menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Regenton begint te stinken

Ga naar meest recente reactie

cornelia

Cornelia

Ha beste mensen,

Ik heb afgelopen zomer mijn regenton eens goed schoongemaakt aangezien hij toch droog stond en van buiten opnieuw in de verf gezet.
het is gewoon eigenlijk een kunststof vat.

Het valt me op dat dat het water nu begint te stinken, dit was me vorig jaar nog niet opgevallen. Ik heb al staan vissen in de hoop geen kadavers of zo aan te treffen maar ik hou de ton eigenlijk altijd afgedekt. Dus geen lijken gevonden.

Zal wel iets te maken hebben met stilstaand water en broeierig weer maar is er misschien een biologische manier om hier iets aan te doen of is het een kwestie van accepteren en "het zal wel weer over gaan"

Ik geef mijn kamerplanten ook altijd water uit de ton, kan dit nu kwaad ?

Alvast bedankt voor de aandacht.

Groeten, cornelia

woensdag 6 oktober 2010 - 22:51
focus

Focus

Dat heeft volgens mij te maken met een reactie van anaerobe bacterieën in het water.
Deze beginnen hun werk te doen waardoor het water kan beginnen stinken.
mogelijke oplossingen zouden volgens mij kunnen zijn het water in beweging houden, of proberen meer zuurstof toevoegen in dat water, en dat kan door een luchtpompje (die dingen die ze ook voor aquaria gebruiken) ofwel zuurstofplanten toevoegen, maar da zal wellicht weer moeilijker worde, aangezien het wellicht niet de bedoeling is om er een "plantenton" van te maken.
donderdag 7 oktober 2010 - 08:19
Pistachio

Pistachio

Cornelia,

Blij dat je de ton altijd afgedekt houdt! Mijn buurvrouw had er ook één en daar trof ik op een morgen een verdronken kitten in aan met de moederpoes miauwend ernaast ... dat wil je niet meemaken. Misschien een tip voor iedereen die een regenton heeft en hier niet bij stilstaat. Met het geurprobleem kan ik niet helpen, is inderdaad onaangenaam.

Succes ermee!
donderdag 7 oktober 2010 - 11:48
Peppody

Peppody

ik heb hier 2 zwarte tonnen en ook hier het stankprobleem, meestal als het wat warmer wordt dan begint het water opeens te stinken. Met de witte ton heb ik dat niet maar hier komt op een gegeven moment dan weer algvorming in. Zou het met de kleur te maken hebben?
donderdag 7 oktober 2010 - 21:08
dendrodan

Dendrodan

Normaal gezien heeft de kleur er wel iets mee te maken. Als je een zwarte en witte ton naast elkaar zet , dan is de temp van het water bij de zwarte hoger dan bij de witte. Dit komt omdat wit de warmte weerkaats en zwart absorbeerd de warmte op.
donderdag 7 oktober 2010 - 21:17
focus

Focus

ik vermoed ook dat het iets te maken heeft met de algen.
Algen in de witte ton zullen wellicht ook een deel van de voedingsstoffen wegnemen, waardoor "de bloei" van het water in de witte ton trager zal verlopen (=minder stinken) dan in de donkere ton.
Ik weet niet juist op welke temperatuur, maar inderdaad, het water in de zwarte ton zal over het algemeen wel iets warmer zijn, waardoor daarin sneller de ideale "stinktemperatuur" bereikt wordt.
vrijdag 8 oktober 2010 - 08:15
cornelia

Cornelia

Ik denk niet dat het in dit geval ligt aan een andere kleur in die zin dat de ton eerst afgebladderd roodbruin was en nu groen. Of het zou moeten zijn dat door de verf de wand van de ton dikker is geworden. Nee, ik denk ook dat het met de warmte van de laatste dagen en stilstand van het water heeft te maken heeft. Door de zomer heen haal ik er meer water uit (gieten van planten) en kwam er weer eens een flinke slok bij door de regen (regenpijp hangt er in) zodat e.e.a. "verser" blijft. Ik heb er nu maar gewoon weer wat water uit gehaald in de hoop dat er binnekort weer eens vers water inkomt.

Ik dacht echter dat er misschien producten waren die je er in kon strooien om e.e.a. wat te "zuiveren". Een fantasie om b.v. onder in de ton bepaalde steentjes te strooien of zo ????? Mogelijk had ik hem niet moeten schoonmaken omdat er op de bodem veel grond/drab etc. lag welke ik nu verwijderd heb. Mogelijk dat die bodemlaag toch ook iets doet voor het water ?????

Ik hou de ton afgedekt met een soort rooster zodat er wel lucht in en uit kan maar zeker geen katten etc. Is ook handig voor de vogeltjes die bij hoogstaand water lekker kunnen zitten en drinken.

vrijdag 8 oktober 2010 - 08:46
barbarahop16

Barbarahop16

Ik heb een groene regenton die ok stinkt heb hem dit jaar pas helemaal schoon gemaakt . Ben nou bang dat het niet goed is voor mijn groente planten. Duurd nou ok het water niet te geven bang dat de buurten het dan ok ruiken.
donderdag 25 juni 2020 - 11:16
Tuinprins

Tuinprins

Als je een scheet laat ben je dan ook bang dat de buurt het ruikt? Laat ze maar snuiven, puur natuur!

Of het water geschikt is voor de groentetuin is afhankelijk van waarmee je de ton hebt schoongemaakt en of je de ton goed hebt uitgespoeld. Met chemische middelen zou ik zo'n ton nooit schoonmaken. Als je er niet van kunt slapen dan zou ik de ton omkieperen of laten leeglopen en hopen dat er weer snel water inkomt.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 25 juni 2020 - 13:46
PeterC

PeterC

Ik heb geen regenwaterton maar een regenwaterput van 10.000l die we ook gebruiken om één van onze toiletten van water te voorzien.
Er komt een hoop organisch afval in zo een waterput terecht en dat begint te rotten wat voor reuk zorgt. Vooral wanneer het plots veel regent na een lange droge periode is de geur zeer goed merkbaar.

Cornelia,

Jouw zorg over je kamerplanten is volledig onnodig. Doet je planten absoluut geen kwaad. Puur natuur.

Wil je echt van de geur vanaf? Drop er dan een zwembadchloortablet in. Heb ik één keer gedaan in onze regenwaterput. Werkt zeer effectief. Ons toilet had toen een tijd de typische zwembadgeur elke keer na doorspoelen.

Voor je planten is het wel af te raden om het water dan te gebruiken.
vrijdag 10 juli 2020 - 20:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon