menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onkruidbestrijden

Ga naar meest recente reactie

Odet

Odet

Mijn buurman gebruikt keukenzout als onkruid bestrijdingsmiddel voor zijn terras.

Hij zegt dat het helpt. Maar hoe zit het milieu?

Als het onschuldig is, dan is het natuurlijk een handig middeltje en altijd op voorraad.
Wie?
Groetjes Odet
dinsdag 13 april 2010 - 15:46
Eniavaswen

Eniavaswen

Hoi Odet,

Welkom op het forum!

Ik weet niet of het echt zo onschuldig is en of het echt helpt. In de winter zeggen ze toch ook dat zout strooien niet zo goed is voor het milieu, dus in de tuin denk ik ook niet dat het de beste oplossing is.

Wat ik soms doe (als ik eraan denk ), is mijn kookwater afgieten over het onkruid. Dan sterft het onkruid door de warmte. Of ik trek het gewoon zo uit met de hand en een krabbertje.

Groetjes, karen
dinsdag 13 april 2010 - 15:52
lam

Lam

Beste Odet,
Keukenzout is niet zo onschuldig als men denkt.De scheikundige formule(NaCl) geeft het aan.
De Natrium (Na) is niet zo schadelijk in de grond, wordt door de plant ook gebruikt i.p.v. Kalium(K). De nachtschaden hebben het zelfs graag(denk aan aardappelen en tomaten).
Maar de Chloor(Cl) is schadelijk in de grond, te grote concentratie zeker.
Als dit zich voordoet, dat is de schade welke in de berichten wordt aangegeven.
Het wordt in de grond niet vastgelegd zoals de Na, dus spoelen van de grond kan veel schelen.Dat betekend de cocentratie verlagen, scheelt veel schade.
Een ander produkt lijkt me geschikter.
Groeten,
Lam
dinsdag 13 april 2010 - 21:20
Odet

Odet

Wat raad je aan?
dinsdag 13 april 2010 - 22:18
lam

Lam

Round Up , is een goed middel. werkzame stof glyfosaat.
Andere middelen met die werkzamestof zijn er ook, vandaar ik het er bij zet.
dinsdag 13 april 2010 - 22:38
Pieter

Pieter

Ik denk niet dat we nu moeten gaan overdrijven met de schadelijkheid van keukenzout hoor. In de landbouw worden tonnen KCl gebruikt als bemesting. Nu spreekt men maar al te graag over (veelal dure) chloorarme bemestingen, maar geloof me, er worden nog steeds erg grote hoeveelheden chloorbevattende meststoffen gebruikt. Chloor is dan ook niet zo gevaarlijk voor de meeste planten. Het giftige aan de hoge concentratie NaCl (of KCl als je wil) is het feit dat ze alle water aan de planten onttrekken en de planten letterlijk uitdrogen.
En ook, als je het op je terras wil gebruiken, is het misschien ook niet slecht dat de grond in de voegen erg zout is en dus ongeschikt voor plantengroei. Dat is toch wat je wil? Let wel op als er planten aan de rand van je terras staan, het is mogelijk dat het zout langs daar afspoeld en dat zal geen onderscheid maken tussen onkruid en een tulp om maar iets te zeggen.
Bij sommige types terrasstenen kan het wel zijn dat deze door het zout worden aangetast. Dus daar ook mee opletten.
woensdag 14 april 2010 - 10:15
Odet

Odet

Dank je wel Pieter, dan zal ik het zelf maar eens proberen he?
In andere middelen zal ook wel iets in zitten wat ergens niet zo goed voor is.
woensdag 14 april 2010 - 13:14
lam

Lam

We gaan geen bieten telen toch, daar gaan vele kg de grond in. Maar met een totaal andere doelstelling.
woensdag 14 april 2010 - 22:07
spruce

Spruce

Ik vind jullie logica bijzonder creatief.

Keukenzout schuwen jullie omdat er Cl moleculen inzitten, desalnietemin verbruikt de mens zelf veel zout (zie zweten). En zout zit in vele voedingswaren die wij kopen in onze winkels.

En een product als Round-up dat is dan weer OK om te gebruiken.

Ik doe liever wat zout op mijn frieten dan dat ik Round-up ga opdrinken.

Monsanto zal u doen geloven dat je zelfs Round-up op uw frieten kunt doen, als je dat niet geloofd, maken ze je iets anders wijs.

By the way, de negatieve gevolgen van zout (naast verval van de wegen) was vooral voor de vogels. Zij drinken het smeltwater en geraken in een soort van trance en zijn niet meer alert. Een verhoging van de vogelsterfte.
maandag 19 april 2010 - 00:04
hugo

Hugo

typ in de zoekfunctie hierboven eens in ' roundup' en lees er de verschillende topics eens op na,, zult wel tot andere gedachten komen

groetjes
maandag 19 april 2010 - 04:35
lam

Lam

het wordt weer afglijden, zo als zo vaak.
Het eindicht in het vergelijk tussen appels en peren
maandag 19 april 2010 - 22:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon