menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tuinaanleg met kruidengroentenbessenclematiswilde rozen

mariajozef

Mariajozef

Goede morgen !

Ik ben juist aan het ontwerp begonnen van onze tuin , nu maandag en dinsdag ga ik hem frezen en egaliseren. Een paar dagen later borders afmaken en nog een paar dagen later gras zaaien.
Een beetje uitleg bij het hier bijgevoegde plannetje :
TUINGRENZEN:
Onze tuin is naar het noorden gericht , 10 m op 24 m. Linkse buur heeft kinderen , dus niets planten met doornen - rechtse buur geen kinderen , dus mogelijkheid tot planten van bessen , enz. ... - wij hebben geen spelende kinderen,allemaal boven 18j. - achterkant van tuin is door iedereen bereikbaar , dus liefst iets met doornen ter beveiliging . De hele tuin heeft rondom een Betafence-draadomheining.
INDELING BINNEN DE OMHEINING:
Links: we willen daar over bijna de hele lengte vanalle soorten Clematis klimbeplanting met grote en kleine bloemen en verschillende kleuren , ik wil daar eens graag mee experimenteren. In de border vóór de clematissen : bodembedekkers,kruiden in het wild of bloemen . Langs deze border (in het grasveld) loopt een electrische aansluiting naar het tuinhuis - het tuinhuis moet nog gezet worden. Vóór het tuinhuis een vlinderboom.Achteraan in de linkse border : groenten.
Achteraan : ter beveiliging iets doornachtigs.
Rechts: tegen het huis kruiden. Verder in deze border vanalle soorten bessen , liefst die soorten die kunnen gebruikt worden in gerechten van alle aard. Teneinde deze border een compostvat.

Heeft er iemand wat aanbevelingen of andere oplossingen ? Ik ben een leek in deze dingen en zeker wat betreft bloeiperiodes.

Tot binnenkort ,
Mark
[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 7 augustus 2010 - 03:43
Wewe

Wewe

Beste,

Het is een heel karwei om een tuin in te richten. Via mail is dat eigenlijk onmogelijk.
Wel een tip: zorg dat er een verbinding is tussen tussen de verschillende elementen, vooral uw terras en het tuinhuis. Je kan dit doen met een pad, maar ook met beplanten die in een slinger of rechte lijn naar het tuinhuis loopt.
Je groetentuin hoef je volgens mij niet weg te moffelen. Laat hem ook raken met het tuinhuis en er zelfs ietsje voorkomen. Een haagje van 1.5m kan de groententuin van het directe zicht wegnemen en als je die iets langer maakt, komt die in de centrale tuin, waardoor er ook weer verbinding bestaat.
Er ontbreekt ook nog ergens een boom die de afstand tussen terras en tuinhuis te overbruggen. Misschien kan je daar ook een clematis in laten groeien.
Check even Berberis. Deze heester heeft flinke doornen en bloeit prachtig.

Succes
zondag 15 augustus 2010 - 23:31
mariajozef

Mariajozef

Bedankt voor de tips Wewe ,

vóór het tuinhuis wou ik een vlinderboom zetten , ik kan daarin misschien een Clematis laten groeien ? Achter deze boom vlak vóór het tuinhuis komt een verharding met tafeltje en 4 stoelen. Aan de linkse omheining wou ik dan 1 of meerdere Clematissen die hun blad niet verliezen en winterhard zijn , onderbroken door een bosbessenstruik zonder doornen (deze buren hebben kinderen). Aan de rechtse omheining (buren zonder kinderen) bessen met doornen. Deze buur heeft al zomerframboos staan , die zou ik door de omheining laten groeien en zelf plant ik dan herfstframboos. De bedoeling is zoveel mogelijk ingrediënten voor het bereiden van gerechten te integreren in de tuin . Met kruiden heb ik de ervaring dat er weinig in de winter overleeft , beter in potten zetten en in de winter binnen brengen ?

Tot wederhoren !
Mark
maandag 16 augustus 2010 - 05:23
Eniavaswen

Eniavaswen

Hoi Mark,

Je ontwerp is al een goeie start. Misschien is het nog een beetje 'braaf'. Alles loopt mooi langs de kanten en als er toch geen kinderen in de tuin moeten spelen, waarom zou je dan niet meer gebruik maken van de ruimte die je hebt?

Ik heb gezien dat je een terras voorziet van 3.5 meter diep over de hele breedte. Je zou links en rechts wat kunnen afsnoepen van de breedte om de beplanting tot bij het huis te brengen. Dan kan je ook binnen nog meer genieten van je tuin. Op die manier 'verbindt' je je tuin met je huis. Nu breekt het terras het geheel een beetje. Ikzelf zou het terras iets dieper maken omdat je dan meer ruimte heb om te schuiven met stoelen, zeker als er eens wat meer volk is.

Bedoel je met een vlinderboom een buddleja davidii? Ik denk niet dat je daar echt iets in kan laten groeien, omdat je die ieder jaar een behoorlijk stuk moet terug snoeien. Het is eigenlijk geen boom, maar een grote struik die op één seizoen hele lange takken kan maken. Maar de bloemen ruiken heerlijk en er komen echt een massa vlinders op af.

Groetjes, Karen
maandag 23 augustus 2010 - 11:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon