menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kan ik nu nog gazon zaaien

Ga naar meest recente reactie

tantesim

Tantesim

hallo allemaal!!

Een vraagje ben ik te laat om nu nog gazon te zaaien ? heb juist alles voledig kapot gespoten ,en er 14dagen afblijven..
Moet ik onder de omgedane grond compost mengen?
maar komt er dan niet meer onkruid op want ik heb het gedacht dat als ik mijne compost gebruik er meer onkruid groeit?
heeft iemand raad voor mij??
alvast bedankt simonne
donderdag 16 september 2010 - 11:48
Polplastron

Polplastron

Volgens mij kan je nu nog wel gazon zaaien, maar ik ben er niet zeker van.

Compost geeft wel of niet meer onkruid afhankelijk van de manier hoe deze gemaakt is. In een gewone hoop wordt het vaak niet warm genoeg om alle onkruidzaden dood te krijgen en dus geeft deze compost kans op meer onkruid.

Compost uit compostbakken die geregeld worden omgezet bereikt vaak wel temperaturen van boven de 60°C waarbij het meeste onkruid doodgaat. Deze compost is quasi onkruidvrij.

Maak je echter geen zorgen; ook zonder compost kiemt het onkruid wel!

Groeten,

Pol
donderdag 16 september 2010 - 11:56
tantesim

Tantesim

bedankt voor je snelle reactie
we hebben zelf een compostbak gemaakt en zetten die regelmatig om er zitten heel veel pieren in ,maar we zijn juist terug uit verlof en de composthoop stond vol met kleine plantjes onkruid,,.

Zoals ze zeggen onkruid moet je niet zaaien!
maar mijne gazon terug mooi krijgen dat is een andere zaak ,,en dan zonder onkruid he ,,
grt
donderdag 16 september 2010 - 12:08
cee

Cee

Een beter moment dan nu om gras te zaaien is er niet.

Het meeste onkruid kiemt in de lente en niet in de herfst, dus heeft het gezaaide gras nu veel minder concurrentie, en zal het tegen volgende lente een mooie voorsprong op het onkruid hebben waardoor je een mooi vol gazon zal bekomen.

kompost zou ik er niet direct bij doen. Kiemplantjes hebben niet veel voeding nodig (ref. arme zaai/stekgrond) en dan heb je geen kans om ongewenste onkruidzaden mee te zaaien. Gewoon zorgen dat de grond mooi egaal is, zaaien en dan in de lente voeding geven en kalk, en je zal vloeken omdat je elke twee dagen het gras moet afrijjden, hehe.

Gewoon doen dus!

PS: Ik heb ooit eens grachten in de winter ingezaaid, en dat was ook goed gekiemd tegen dat het lente was, dus met kapotvriezen moet je zeker niet inzitten.
donderdag 16 september 2010 - 12:36
tantesim

Tantesim

Dan zal ik er eerdaags maar is aan starten ,,want het is een mooi werkje als het gedaan is he ,
bedankt
grt
donderdag 16 september 2010 - 14:37
hvc

Hvc

in principe hoe later hoe beter - wel rekening houdend met de temperatuur

ons gazon werd ingezaaid de tweede week van oktober met perfect resultaat

voordeel van later inzaaien is dat het gras sneller zal kiemen dan het onkruid en dat de kan op uitdroging na het kiemen minimaal wordt

tweeds tip : niet meer afrijden voor de winter - in het voorjaar een eerste maal afrijden eventueel in twee etappes - op die manier heeft het gazon tijd genoeg om voldoende vast in te wortelen

mgv

hugo
zondag 19 september 2010 - 09:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon