menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Grondvoorbereiding voor groentetuin

Ga naar meest recente reactie

Limoncello

Limoncello

Ik ben van plan om de grond te verbeteren om in het voorjaar mijn groentetuin te gebruiken. (Ik heb nog geen composthoop en dus geen compost)
Hiervoor heb ik 2 lapjes van elke 8mx5m. Groot genoeg dus voor ons 2

Ik dacht dat ik kleigrond had maar nu blijkt op de site van dov.vlaanderen.be dat ik in een regio zit waar er natte leemgrond is.
Nu wil ik mijn grond iets beter maken alvorens ik van start ga met zaaien.
Wat raden jullie mij aan?
Ik dacht een tuinfrees te kopen zoals deze hier
[afbeelding verwijderd niet-https]
maar ik weet niet of dit geschikt is en ik niet beter iets kleiner zou moeten nemen zoals deze
[afbeelding verwijderd niet-https]
Wat raden jullie mij aan? Ik weet enkel dat de eerste machine hier zelftrekkende banden heeft met achteruit. De onderste heeft dit niet. Is dat het enige punt waar ik moet op letten?

Ook dacht ik op Phacelia te planten alvorens de winter in te gaan om in het voorjaar de verteerde restjes in te werken.
zaterdag 23 oktober 2010 - 21:15
deHaan

DeHaan

Voor deze kleine oppervlakte heb je geen frees nodig.
Je kan dit gewoon met de hand bewerken.
zaterdag 23 oktober 2010 - 23:32
Juelz

Juelz

Je kunt het met de hand bewerken, maar wij hebben zelf een wat zwaardere vrees zoals de bovenste omdat we op zware kleigrond zitten die bespaart ons veel werk en tijd met het spitten.
Als je de grond wilt verbeteren spit dan alles goed en voeg er compost aan toe dit verbetert de grond zichtbaar. alleen zul je dit wel enkele jaren moeten herhalen voordat je het echt zichtbaar merkt.
zondag 24 oktober 2010 - 11:13
Limoncello

Limoncello

Ja ik zit ook met zware grond en hiervoor zou ik machinaal de grond willen bewerken. Dit bespaart me van een slecht rug na een paar jaar.

Ik heb jammer genoeg nog geen compost maar zou het helpen om met groenbemesters te werken zoals winterrogge, phacelia, boekweit, klavers,... ?
zondag 24 oktober 2010 - 18:33
Juelz

Juelz

deze zorgen helaas voornamelijk alleen maar voor meer voeding in de grond, de compost zorgt er mede voor dat de grond losser wordt.
maar als je nu alles goed omspit voor de winter en in de lente nog een keer voor het zaaien dan moet dat goedkomen, zolang je alles maar blijft bijhouden met schoffelen etc.
Zelf schoffel ik meestal een dag na de regen als de grond nog iets vochtig is met deze zware kleigrond.
zondag 24 oktober 2010 - 19:18
deHaan

DeHaan

Als je de grond machinaal wil bewerken, kan je beter in het najaar ploegen dan frezen.
De machientjes die je laat zien zijn meer schoffelfreesjes.
zondag 24 oktober 2010 - 20:39
Limoncello

Limoncello

Ja ik ga eens kijken of ik genoeg moed heb om de eerste 40m² met de spade te doen.
Ben ik beter om dubbel te spitten de eerste keer of gewoon 25cm diep en dat is genoeg?
zondag 24 oktober 2010 - 23:36
Juelz

Juelz

Nu 1x goed spitten met de hand en de winter de rest laten doen is genoeg, probeer goed grof te spitten zodat de brokken hopelijk goed kapot vriezen in de winter.
maandag 25 oktober 2010 - 05:32
Limoncello

Limoncello

Ik ken de term niet maar met grof spitten bedoel je toch de grond niet breken maar gewoon omspitten zoals hier? (foto van internet geplukt)
[afbeelding verwijderd niet-https]
(Dus de blokken niet in kleine stukken breken)
maandag 25 oktober 2010 - 07:52
jdcoster

Jdcoster

Dat is inderdaad een zware leemgrond.
Ik zou hoe dan ook, proberen aan compost te geraken en zeker een paar jaar lang over deze grove kluiten, er iedere herfst een dikke laag (overdosis) over aan te brengen.
In het voorjaar werk je die dan in, eventueel met een freesmachine. Na verloop van tijd zal jouw grond zeker beter bewerkbaar ('freesbaar')worden.
Ik kan me vergissen maar ik meen op de foto in het gespitte gedeelte nog wortels te zien van kweekgras. Ik vrees dat je nog iets te ondiep spit. Best maak je een diepere voor (=groef of sleuf), waarbij je de grond weg voert naar achter. Dan steek je eerst tamelijk ondiep horizontaal de bovenlaag af, keert die om, met de kruidlaag naar onder, en bedek deze met de volgende uit te spitten laag.
Als je vreest voor de last aan de rug. Dit is daarom geen zwaarder werk. Best sta je zelf in de voor met de voeten, dan hoef je de kluiten grond al maar 25 cm minder hoog te tillen.
Eénmaal je goed aan het tuinieren bent zal het ook niet meer voor komen dat je het ganse stuk ineens moet bewerken (zomergroenten, wintergroenten, blijvers).
Ik vraag me dus ook af, of de aanschaf van een tuinfrees wel een goede investering is.
Vriendelijke groeten
maandag 25 oktober 2010 - 12:21
Limoncello

Limoncello

Sorry, ben het vergeten te melden maar dit is niet mijn grond, komt van internet. Dit was juist een foto als voorbeeld.

Ja ik vraag mij ook af of de aanschaf van een tuinfrees wel een goede investering is op termijn. Ik heb gelezen op verschillende franse groentetuin sites dat een freesmachine eigenlijk heel de biologische biotoop kapotmaken. Ik heb een flyer gelezen van éne Mr. Dominique Soltner met "Un jardin sans travail du sol"
Voor geïnteresseerden: http://www.soltner.fr/pdf/pros-jardin.pdf
Hij legt een methode uit waarin je de grond niet moet bewerken. De techniek berust op enkel en alleen wormen. In zijn dvd en boek legt hij uit hoe je ze kan kweken enzo.
Het klink heel interessant en dat laat mij zien dat er andere methoden zijn om een groententuin te onderhouden. Zijn methode wordt ook gebruik door groepen landbouwers met 100% resultaat en minder brandstof verbruik en pesticiden.

Ik kan een container champicompost hebben voor niet veel geld en denk zo 1 te bestellen om op de gespitte grond te gooien.
maandag 25 oktober 2010 - 13:42
JovanDreumel

JovanDreumel

Als je aan (bijna) gratis paardenmest kunt komen, dan kun je die er behoorlijk dik op brengen en daarmee verbeter je de grond ook. Dit een paar jaar herhalen en in de winter goed laten doorvriezen na het spitten, dan krijg je mooie rulle grond. Als je een frees wil kopen dan de bovenste, niet de lichtste. Op de lichtste zit ook vaak geen achteruit op en je werkt jezelf nog uit de naad. Zo te zien zit op de bovenste ook geen achteruit. Daar zou ik wel op letten, wants anders moet je aan de einden hard werken om hem omgedraaid te krijgen.
maandag 25 oktober 2010 - 14:18
Juelz

Juelz

Wat betreft die bio manieren dan heb ik persoonlijk zoiets van het zal allemaal wel.
bij ons in de familie doen we het al zolang we ons kunnen herrineren met spitten kweken etc en tot nu toe gaat dat altijd prima, ik hou het zelf nog altijd bij het spitten van de grond en dan compost erdoor werken.

wat betreft de foto, ja idd dat is zoals ik bedoelde.
maandag 25 oktober 2010 - 17:28
Limoncello

Limoncello

Ik ben begonnen met spitten. Mijn mooi gras wordt nu moestuin. De grond is niet 100% korrelig maar valt toch goed uit elkaar als de grond helemaal vanachter.

Ik ga dus een container compost bestellen. Zou 100euro moeten kosten.

Verder zit ik met een dilemma of ik in de breedte moet werken of in de lengte? Het is lichtjes hellend maar echt niet veel naar het noorden toe.
Hier een schets van de 2 mogelijkheden.
Wat is het beste?

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 25 oktober 2010 - 17:51
deHaan

DeHaan

Maakt niet uit.
maandag 25 oktober 2010 - 18:04
Juelz

Juelz

Maakt weinig uit, het ligt er maar net aan wat je wilt verbouwen en hoeveel, als je bijvoorbeeld aardappels neemt en aardbeienen dan zullen die misschien meer ruimte nodig hebben dan een paar sla plantjes.

ik zou er alleen wel op letten dat een paadje maakt tussen de groente in van voor naar achter en dan zij paden bijvoorbeeld zodat je niet te ver tussen de groente door hoeft te lopen.
maandag 25 oktober 2010 - 19:22
Limoncello

Limoncello

Ja ik zou er plankjes kunnen tussenzetten. Zoiets bedoel je? (figuur B)

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 25 oktober 2010 - 20:04
Juelz

Juelz

Ja zoiets, maar je kunt ook gewoon de grond openhouden en er overheen lopen zodat hij wat harder wordt.
dinsdag 26 oktober 2010 - 06:54
Limoncello

Limoncello

Ik heb mij altijd afgevraagd wanneer je zware grond hebt, of je door gewoon een klein beetje fijn rijnzand of strandzand te strooien de grond losser maakt en dus meer lucht geeft?
dinsdag 26 oktober 2010 - 14:09
deHaan

DeHaan

Zand helpt, maar het zakt wel weg.
dinsdag 26 oktober 2010 - 17:01
JovanDreumel

JovanDreumel

En bij teveel zand kun je problemen krijgen met de capillaire opstijging van het water.
dinsdag 26 oktober 2010 - 17:09
Limoncello

Limoncello

Is 1m breedte genoeg om te gebruiken als groentetuin? Ik heb dus op 1 stuk 7 repen van elk 5m lang op 1m breedte zoals hierboven op het schema.
Dat lijkt me klein om te gebruiken voor bv. bloemkolen.
Of ben ik verkeerd?
donderdag 28 oktober 2010 - 21:57
deHaan

DeHaan

Ga eerst alles omspitten en in het voorjaar ga je het stuk indelen.
vrijdag 29 oktober 2010 - 19:10
Juelz

Juelz

Jep, het is idd beter eerst alles te spitten en dan alles in te delen naar de ruimte die het nodig heeft en de hoeveelheid die je zet.

alleen even een tip, zet niet alles in 1x zodat alles ook ineens goed is probeer het te spreiden.
vrijdag 29 oktober 2010 - 20:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon