menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Asse uit de haard

Ga naar meest recente reactie

Kwest

Kwest

Hallo,

Het wordt stilaan tijd om de open haard aan te steken. Wat doen jullie met de asse? Heb al gelezen dat je die beslist niet op de composthoop mag gooien, maar kan het in de borders aangebracht worden??
Ik gebruik alleen onbehandeld hout in de haard, dus geen gebeitste of geïmpregneerde planken.
Bij de mensen aan wie ik het vroeg liepen de meningen uiteen, ik ben benieuwd wat jullie advies is?
zaterdag 18 november 2006 - 10:40
Helianthus

Helianthus

Hallo Kwest ,

Zelf heb ik ook met die vraag gezeten nu wij sedert deze winter een houtkachel hebben.
Enig opzoekingswerk heeft me geleerd dat na verbranding van hout (van onbehandeld hout uiteraard) alle organische stof weg is en er enkel mineralen overblijven.
Vooral kalium en calcium zouden sterk vertegenwoordigd zijn , zo'n 5 tot 10% voor de kalium en een 30 tot 35% voor de calcium ; verder zo'n 5% magnesium en nog wat sporenelementen.
Wat de kalium uit houtasse betreft , deze zou volledig oplosbaar zijn en dus snel opneembaar voor planten.
Enig nadeel is dat het zeer geconcentreerd is en dus slechts in kleine hoeveelheden mag worden toegediend om geen teveel aan kalium in de bodem te krijgen.
In kleine dosisen is het dus zeer goed bruikbaar als bemesting bij groenten met een grote kaliumbehoefte zoals aardappelen en wortelgewassen.
Zelf ben ik nu dus ook m'n houtasse aan het bewaren om volgend voorjaar hiermee te "experimenteren" in de moestuin.
Misschien iets om ook eens te proberen...

Groetjes , Gert
zaterdag 18 november 2006 - 14:29
Tine

Tine

Voor zover ik weet worden er in de bossen in tropische landen juist bomen verbrand omdat de as als meststof dient.

Tine.
zaterdag 18 november 2006 - 16:36
hugo

Hugo

asse opsparen, na de winter onder uw compost mengen en in de tuin inwerken

groetjes
zondag 19 november 2006 - 09:41
Kwest

Kwest

Bedankt voor het advies! Ik zal een bak voorzien om de asse in te bewaren.

zondag 19 november 2006 - 09:58
florentina

Florentina

Ik strooi de houtasse langs de meidoornhaag, tussen de moschatarozen en nog een aantal struiken.
In de lente werk ik ze lichtjes in. Ik ben toch terughoudend om die onder de compost te mengen en
in mijn moestuin te doen belanden.

grtjs, florentina
zondag 19 november 2006 - 13:20
krist

Krist

de asse van onbehandeld hout strooi ik direct uit op de moestuin en laat het daar liggen tot ik in het voorjaar infrees.
maandag 20 november 2006 - 09:42
Rodger

Rodger

Ja krist doe ik ook , maar wel dunnetjes uitstrooien hoor want overdaad schaad .
rodger
maandag 20 november 2006 - 17:07
Kwest

Kwest

Niet bewaren dus, maar meteen met mate uitstrooien. Ik heb geen moestuin (meer) dus ik veronderstel dat het ook in de border mag. Waarschijnlijk niet rond zuurminnende planten gooien, want zoals Helianthus opmerkt zit er nogal wat kalk in de asse.
maandag 20 november 2006 - 17:28
Rodger

Rodger

Ja is ook zo , niet tussen zuurminnende planten .In de border gebruik ik het nu tussen mijn rozelaars.
rodger
maandag 20 november 2006 - 17:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon