menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Iemand tips om dit weg te krijgen

Ga naar meest recente reactie

HuppelenNala

HuppelenNala

Hallo,

Bij mij in de tuin is dit onkruid een ramp.. Binnen een week is het al meer dan 5 centimeter gegroeid. Heeft iemand een idee wat het is? En eventueel tips om er van af te komen?

Alvast bedankt,

Chantal
[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 23 mei 2010 - 17:08
Koeier

Koeier

Heey,

Je hebt wel weer iets moois te pakken Het beste middel is verhuizen... maar als dat geen optie is moet je elke keer als het opkomt het er uit trekken. Als je ze te lang laat groeien sterken ze te veel aan.
Ik hoop dat je ze wegkrijgt.
Gr Erik
zondag 23 mei 2010 - 18:57
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Heermoes maakt lange wortels, die krijg je er niet uit. Uitputten is de enige optie. Dat kan door uit trekken, vaak doen! Je kunt heermoes dan wel voor van alles gebruiken; er zit silicium in de plant en een aftreksel er van schijnt heel goed te zijn om je planten mee te begieten.
zondag 23 mei 2010 - 21:10
condor86

Condor86

heb dit vreselijke onkruid ook in mijn tuin, word er helemaal naar van. Had ook gelezen dat je het moet uitputten, ben al 1 1/2 jaar aan het plukken en word IETS minder. Dus houd de moed erin!!!
zondag 23 mei 2010 - 21:16
Polplastron

Polplastron

Kwestie van dit positief te benaderen; je kan er ook heermoesextracten van maken om je (gewenste) planten sterker te maken. Ik doe het zelf niet, maar anderen hier op het forum zweren erbij!
zondag 23 mei 2010 - 23:57
Eniavaswen

Eniavaswen

Leuke tip verhuizen. Wij hebben net ons 3e huis in 6 jaar tijd gekocht en ja hoor, we hebben ook prijs. 2 keer geen enkel probleem met lastige onkruiden en nu zag ik in onze nieuwe tuin enkele weken geleden dit gevreesde onkruid opduiken.
Aangezien ik intussen wel al genoeg verhuisd heb voor de komende jaren, wordt het hier ook systematisch wieden.
Mijn zus is 2 jaar geleden ook de strijd aangegaan met deze oerplant en stilaan is verbetering merkbaar.

Groetjes, Karen
dinsdag 25 mei 2010 - 12:46
printemps

Printemps

Naart schijnt dat ze niet graag kalk en mest hebben
Dus extra mest en kalk geven
Tussen die tegels kalken is misschien wel moeilijk

mvg
dinsdag 25 mei 2010 - 14:05
HuppelenNala

HuppelenNala

Ik was er al bang voor... Vanmiddag een tijdje bezig geweest met plukken, het begin is er.. Nu hopen dat het weg blijft...
dinsdag 25 mei 2010 - 19:53
cornelia

Cornelia

Bij mij aan de overkant van de straat komt het tussen iedere stoeptegel uit. Wel grappig gezicht want in voeg 1 is het al 20 cm hoog, in voeg 2 15 cm, voeg 3 10 cm etc. etc. en zo loopt het af maar zolang het in voeg 1 hoger opschiet komt er steeds een voeg bij met weer nieuwe plantjes. Straks staat de hele stoep vol. Als je boven op kijkt kun je je voorstellen dat je in een vliegtuig over een berghelling vol dennenbomen vliegt als het ware.
Helaas vind ik het ook in mijn tuin terug.

Hoe verspreid deze plant zich ?
Hoe maak je die plantenmest ? (ik ken het "recept" van o.a. brandnetel- en smeerwortelgier maar dat durf ik hier niet meer te maken ivm mogelijk stankoverlast voor de buren. Ha)

Succes met plukken en een schrale troost; je bent niet alleen.

groeten
woensdag 26 mei 2010 - 23:01
condor86

Condor86

de plant verspreid zich door de wortels las op wikipedia dat die tot 3 meter diep gaan. Mijn buurman heeft zijn zijn tuin 1 1/2 meter diep laten uitgaven en het kwam gewoon weer boven. Dus denk dat we gewoon tot in den treuren moeten blijven plukken haha
woensdag 26 mei 2010 - 23:27
pplakke

Pplakke

wasbenzine werkt er tegen .
en is nog te doen van prijs.
vrijdag 28 mei 2010 - 22:10
Polplastron

Polplastron

Napalm schijnt nog beter te zijn!
zondag 30 mei 2010 - 19:22
deHaan

DeHaan

MCPA en Garlon werken ertegen, maar dan moet de grond geen andere gewassen hebben.
Voor Garlon heb je een spuitlicentie nodig.
Conclusie, plukken en schoffelen.
maandag 31 mei 2010 - 01:01
svenIII

SvenIII

Heb gelezen dat kalk samen met fosfor toevoegen aan die grond ook zou moeten helpen. Ga dit eens proberen, juist te hopen dat mijn vinca plantjes die er staan het niet laten afweten hierdoor.

Wat denken jullie?
zondag 6 juni 2010 - 15:40
deHaan

DeHaan

Volg mijn conclusie op en je raakt ervan af.
Wel elke week er even langs lopen en de nieuwe koppen verwijderen.
Sterkte en het plezier als je het ziet minderen.
Het is namelijk een klus voor de volhouder.

Hou ook de bloeiwijze zeer vroeg in het voorjaar in de gaten, zo vermeerderd hij ook.
zondag 6 juni 2010 - 20:20
Eniavaswen

Eniavaswen

Ik denk ook dat schoffelen het enige echt goeie middel is. Twee weken geleden hebben ze bij ons het onkruid kapotgespoten. Onze tuin is intussen veranderd in één dorre woestijn, maar de heermoes is niet kapot te krijgen. Die staat nog vrolijk en groen te wuiven in de wind.
maandag 7 juni 2010 - 09:57
cetinel

Cetinel

wegkrijgen zul je er niet mee kunnen,maar mesten en kalken heeft wel degelijk een invloed.
ik heb vorig jaar mest en kalk gestrooid in mijn voortuin(wel blijven wegplukken ook) maar niet op het streepje naast de oprit.
beiden zaten vergeven van de heermoes.
dit jaar ondervind ik veel minder heermoes in de voortuin als net naast de oprit(nota: is beiden zelfde grond,word gewoon door de oprit gescheiden)
en blijven wegplukken,ik mag op het stukje naast ons ook wegplukken,want daar staat een electriciteitscabine en 2 keer per jaar komen ze daar het onkruid wegspuiten,maar wat blijft vrolijk groeien?? juist...
dus aan die kant naast het gaas ook weer moeten wegplukken.
en aangezien de wortels metersdiep gaan,haalt het ook niet veel uit om platen of zo tussen te zetten want daar groeien ze zo onder door...
maandag 7 juni 2010 - 15:07
pplakke

Pplakke

Eniavaswen dat is normaal omdat het vast vergif was voor grassen.
dat wil dus zegen dat dit onkruid anders is en dus ook andere dingen nodig heeft om het te vernietigen.
zo als wasbenzine en er zijn er nog enkele opgenoemd hierboven
woensdag 9 juni 2010 - 16:58
iecee

Iecee

heremoes is waterafstotend daarom werkt vergif niet
wil je nu perse vergif gebruiken moet je daar een kleefmiddel indoen
er bestat wel gifkleefmiddel maar melk gaat ook
ik heb altijd gehoord dat je het moet overbemesten
bv met puur mestsap uit een pierebak dat is zo sterk dat alles evan doodgaat
probeer eens zout water als het toch op een terras staat.
mischien dat zeepsop het waterafstotend vermogen van de heremoes opheft
woensdag 9 juni 2010 - 23:26
Eniavaswen

Eniavaswen

Ik vind het niet zo erg hoor, dat de heermoes er niet aan is. Als het aan mij had gelegen, waren er geen verdelgingsmiddelen aan te pas gekomen. Maar ik was in de minderheid en kon de rest niet overtuigen.
Aangezien ik onkruid wieden beschouw als ontspanning, ga ik mij nu toch nog veel kunnen ontspannen.
donderdag 10 juni 2010 - 10:54
kvdd
zondag 20 juni 2010 - 01:12
sennevb

Sennevb

ik zit ook met dit vuile onkruid, is MCPA hier in belgie nergens te verkrijgen?
woensdag 23 juni 2010 - 22:46
iecee

Iecee

mcpa is geen merk maar de werkende stof van een vergif
meer weet ik ook niet
vrijdag 25 juni 2010 - 11:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon