menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kan dit gazon nog gered worden

Ga naar meest recente reactie

MacChouffe

MacChouffe

Hallo,

Vanaf vrijdag ben ik beginnen te werken in mijn huisje. De tuin van mijn huisje ligt er rampzalig bij. Wat kan ik doen om het gazon van mijn tuin te redden ? Alle tips zijn welkom. Het gebruik van onkruidverdelgers zie ik niet echt zitten aangezien mijn tuin grenst aan een mooi en rustig beekje. Als natuurliefhebber zou ik niet graag het kwetsbare leven in dat beekje verdelgen.

Een aantal foto's om het probleem visueel te maken.

Foto 1 : gazon met heel veel onkruid.
http://www.flickr.com/photos/37389242@N05/5023073265/
Foto 2 : detail van het onkruid met de grote bladen.
http://www.flickr.com/photos/37389242@N05/5023073431/

Daarna heb ik ook nog het volgende onkruid in het gazon staan
- Netels (ai ai ai)
- Distels

Hoe kunnen deze het best verdwijnen ? En alvast bedankt voor de tips.
zaterdag 25 september 2010 - 19:50
deHaan

DeHaan

Dit vind ik geen gazon, maar een veld onkruid.
Spit de hele boel 3 steek diep om.
Je kan dan gelijk het onkruid met de grote bladeren met wortel en al verwijderen.
Dan ga je het egaliseren en zaaiklaar maken en inzaaien.

zaterdag 25 september 2010 - 20:26
Rita1960

Rita1960

oeps, da's ridderzuring..

moeilijk zonder bestrijdingsmiddelen te verwijderen.

maar het wil wel..
of zoals de Haan zegt ..
of je maait het iedere keer plat.. zonder dat het in het zaad schiet...
of je steekt het uit, maar dan wel zo diep zodat je de wortel er echt goed uit steekt..(en die wortels zijn echt lang. ( ),
of je gooit er geiten en/of schapen op... die putten de plant uit zodat die verdwijnt..
maar dan wel bijvoeren hé..( de schapen en geiten wel te verstaan )
't is wel een kwestie van lange adem. want deze planten produceren oliehoudende zaden die verschrikkelijk lang kiemkrachtig blijven.

Ik heb ze hier ook in de moestuin staan.. en zolang als je de grond maar mooi los hebt kun je ze er ook redelijk makkelijk met wortel en al uittrekken.. alleen die zaden blijven zo lang kiemkrachtig .. maar na 4 jaar wordt het toch minder - hier althans.

succes

Rita
zaterdag 25 september 2010 - 21:24
MacChouffe

MacChouffe

Hallo,

Alvast bedankt voor de antwoorden !

Vandaag ben ik nog wat op zoek gegaan naar manieren om deze plant(en) te verwijderen. De volgende tips kwamen het meeste voor :

- uitsteken : ongeveer 10 cm diep (de wortel van de ridderzuring zou maar 9 cm lang zijn). Bron : http://edepot.wur.nl/117468
- Rondup gebruiken : inspuiten met een spuit en injectienaald of met een penseel aanbrengen op het midden van de plant.
- MCPP : selectieve onkruidverdelger speciaal voor ridderzuring, klaver en brandnetel.
- DCM Organische Meststof Triogazon (kan nog in September gebruikt worden)

Uitsteken zie ik wel zitten voor een aantal planten maar één kant van mijn tuin is verschrikkelijk en gaat dus enorm lang duren. Roundup & MCPP zou - volgens bepaalde bronnen op het internet - schadelijk zijn voor amfibieën dus deze optie hou ik even als backup. Heeft er iemand ervaring met de DCM Organische Meststof Triogazon ?

Op het internet kwam ik ook nog een filmpje tegen van Ecostyle - onkruidvreter http://www.groen.net/magazine.asp?r=163&item=19462 . Iemand ervaring met dit middel ?

Met vriendelijke groeten,

Christof Laeremans
zondag 26 september 2010 - 20:06
Rita1960

Rita1960

Hoi MacChouffe/ Christof,

hoop niet dat je het erg vindt, maar ik ga je nu onze ervaringen meedelen met de ridderzuring..

-wortels zouden maar 9 cm lang zijn.. nu, hier zijn ze doorsnee gemiddeld 25-30 cm lang.. dus uitspitten is goed maar dan wel de gehele wortel, anders komen ze na verloop van tijd gewon weer boven piepen en wordt het verwijderen steeds moeilijker.
-round-up gebruiken.. ja, maar dan wel de goede en niet die je tegenwoordig koopt in de winkel, want die is veel slapper..
- MCPP werkt wel maar dan wel op jonge, net in de groei komende planten, en minder op oude planten te gebruiken dus in het voorjaar en zomer gebruiken..
- MCPA werkt beter, ook op oudere planten die in de groei zijn. een tweede of derde behandeling is soms gewenst. Maar niet iedereen kan dit nog verkrijgen. (tenminste niet in Nl)

zoals reeds eerder gezegd het beste is de planten uit te putten door..of wel op te laten eten door schapen/geiten of door regelmatig te maaien/uitsteken en de grond loshouden zodat de kleine planten beter uit te trekken zijn.

oh ja, ik gebruik zelf geen mcpp/mcpa/ round-up.. maar manlief wel in het weiland..
groetjes,

Rita
zondag 26 september 2010 - 20:54
MacChouffe

MacChouffe

Hallo,

Schapen of geiten houden mag spijtig genoeg niet in het gehucht waar ik woon. Heel dom want één straat veder mag het wel.

Zelf ben ik ook tegen het gebruik van onkruidbestrijders maar denk dat ik met deze tuin geen andere uitweg heb (kijk maar eens naar de eerste foto !) .

Morgen ga ik eens naar de winkel om te kijken naar de onkruidverdelger Dinet van Edialux daar zou naast nog andere stoffen ook een hoge concentratie MCPA in zitten.

Groeten,

Christof Laeremans
zondag 26 september 2010 - 22:30
deHaan

DeHaan

Zelf ben ik ook tegen het gebruik van onkruidbestrijders maar denk dat ik met deze tuin geen andere uitweg heb (kijk maar eens naar de eerste foto !) .

Lees mijn antwoord nog eens.
zondag 26 september 2010 - 23:31
MacChouffe

MacChouffe

Antwoord gelezen en dat is ook een mogelijke optie. Het gaat wel een heel werk worden omdat :
- ik nog nooit gewerkt heb ik een tuin (woonde op een appartement en nu een huis)
- mijn stukje grond niet zo klein is

Maar als het helpt om van dat onkruid af te geraken en eventueel mijn conditie te verbeteren dan wil ik het wel proberen.

Aangezien ik nog een volledige nul ben op gebied van tuinieren nog een aantal vragen over het omspitten van een tuin:

- mag dat nog gebeuren in oktober/november/december ?
- de grond gaat dan wel een hele periode braak liggen, hoe moet deze dan onderhouden worden (door te schoffelen ?)

Ivm het onkruid Ridderzuring, de resterende wortels al dan niet in stukken gaan zij niet zorgen voor nieuwe planten ?

Alvast bedankt om deze nul te helpen !

Groeten,

Christof Laeremans

maandag 27 september 2010 - 08:18
deHaan

DeHaan

Tijdens het spitten haal je de wortels van de zuring uit de grond.
Als je 3-steek diep spit ga je minstens 40cm diep.
Je kan er de hele winter overdoen.
Doe elke dag een stukje.
Sportschool heb je voorlopig niet nodig.
Hoe groot is je tuin?
Komt er weer onkruid op, even schoffelen.
Koop een goed kwaliteit gereedschap, dit is het halve werk.
maandag 27 september 2010 - 22:12
MacChouffe

MacChouffe

Mijn tuin is ongeveer 9 are groot maar zal het doen zoals je zei "iedere dag een stukje". Een bijkomende vraag, mag ik tijdens het omspitten er al compost of andere bodemverbeteraar bijdoen of gewoon wachten tot ik het gras begin te zaaien.

C. Laeremans
donderdag 30 september 2010 - 10:22
deHaan

DeHaan

Dat kan, maar zorg dan dat de compost niet te diep komt te zitten.
Naderhand even licht inwerken gaat makkelijker.
donderdag 30 september 2010 - 18:14
Rita1960

Rita1960

en als je het stukje bij beetje doet, doe je er volgens mij goed aan om het stuk waar je het laatst aan toe komt alvast goed afdekt met ondoorzichtig plastic.. zo gaat het onkruid kapot en kun je straks makkelijker spitten.
de wortels blijven wel, die kom je nog wel tegen maar zijn ook wat makkelijker te verwijderen.

donderdag 30 september 2010 - 18:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon