menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kleigrond onder handen nemen

Ga naar meest recente reactie

eugene007

Eugene007

Hoi,

We zouden graag onze tuin aanleggen rond september maar zitten nog met een vervelend iets.

nl onze grond achteraan is een nogal zware kleigrond.

Ik heb horen zeggen dat deze grond heel voedzaam is maar dus totaal ondoorlatend en dus verstikkend om gras en zeker voor andere planten op te laten groeien.

Ons terras is juist geplaatst en we hebben wel nog een 15tal cm dat we de grond kunnen ophogen.

Ik had gedacht om reeds onze grond eens om te spitte. eventueel basaltmeel te gebruiken om wat de structuur te breken: 20kg per 100m2. Weet iemand toevallig of je dit in een aveve kan aankopen en dat dit werkt? andere tips tijdens gebruik

Vervolgens wat champignonmest op te brengen of goede grond en deze diep te frezen.

Is dit een goede oplossing of heeft iemand anders tips?

Alvast bedankt voor jullie mening

Groetjes,

Nicolas
zondag 2 mei 2010 - 22:15
LauraK

LauraK

Hallo Nicolas,

Allereerst van harte welkom op dit informatieve en gezellige tuinforum!

Over je vraag: toen wij in ons huis kwamen wonen, wisten wij nog helemaal niets
van tuinieren e.d. Het bleek dat wij ook op zware klei zaten, en voordat we hier
introkken, is de hele tuin omgefreesd door het bouwbedrijf. Dat is ons geluk geweest,
want wij hebben er in onze onwetendheid gewoon een flinke laag tuinaarde op
aangebracht. Doordat de grond dus luchtiger was door het frezen, hebben aarde
en klei zich mooi gemengd, en sloegen al onze planten en de graszoden goed aan.
In de borders brengen we af en toe wat bemeste tuinaarde aan, maar voor de
rest hoeft er niet bijgemest te worden, vanwege die voedzame klei.

Dit is dus een ervaringsverhaal van een leek, dat toevallig goed uitgepakt heeft.
Hopelijk melden zich nog echte kenners met (waarschijnlijk) betere adviezen!

Groeten van Laura.
maandag 3 mei 2010 - 08:47
cee

Cee

Ik spit op elke plaats waar mijn hond z'n behoefte doet de behoefte onder, in de hoop dat dit wormen aantrekt die dan na het opruimen van de hondepoep verder mogen tunnels graven, misschien kan ik op die manier op een jaartje tijd mijn volledige tuin bemesten?

vers van de pers zoals ze dan zeggen.

In het andere geval zou ik alle tuinafval hergebruiken en mulchen dat het een lieve lust is.
maandag 3 mei 2010 - 11:11
Juelz

Juelz

Kleigrond heb ik net iets teveel ervaring mee, de beste oplossing en de goedkoopste is in het najaar de hele tuin onder handen nemen alles goed grof spitten en tuinturf erover heen gooien je merkt het 1e jaar gelijk dat de grond beter wordt. Probeer het schoffelen goed bij te houden want zodra het droog is en de grond weer hardt wordt is er geen houden meer aan omdat je er niet meer doorheen zult komen.

tevens let erop of je veel wormen in de grond ziet zitten tijdens het spitten deze zorgen namelijk ervoor dat je grond luchtiger wordt en het weer ander bodem leven aantrekt.

denk nou niet ik ga lekker midden in de zomer spitten want hiermee maak je het bodemleven (niet alleen de dieren maar ook alle schimmels) alleen maar kapot doe dit gewoon in het najaar tuinturf erover en lekker kapot laten vriezen.
in het voorjaar schoffelen en klaar.
maandag 3 mei 2010 - 11:31
Polplastron

Polplastron

Neem i.p.v. tuinturf beter compost. Dat heeft op vele vlakken dezelfde eigenschappen, maar het verzuurt de grond niet en het is een veel ecologischer product. Tuinturf is een semi-fossiele grondstof die wordt ontgonnen en niet opnieuw kan worden aangemaakt.
maandag 3 mei 2010 - 14:22
eugene007

Eugene007

hoi,

Bedankt voor jullie reacties.

nog effe samenvatten:

Ja ik was eigenlijk al bezig met de grond eens om te spitten. Mag dit nu nog of kan ik beter wachten tot in het najaar?

dan compost erop

voorjaar nog eens omspitten en dan in het najaar volgend jaar gras zaaien?

groetjes,

Nicolas
maandag 3 mei 2010 - 19:51
Polplastron

Polplastron

Misschien kan je dit jaar ook al een groenbemester zoals Phacelia zaaien. Op die manier breng je nog meer organisch materiaal in de grond.
maandag 3 mei 2010 - 20:05
eugene007

Eugene007

Hoi,

ja ik zal trachten de komende dagen, waarschijnlijk dit weekend of mss al morgenavond wat te spitten. Dan kan het huidige onkruid er ook al aan geloven want dat onkruid groeit wel al goed. Zelfs van dat wild gras.

Of heeft dat geen indicatie dat de grond geschikt is voor gras.
ik denk idd dan compost erop te strooien.
Die phacelia zaaien weet ik zo niet.

zou je dan die phacelia zaaien ipv te compost te gebruiken of eerst compost gebruiken en dan die phacelia laten groeien, laten bevriezen in de winter.

en dan terug omspitten in het voorjaar?
maandag 3 mei 2010 - 20:19
eugene007

Eugene007

als ik niet teveel bijensteken heb van al die bijen die de phacelia aantrekt

alvast bedankt voor de tips

groetjes,

Nicolas
maandag 3 mei 2010 - 20:30
renate67

Renate67

EEn heel andere optie dan tot nu toe genoemd omdat je ruim voor de gewenste aanleg zit is het volgende:
nu aardappelen aanplanten, deze groeien prima op zware klei en ze maken de grond aanmerkelijk losser met hun wortels, dan na de oogst compost en frezen.
Deze manier gebruikte mijn moeder met goed effect jaren geleden.
Dat was op walcheren en de klei was zo vet dat we die prima als boetseerklei konden gebruiken en drogen aan de lucht en werd keihard.
succes
zondag 16 mei 2010 - 01:25
buttermen

Buttermen

Hallo ik ben nieuw hier en heb wat speurwerk verricht ivm de kleigrond, zo ben ik hier terecht gekomen

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem al Nicolas, maar bij ons zit de grond vol met stenen. en als ik je zeg stenen dan bedoel ik grootte en veel stenen.

We hadden het graag zelf opgelost en zoals ik zie, zal ik het met compost moeten aanpakken, maar wat ik ook lees is dat ik dit jaar geen gras meer zal hebben blijkbaar.

We wonen in een nieuwbouw woning en de aarde die in onze tuin zit is om zacht uit te drukken een ramp. Ik kan de grond niet machinaal cultiveren, de cultivator zal geen meter vooruit geraken. dus ik dacht de grond manueel te zeefden en dan terug uitstrooien en de compost er in te mengen, het zal een tijd slopend werk worden, maar dan gaan de kinderen zich ook niet kunnen bezeren aan terug kerende stenen.

Is er iemand die mij een oplossing kan voorstellen om van mijn oorlogsgebied een speelterrein met een veilig en gezond gazon te creëren.

Alvast bedankt
dinsdag 26 april 2011 - 21:12
buttermen

Buttermen

niemand die een idee heeft of is de grond zeefden de enige oplossing?

Alle ideeën zijn echt welkom.
Dank
donderdag 28 april 2011 - 11:32
Jister

Jister

Na de bouw van ons huis is de grond kleigrond onderhanden genomen door het loonbedrijf:

stap 1: met een kraan-machine omspitten van de bovenlaag van ongeveer 50cm
stap 2: een zandlaag van 10cm aanbrengen en dit mengen met de kleigrond
dat is dus 10 kubieke meter zand per 100 vierkante meter grond.
stap 3: wachten tot de grond droog genoeg is, bijvoorbeeld aan het einde van de
zomer na een droge periode
stap 4: tractor met frees die kleigrond met zand in egaal mengsel verandert

de enige benodigde spierkracht was nodig voor het uitvlakken voor het gazon en het modelleren van de verhogingen

volgens deze methode is de kleigrond verschraald, de voordelen van de kleigrond
zijn behouden terwijl de structuur los geworden is.
compost is niet nodig, kleigrond is normaal gesproken rijk genoeg an voedingsstoffen.
met gedroogd gras en plantenresten kan humus worden verkregen door dit tussen de planten aan te brengen of achter te laten.
vrijdag 18 november 2011 - 20:35
bakbeest

Bakbeest

Wij zitten ook op kleigrond (polder).Wij hebben de grond een aantal keren goed omgespit.We hebben jaren een groot tegelterras gehad,en deze stukje voor stukje weggehaald.Op de leeggehaalde stukjes leegde ik elk jaar mijn potten,en dat spitten we dan om.
Wel hebben we heel bewust (en nog) de plantenkeuze gedaan.wat niet in de klei wil gaat in een pot,en die zet ik dan op de plekjes waar ik ze wil hebben.Maar er zijn ook vele planten die het geweldig doen,je moet er alleen veel speurwerk naar doen,want de tuincentra's raden voornamelijk hosta's aan.
Het enigste wat bij mij echt (nog) niet wil ,is de druif.Maar die heb ik afgelopen jaar pas geplant,en vertroeteld met andere grond er bij door,dus dan hoop ik dat ie het volgend voorjaar oppakt
vrijdag 18 november 2011 - 21:29
Patrick

Patrick

Een hele goede manier om kleigrond aan te pakken is ,

gewoon niets doen en idd. de juiste planten keuze maken (er zijn er heel wat ...)
dan kijken naar de functie ,moet het dienen voor gazon ,beplanting ,fruitttuin ...
Dan kan met overgaan tot deels het terrein te draineren (- op vraag meer uitleg) of
men kan gaan naar het 'verzanden,'van de structuur .
Deze term wordt gebruikt wanneer men de structuur van de grond ,in dit geval klei (-leem) gaat veranderen doormiddel van grovere structuur.
klei en leem zijn de kleinste structuren in de bodem (-grondlaag) waardoor de dichtheid en doorsijpeling een grote rol gaan spelen.
Wanneer men bv rijnzand korrel 06-08 mm gaat mengen met de bestaande
structuur gaan we spreken over een KLEI - zand verhouding ,
de klei zal zijn functie behouden (vocht en voeding opnemen en afstaan wanneer de plant het verlangt) en het zand zal de luchtigheid -waterdoorlatendheid bepalen.

wij werken dan nog eens met een groen compost en een een perliet korrel en ik beloof het jullie ,alles gaat hier in groeien !!!
vrijdag 20 januari 2012 - 14:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon