 15:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon