menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Cottagetuin aanleggen

Ga naar meest recente reactie

LesSimons

LesSimons

Hallo allemaal

Sinds december 2009 hebben wij een huis met tuin in Frankrijk. De bijbehorende tuin leek eerst bijzaak, maar is nu hoofdzaak geworden. Hebben vorig jaar besloten om van de tuin een echte cottagetuin te maken. Het spreekt ons aan om een tuin vol planten en bloemen te creëren. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan, maar we zijn dit jaar toch maar begonnen. De tuin is ongeveer 200 vierkante meter groot en omgeven door twee stenen muren een klimop heg en coniveren.
De tuin ligt verlaagd t.o.v de terrassen eromheen (ongeveer 2 m) Om de tuin is een pad. Heb de tuin verdeeld in vier stukken voor het gemak en onderhoud. Door de aanwezige struktuur vna de tuin, hebben we het ons wel moeilijk gemaakt. We hebben 4 tuinen, waarbij je om elke tuin heen kunt lopen. Hierdoor krijg je per tuin eigenlijk 4 borders, dus 16 borders voor de tuin en je hebt nog een totaal overzicht van bovenaf van de terrassen. Leuke uitdaging. Alleen weten we nog niet veel van tuinieren. We hebben allerlei planten gekocht en die verdeeld over de verschillende tuinen en borders op het terras. Alles groeit goed, maar het ziet er wel wat zielig uit v.w.b. de planten bezetting in de tuinen. Als we naar de planten afzonderlijk kijken zien die er prachtig uit v.w.b. hun groei en bloei. We hebben dus veel heel veel extra planten nodig om alles vol te zetten, zoals dat met een cottagetuin de bedoeling is. Wij zijn sinds mei dit jaar iedere dag op het internet aan het zoeken naar meer informatie. Zo zijn we ook terecht gekomen op dit forum. Dit in eerste instantie voor de namen van de planten die al in de tuin stonden. We kennen ze nu allemaal. We merken dat de forumleden graag foto's willen zien van de tuinen. Daarom ben ik een website begonen om alles in de tuin bij te houden vanaf het eerste begin. Als je de slideshows bekijkt lijkt het of we al een super tuin hebben, maar de werkelijkheid is wat kaler. (zie overige foto's)
Het zou voor ons leuk zijn om wat reakties te mogen ontvangen en natuurlijk tips.
Onze site kun je vinden op http://lessimons.wordpress.com/2010/06/07/introductie/

alvast bedankt

Les Simons
vrijdag 23 juli 2010 - 18:06
renate67

Renate67

Het wordt vast prachtig maar het kost en paar jaar om vast planten te laten uitgroeien en je zal er geleidelijk aan wrs ook nog bijkopen.
Mijn advies voor volgend jaar, een flinke hoeveelheid eenjarige zaaien voor de vulling van je tuin vol met bloemen. ter overbrugging tot alles meer vol gegroeid is.
In cottagetuin pas bv heel goed eenjarige ridderspoor, lathyrus odoratus, oostindische kers, petunias, nicotia, korenbloemen, papaver.
Je kan ook nu tweejarige zaaien voor bloemen volgend voorjaar, vergeetmenietjes, viooltjes, vingerhoedskruid, akelei.
Er zijn ook vaste planten die je kan zaaien en die het tweede jaar bloemen geven *minder duur om veel planten te krijgen, lupine is bv heel goed te zaaien.
Als je planten moet snoeien kun je ze ook stekken voor meer planten, lavendel en rozemarijn heel geschikt voor.
renate
vrijdag 23 juli 2010 - 22:23
LesSimons

LesSimons

beste renate
Goed idee
Ga alle genoemde planten opzoeken en bestuderen. Een aantal planten staan al bij mij in de tuin zoals : ridderspoor (4x), korenbloem (4x -2 soorten), viooltjes (1x), lupine (4x), lavendel (4x) en rozemarijn (1x)
Met zaaien heb ik geen enkele ervaring. Ik heb al wel een boel instructie gezien op het forum en internet. Moet lukken.
Van bovenstaande planten moet ik dus ook zelf zaad kunnen krijgen. Hoe dat gaat moet ik ook nog opzoeken. Verder heb ik wel veel sites gezien waar je zaadjes kunt laten opsturen tegen een geringe vergoeding.
Hier in de omgeving staan wel erg veel wilde planten, als ik precies weet hoe je de zaaden moet opvangen is er hier in het wild nog veel te halen. Zo staat hier veel : akelei, kaardenbollen, vingerhoedskruid, brem, teunisbloemen etc.
nog bedankt
Les Simons
zaterdag 24 juli 2010 - 09:37
renate67

Renate67

heel gemakkelijk zodra zaaddozen of peulen bruin of zwart gaan verkleuren en droog worden, plukken en dirct in zak stoppen en thuis zaad er uitschudden.
brem en lupine zijn flinke zaden, viooltjes, teunisbloem zijn kleine zaadjes en mn digitalis is stoffijn.
Renate
zondag 25 juli 2010 - 13:44
renate67

Renate67

ik bedoelde de eenjarige ridderspoor, veel kleinere planten en bloemen en veel fijner blad, maar zaait erg gemakkelijk.
Volgende site heeft veel informatie
http://www.zaaisite.nl/kalenders/zk.htm
renate
zondag 25 juli 2010 - 13:46
jdcoster

Jdcoster

De tijd die nodig is tot alle planten, plantengroepen of struiken hun uiteindelijk volume of afmetingen bereikt hebben, tot de tuin volwassen begint te worden dus, kun je best overbruggen met er één- en tweejarigen tussen te zaaien.
Wel zorgen dat de vaste planten niet in de verdrukking geraken natuurlijk
Kijk misschien ook nog eens op:

http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=7&tid=5768&hl=cottagetuin null
vrijdag 30 juli 2010 - 17:20
LesSimons

LesSimons

Heb een aantal zaken voor mij op een rij gezet en ben tot het volgende gekomen. Als beginneling krijg ik veel namen van planten door om mee te starten. En hier begint mijn probleem nr één : ik kan nog niet direkt een plaatje van een plant bij een naam plaatsen en moet dus alle verdere gegevens op het internet opzoeken. Dit is geen probleem, maar ik moet het nog wel regelmatig toepassen. Daar ik toch al bezig ben met een weblog voor mijn huidige planten, heb ik het volgende idee wat verder uitgewerkt.
Als ik weer een nieuwe plant doorkrijg via het forum ga ik nu als volgt te werk.
Nederlandse en botanische naam opzoeken en een mooie foto van de plant.
Van de plant noteer ik de volgende gegevens : bloeimaanden (j-j-a-s-o) en de hoogte van de plant in cm.
Zo krijg ik b.v van een plant de volgende regel : Meisjesogen (Coreopsis verticillata) j-j-a-s-o (50 cm) en van iedere plant heb ik een foto in het bestand. Deze gegevens ben ik nu aan het opbouwen, wel een monniken werk, maar al doende leer ik zo de namen en andere gegevens.
Ik heb deze gegevens op mijn weblog ondergebracht onder de naam : Het Grote Plan.
Per maand kan ik nu zien welke planten er bloeien en ook hoelang ze bloeien en vanaf welke maand. Een link in de naam brengt mij naar de foto van de plant en evt. links naar meer gevens op het internet. (ik heb deze gegevens toch al moeten opzoeken en nu ligt alles ook meteen vast in het web-bestand. Van alle bloeimaanden heb ik ook een slideshow gemaakt, die ik regelmatig kan bekijken om de planten te herkennen en de namen daaraan te koppelen.
Het eindresultaat wordt een methode om sneller mijn tuin in te richten.
De slideshows tonen mij de planten die ik wil gaan gebruiken. De maanden geven de bloei aan, en de hoogte van de planten bepalen waar ze in de tuin moeten staan. Lage planten voor en de hoogste achter.
Het is mischien wel een wat technisch verhaal, maar het werkt bij mij wel.
Iedereen die dat wil mag hier op mijn weblog gebruik van maken. Het is nog lang niet af en ik wil mij beperken tot die planten die mij aantrekken. De cottage planten b.v.
De ingang tot het bestand loopt via : http://lessimons.wordpress.com/het-grote-plan/

Les Simons
vrijdag 30 juli 2010 - 19:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon