menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Puinvrij om gazon te zaaien

Ga naar meest recente reactie

sofiake

Sofiake

We hebben een tuinaannemer in de arm genomen voor onze tuinaanleg.

Er werd dinsdag gazon gezaaid. Nu blijkt de grond waarop gezaaid is nog vol stenen, takjes en zelfs glas te zitten !

Volgens aannemer komt dit wel goed. Dit zou verwijderd worden bij eerste maaibeurten (die hij dan sowieso van ons zal moeten doen).

Wij dachten dat de grond om gazon te zaaien steeds puinvrij moest zijn ??

Ik durf onze kinderen er zo niet blootvoets op laten lopen in elk geval !

Is het realistisch om aan te nemen dat aannemer met zijn grasmachine de stenen en zo verwijderd zal krijgen ?

donderdag 27 mei 2010 - 14:44
printemps

Printemps

Hartelijk welkom

Er zijn mensen dat beweren dat glas en stenen omhoog zouden geduwd worden door het grondwater of door de wormen?
Weet het al niet goed meer
Ons petekind is zo bijna een vinger kwijtgeraakt door op een stuk glas te vallen
En over glas en stenen maaien is slecht voor de messen van de maaier
Ik zou zoveel als mogelijk is proberen op te rapen

mvg
donderdag 27 mei 2010 - 15:03
sofiake

Sofiake

Ons grondwater zou in elk geval heel hoog zitten, dus bij ons misschien toch wel probleem dan ..

We hebben 2 kleine kindjes dus willen idd geen risico nemen !

Alvast bedankt voor uw reactie !
donderdag 27 mei 2010 - 15:27
condor86

Condor86

ik zou met 2 kleine kinderen echt geen risco nemen en van de aannemer eisen dat hij het opnieuw gaat doen.
donderdag 27 mei 2010 - 21:54
leeuwtje

Leeuwtje

Ik zou dat ook niet pikken hoor. Vooral niet met kindjes erop. Hier zat het ook heel veel in de grond maar wij hebben echt kruiwagens vol puin en zooi geraapt. Steeds maar weer met de hark eroverheen om er alles uit te halen.
donderdag 27 mei 2010 - 23:43
Eniavaswen

Eniavaswen

Het lijkt mij ook wel vreemd om eerst te zaaien en dan pas het puin eruit te halen. Volgens mij moet het ook andersom.

Maar het klopt wel dat stenen enzo vaak mettertijd omhoog 'geduwd' worden. Ik dacht dat dat iets te maken had met het feit dat zand zo klein is en er steeds meer onderkruipt zodat de steen omhoog komt. En waarschijnlijk is het gewicht van de steentjes niet groot genoeg om tegendruk te bieden.

vrijdag 28 mei 2010 - 12:25
sofiake

Sofiake

Wij zijn alvast ook benieuwd hoe het nu gaat vorderen ..
Ze hebben het nu dus opnieuw opgerijfd, en het ziet er al wat beter uit, maar ik stel me nu ook wat vragen mbt het zaad van het gras ...

pfff ...

we hebben nu gevraagd dat hij ons laat weten van waar de extra grond gekomen is , en ad hand daarvan zullen we beslissen of we eisen dat het opnieuw afgegraven wordt en aangelegd ..
vrijdag 28 mei 2010 - 12:52
Kater

Kater

Twee jaar geleden in onze voortuin een grasperk ingezaaid. Weken erna nog steentjes en glasscherven geraapt of met een klein schopje uitgestoken.

Dit jaar, in april, zijn we aan het grasveld achteraan begonnen.
Grond werd gezeefd, maar heb toch hetzelfde probleem met kleine steentjes en glas. Deze komen omhoog door allerlei redenen - rapen - rapen - rapen.

Onze verse grassprieten zien er ook niet denderend uit.
Ben bij een paar vrienden gaan kijken - zelfde probleem van graskwaliteit.
Het zou aan de warme/droge aprilmaand liggen.
Graszaad heeft afwisselend warmte/vocht nodig.
Tot nu toe is mei ook nog geen afwisselende weermaand geweest om de groei te bevorderen.
vrijdag 28 mei 2010 - 19:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon