menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bestaande gazon egaliseren

jcjab

Jcjab

Hallo,
Ik lees dat egaliseren kan met dressen. Wie heeft er ervaring me? Welke lichte tuinaarde is daarvoor geschikt, en waar kan ik die kopen in kleine hoeveelheid (1 m³ bv).
Bedankt voor de antwoorden.
woensdag 3 november 2010 - 16:48
Ginkgo

Ginkgo

Beste,

Egaliseren van een bestaande gazon :

Ten eerste : foei aan degene die dit gazon heeft aangelegd !
Dressen is inderdaad een mogelijkheid. Hoewel dit enkel geschikt is voor kleine hellingsverschillen op te vangen. Let op, met dressen kan je het probleem ook uitstellen en op langere termijn voor grotere problemen komen te staan :
Een bestaande gazon heeft een harde grondlaag (komt o.a. door betreding).
Als je daar grond op gaat aanbrengen een deze gelijktrekken kunnen er 2 dingen gebeuren : - Bij een harde regenbui spoelt je grond (op het niveau van je oorspronkelijke gazon) gewoon weg. (indien deze laag niet te dik is)
- Indien je laag grond dik genoeg is en dus blijft liggen gaat het gras eronder beginnen afsterven wat resulteert in verzuring van de grond wat een slechte groei geeft van het nieuw gezaaide gras. (je zou denken dat dit niet kan aangezien gras niet zo diep wortelt, geloof mij niets is minder waar --> capilaire werking)

Het beste dat je dan kan doen is : het gras verwijderen of onderwerken --> spitten of frezen --> grond aanbrengen --> rotoreggen --> egaliseren en verwijderen van stenen e.d. --> zaaien

Egaliseren van een braakliggend terrein :

Spitten (al dan niet met een kleine kraan) en grof gelijk leggen --> een dunne pel potgrond aanbrengen --> frezen en rotoreggen --> egaliseren en stenen verwijderen --> zaaien

Opgelet, als je grond gaat bestellen kijk vooral uit dat je goede tuingrond hebt.
Veel aannemers van grondwerken verkopen grond die afkomstig zijn van het uitgraven van kelders bij nieuwbouw. Deze grond heeft een geoxideerde kleur (oranje - wit achtig). Gebruik deze grond dus niet !

Vriendelijke groeten,

Karel Van den eynde,
Landschaps- en tuinarchitect

[email protected]

vrijdag 10 december 2010 - 14:17
Gehenna

Gehenna

Ik ga de boel omspitten, freezen, gelijktrekken, rollen, trekken, rollen, trekken en rollen en biogazon zaaien. Want ik heb de voorkant een beetje opgehoogd en dat is inderdaad weggespoeld en ingezakt. Bij wijze van proef en 't is mislukt.

donderdag 13 januari 2011 - 20:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon