menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Maakt gras de ondergrond vlakker

Ga naar meest recente reactie

Maya16

Maya16

ik verklaar mij nader:
ik wil gras zaaien. De grondwerker is met zijn frees en rotoreg de grond ongeveer klaar komen maken. Ik heb geen ervaring met gras zaaien en ik weet dat er geen putten of groeven in de aarde mogen zijn, maar ik vraag mij af hoe effen de ondergrond moet zijn alvorens te mogen zaaien (helemaal vlak, min or meer vlak,...) ?

Moet dat al even vlak aanvoelen als wanneer je reeds op een echt gazon loopt? M.a.w. als je met je ogen op de aarde zou lopen, moet je dan al de indruk hebben dat je op gras loopt? Of zullen die oneffenheden van zichzelf wat egaliseren als de grond een beetje zakt (is net in gewerkt, dus ligt nog wat los), als het geregend heeft, als er gras op groeit?

We moeten geen biljarttafel hebben, maar het mag wel vlakker dan een weide.
zaterdag 9 oktober 2010 - 13:03
Carpinus

Carpinus

Na het frezen zijn er nog verschillende stappen die je moet doen om te kunnen zaaien. Zoals onkruiden terug laten opkomen en kapot spuiten. Je moet ook zorgen voor een hellingspercentage (1 à 2%), zodat er geen plassen op je gazon blijven staan. Hoop er maar niet op dat die oneffenheden vanzelf weggaan. Zoals het gazon erbij ligt nadat je met de rol erover bent gegaan, zo zal je terrein ook blijven.

Aangezien je zelf weinig ervaring hebt met een gazon in te zaaien, zou ik je sterk aanraden om dit te laten doen.
zaterdag 9 oktober 2010 - 18:34
jdcoster

Jdcoster

Harken,rollen, opnieuw harken, desnoods vlak slepen, met een lange plank en overblijvende putjes vullen moet volstaan.
En pas op voor de mensen perfect in staat waren om dingen 'kapot te spuiten' bestonden er ook al mooie grasveldjes hoor.
Dat vind ik overbodig.
zaterdag 9 oktober 2010 - 19:50
Carpinus

Carpinus

jd, hoe wou jij de snelkiemende onkruiden dan bestrijden?
je kan toch onmogelijk een mooi gazonperk bekomen zonder het een keer te bespuiten, of zit ik daar fout?
zaterdag 9 oktober 2010 - 20:12
deHaan

DeHaan

Carpinus, daar zit je inderdaad fout mee.

Doe het zoals jdcoster voorstelde.
zaterdag 9 oktober 2010 - 21:21
jdcoster

Jdcoster

Die snelkiemende onkruiden zouden afhankelijk van de streek waar je woont en de bodemsoort bijvoorbeeld vogelmuur, knopkruid, perzikkruid, varkensgras, kleine dovenetel enz. ... kunnen zijn.
Deze onkruiden verdwijnen al heel snel na een paar maaibeurten. Dat doodspuiten van de eerste opkomst aan onkruiden met glyfosaat zal de overige onkruidzaden die in de bodem liggen te wachten op de eerste de beste gelegenheid (te diepliggend, vorstkiemers, lichtkiemers ...) om ook te ontkiemen niet beletten samen met uw gras ook op te komen.
Dan ben je dus weer even ver als voorheen en belastte je het milieu nog maar eens nodeloos.
Ik herhaal dat hier geregeld wel eens, soms met met wat uitleg, soms een beetje cynisch en deze week nog vond men mij een zeikerd daarvoor, maar nog maar eens: ZONDER IS GEZONDER.
Groetjes
zondag 10 oktober 2010 - 00:52
Juelz

Juelz

Ik ben hovenier en ben het volledig eens met JDcoster alleen wij harken meestal met een grote hark alles netjes strak en rollen het meerdere keren aan, voor de rest gewoon zaaien en vervolgens goed blijven maaien en aandacht besteden aan het gras dan krijg je gewoon een pracht van een gras veld.
zondag 10 oktober 2010 - 10:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon