menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vragen te voorbereiding van tuinontwerp

Ga naar meest recente reactie

MacChouffe

MacChouffe

Hallo,

Alles al de administratie goed meezit dan zit ik binnen een dikke maand (laat ons hopen) in mijn huisje in Henegouwen. En ik zou graag mijn tuin zelf inrichten en aanleggen maar heb zero ervaring aangezien ik al 30 jaar op een appartement woon ! (Het tuinieren zal geen gemakkelijke opdracht worden. Rome is ook niet gebouwd op een week.)

Vandaag heb ik me wat bezig gehouden met het maken van een zeer ruwe Schets van hoe dat het zou moeten worden. Door mijn gebruik van ervaring in het tuinieren weet ik niet als bepaalde planten met elkaar of niet met elkaar te verenigen zijn. De planten benoem ik met hun Nederlandse naam aangezien ik nog geen enkele latijnse naam ken van deze planten.

Je kan hier een zeer ruwe Schets vinden (niet afstandsgetrouw) van het ontwerp. Met een aantal zones (voorgesteld met een hoofdletter). En over die zones gaan mijn vragen.

Zone A:
Mijn stukje grond grenst aan een heel klein beekje en hier zou ik (Knot)Wilgen willen plaatsen uit nostalgie en eventueel om ze te laten werken als "pomp" moest het beekje een beek worden.
Is dit een goed idee ?
Hoeveel meter moet er tussen een (knot)wilg zijn ?

Zone B:
Compost en grashoop. Deze zou ik willen wegwerken door gebruikte maken van twee hagen, namelijk de stekelbes (lekker) en rode bessen (ook lekker).
Hebben deze struiken veel licht nodig ?
Gaan mijn (knot)wilgen geen probleem geven ?

Zone C:
Een mooi stukje gras waar ik graag twee fruitbomen zou plaatsen. Tienen is zo het begin van de fruitstreek, dus alweer een verwijzing waar mijn "roots" liggen.
Moeten de fruitbomen ver van elkaar gepland worden ?
Welke zijn de inheemse rassen van fruitbomen ?

Zone D:
Een heel klein stukje dat volgens mij niet de moeite loont om er gras op te zaaien. Dus had ik gedacht aan een bodembedekker en meer bepaald "Klokjesbloem" omwille van de lange bloeiperiode (tot in september). In het midden van dit perkje zou ik dan ook nog een notenboom willen plaatsen.

Zone E:
Hier zou ik graag een stukje willen hebben waar er ieder seizoen wel een of andere plant in bloei staat. Krokussen, sneeuwklokjes, meiklokjes, paasbloemen waren mijn idee om hier te plaatsen. Er staat ook nog een pinksterbloem tussen omdat die in mijn ogen de waardplant is van één van de mooiste vlinders ... het oranjetipje.
Hebben jullie nog een ander idee van planten die ik hier zou kunnen zetten ?
Gaan de fruitbomen geen problemen geven.

Zone F:
Aangezien het dorpje waar ik ga wonen in een "Bocage" landschap ligt zou ik dit willen imiteren door meidoorn als haag te gebruiken.
Gaat deze haag geen problemen geven met de fruitbomen (op het internet meen ik gelezen te hebben dat deze een ziekte zou kunnen overbrengen op fruitbomen)
Gaat deze plant nog voor andere problemen zorgen ?
Vervangen door een andere plant ?

[afbeelding verwijderd niet-https]

Zoals jullie kunnen lezen veel vragen van een echte beginner.

Bedankt voor het lezen.

Groeten,

MacChouffe
zaterdag 31 juli 2010 - 20:20
Eniavaswen

Eniavaswen

Hoi MacChouffe,

Welkom op dit leerrijke forum.
Je ontwerp ziet er wel al aardig uit, maar ik ontbreek toch een paar dingen. Waar ligt het noorden? Dit is interessant om te weten welke stukken in de schaduw of volle zon liggen.
Die knotwilgen zijn een goed idee. Van een notenboom heb ik wel al gehoord dat de wortels een bepaalde stof afscheiden waardoor er niet veel onder wil groeien. Ik heb er zelf geen ervaring mee.
Ik vraag me af of het verschil tussen hoog en laag niet wat bruusk gaat zijn. Je hebt gras en bodembedekkers voorzien, wat heel laag is en dan direct enkele hoogstammigen. Er is geen tussenniveau dat kan overbruggen. bv Heesters, vasteplanten.
Het zou misschien wel handig zijn om een ontwerp te maken op schaal, zodat je beter weet hoeveel ruimte je overal over hebt. Dan kan je de ruimte nog beter invullen.
Het idee is alleszins in mijn ogen wel goed. Ik ben al benieuwd naar het vervolg.

Groetjes, Karen
maandag 2 augustus 2010 - 10:22
MacChouffe

MacChouffe

Hallo Karen,

Bedankt om te antwoorden op mijn post en me welkom te heten ! Ik ben al een aantal dagen aan het lezen op dit forum want je kan hier een schat aan informatie vinden.

Het noorden zal ik vandaag proberen te achterhalen en een plan op schaal zal nog wat duren tot ik er echt mag gaan in wonen.

Ondertussen zijn er al een aantal andere zaken verandert aan de schets. De notenboom gaat vervangen worden door een andere boom, mijn tweede gedacht was om een Hazelaar te zetten. Ook dacht ik nog wat Sleedoorn bij te plaatsen.

Het volgende ontwerp zal hier ook nog gepost worden zodat er nog wat extra ideeën kunnen bijkomen.

Groeten,

MacChouffe
maandag 2 augustus 2010 - 11:01
Eniavaswen

Eniavaswen

Je hebt trouwens een hele mooie site. Ik denk dat er hier velen zijn die met verwondering naar jouw foto's zullen kijken.
maandag 2 augustus 2010 - 12:05
Stefan70

Stefan70

Beste MacChouffe,

Ook namens mij welkom op dit forum(alhoewel ik hier zelf nog een groentje ben).
De plantafstand van de knotwilgen is normaal minimum 4meter en maximum 8meter .Soms worden ze ook dichter bij elkaar gezet om een speciaal effect te creeren .Maar aangezien (knot)wilgen snel in de breedte uitzetten is dit maar tijdelijk mogelijk.Wilgen hebben erg penetrante wortels waardoor het niet aan te raden is ze dicht bij bouwwerken of niet natuurlijke vijvers (folie) te planten. Sleedoorn en meidoorn(in Wallonie meestal de tweestijlige) vind ik een erg goede keuze .Je kan er eventueel een gemengde haag mee maken samen met haagbeuk ,eik ,vlier ,hondsroos enz......Afhankelijk van hoeveel plaats je hebt natuurlijk !

Groetjes

Stefan
maandag 2 augustus 2010 - 12:26
MacChouffe

MacChouffe

Stefan,

Bedankt voor de informatie. De afwisseling van Sleedoorn, meidoorn, vlier, haagbeuk en eik (nog nooit een haag van eik gezien) zal ik mee in de schets opnemen.

Groeten,

MacChouffe

@Karen: dank dat je mijn foto's mooi vindt. Het is een leuke hobby en de tuin in mijn gedachten zal er hopelijk voor zorgen dat vlinders en andere insecten voldoende eten vinden. En ook hopen dat er paddenstoelen in mijn tuin komen.
maandag 2 augustus 2010 - 17:10
Stefan70

Stefan70

Beste MacChouffe,

Inderdaad heel mooie foto's op jouw site, en met al deze inheemse planten zal je zeker een heel diverse fauna aantrekken . Eik is een minder gebruikte maar perfecte haag -en knotboom . je mag hem dan wel niet "op stam " kopen want er moeten op de hele stam nog takjes zitten .
Fruitbomenrunus avium,pyrus communis,mespilus germanica(mispel)

Groetjes

Stefan
maandag 2 augustus 2010 - 20:56
MacChouffe

MacChouffe

Beste Stefan,

Bedankt voor het bezoeken van mijn website. Ook bedankt voor de uitleg over de eik als haag.

Groeten,

MacChouffe
maandag 2 augustus 2010 - 21:13
Stefan70

Stefan70

Beste MacChouffe,

Dat wordt een tuintje naar mijn smaak , hier en daar nog een kastanjehouten hekje (schapenhekje) ,en een insectentoren en vlinder -en nestkastjes niet vergeten.

Groetjes

Stefan
maandag 2 augustus 2010 - 21:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon