menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe te beginnen met kale tuin

Ga naar meest recente reactie

Sylly

Sylly

Hoi allemaal,

eindelijk heb ik het forum gevonden! Ben al tijden lid van de nieuwsbrief en wist van het bestaan van het forum af en hehe, kan nu eindelijk mijn vragen gaan stellen. Wij hebben sinds een krappe maand een woning met een zwaar verwaarloosde tuin van 9 bij 16 meter ongeveer. De hele tuin ston vol met allerlei mossen en ander korstspul. Dit is nu licht omgefreesd en het is zeer zware kleigrond. Aan de zuidkant wil ik graag een groetentuin beginnen van 4 bij 8 meter. Wat moet ik als eerste gaan doen?

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 6 mei 2010 - 22:48
Juelz

Juelz

Wat ik persoonlijk als eerste zou doen is een tekening maken, gewoon met potlood of op de P.C als je dat kunt etc, vervolgens kopieëer je die tekening enkele malen en dan ga je kijken wat je wilt bijvoorbeeld.

- Gazon
- Terras
- Vijver
- Moestuin
- verhoogde borders
- etc

De basis van alles is altijd de bestrating en de plek om te gaan zitten dat kan gras zijn maar ook van steen/houdsnippers/grind etc, ook voor de bestrating je hoeft niet alleen maar steen te kiezen er zijn meerdere materialen voor paden zoals gras en houtsnippers.

dan ga je kijken naar de omheining hou er rekening mee dat je hem ook tegen de bestrating/in de bestrating etc kunt zetten, groene coniferen? of de haagbeuk gewoon een simpel hek laten staan een schutting misschien?

daarna ga je voor de vijver kijken een grote vijver zou ik als 1 van de 1e dingen aanleggen samen met de bestrating i.v.m de hoeveelheid grond die er bij vrij komt. als je een kleine vijver hebt maakt het niet zoveel uit.

dan ga je naar de moestuin ook die kun je op andere manieren maken je kunt ervoor kiezen gewoon een kaal stuk grond te nemen en klaar maar ook kun je ervoor kiezen er paden tussen te maken kijken wat je op lange termijn erbij wilt zoals een kleine kas etc.

vervolgens kies je voor de borders hoge of lage borders, engelse borders? of juist meer met een oosterse tint erin beplantings keuze rhodo's of juist gewoon hollandse soorten. let erop dat sommige planten bij uitzondering zoals rhodo's graag een hele zure grond willen hebben en klei grond is dat dus niet!.

voor het verbeteren van je grond zou ik zeggen, kies voor compost/tuinturf en goed erdoorheen halen dat elk jaar herhalen met de tijd wordt de grond dan stukken beter dan hij was.

Je kunt het natuurlijk ook laten doen z'n tuintekening en je moet goed begrijpen niet alles hoeft in 1x af! als je goedkope/gratis schutting delen kunt krijgen bijvoorbeeld dan doe je die eerst, zolang je maar een goed plan in je hoofd hebt wat je wilt want als er eenmaal iets staat dan staat het ook en is het niet verstandig om het allemaal weer te veranderen, ik wil eventueel best helpen met het maken van een tuintekening maar dan zul je een lijstje moeten maken wat je wilt en waarvoor je het wilt, als jij het belangrijk vindt een groot terras te willen hebben omdat je graag buiten eet of dergelijke dan kun je die dingen makkelijk erin tekenen.
vrijdag 7 mei 2010 - 09:07
jerre050978

Jerre050978

Ik zou het zo doen:

1. Tuin opmeten (heb je al gedaan)
2. Zon/schaduw intekenen en grond analyseren
3. Nadenken over wat je allemaal van een tuin verwacht: bvb. speelruimte, groenten, fruit, siertuin,...
4. Daarna nadenken over de structuur van de tuin: verhardingen, gras, borders, afscheidingen, vijver,...
5. Ontwerp maken
6. Planten selecteren die geschikt zijn voor de grond/licht.
7. Alles uitzetten met paaltjes en graven en planten maar

Ahja, misschien best je grond toch wat luchtiger maken aangezien het zware klei is...
vrijdag 7 mei 2010 - 12:45
cornelia

Cornelia

Natuurlijk hoor je het "officieel" zo te doen als bovenstaande tuincollega's beschrijven maar ben je daar het type voor ?

Wat ook een leuke manier is is om gewoon ergens te beginnen en dan naar voren, achteren of opzij te werken. Ideeen komen dan gaandeweg op en groeien naar gelang je tuin groeit. Kunt van te voren vast bepalen waar je de groententuin wil en dan zet je daar vast eens wat neer, in de andere hoek wil je misschien een vaste planten tuin dus zet je daar ook vast wat neer en dan werk je zo steeds verder. Het is een ietwat minder gestructureerde werkwijze maar er zijn mensen, waaronder ik, die liever her en der een "eiland" maken van werkplekjes/borders welke zich dan zo gaandeweg steeds meer naar elkaar toe ontwikkelen.

Natuurlijk is het soms wel handig als je even bedenkt wat je van een tuin verwacht (om in te spelen, zonnen, werken, plek voor de hond om te kunnen rennen, wil je geiten of zo, wil je kunnen wandelen door je tuin etc. etc) De heeele grote lijnen wat uitstippelen.
Maar verder..............

In ieder geval, hoe je het ook aan gaat pakken,heel veel succes en vooral plezier.
vrijdag 7 mei 2010 - 16:53
deHaan

DeHaan

Eerst een goede grondbewerking.
Eerst goed spitten en gelijk compost en zand doorwerken.
Dan kan je frezen.
Nu kan je de adviezen van de vorige beantwoorders opvolgen.
vrijdag 7 mei 2010 - 16:54
Sylly

Sylly

Zo geweldig wat een adviezen allemaal, dank jullie ervoor. Daar was ik al bang voor dat ik eerst de hele handel om moest spitten... En dat zand erdoor, moet dat brekerszand zijn? We hebben een eigen compostbak, dus die compost doen we er gelijk doorheen spitten? En dan het frezen, dat moet dan zeker heel fijn worden? Ik wil ook late aardappels gaan poten. Ik heb Biltstar gekocht, hoop dat die geschikt zijn.

Aan de rechterkant daar komt een lange kattenren, dus die grond hoef ik niet te bewerken, alleen vullen met zand voor de tegels.

Nu staat er aan het eind van de tuin een beukenhaag die verkeerd gesnoeid is volgens de 'kenner' Kan ik die laten staan want eigenlijk wil ik van de inkijk van de overkant af. Verdeeld over de 9 meter breedte wil ik 3 schuttindelen plaatsen met daartussen groen gaas waar klimop tegenaan komt. Ervoor diverse fruitbomen die lekker hoog mogen worden. Dat gedeelte zal ik dus ook moeten verbeteren qua grond. Er staat nu al 1 perenboom die een paar jaar oud is en er gezond uitziet. Daar zal ik toch voorzichtig mee moeten zijn tijdens het spitten?

Wat een vragen allemaal he. Als ik ze stuk voor stuk moet stellen vertellen jullie het me maar hoor!

groetjes, Sylvia
vrijdag 7 mei 2010 - 21:46
sunjet

Sunjet

u kunt mischien een grondplannetje maken van u tuin
zet op dat plannetje de woning terras tuinhuis als dat er is
waar het noorden gelegen is
als u het op het forum plaats kunnen wij u mischien helpen
groeten sunjet

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 9 mei 2010 - 12:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon