menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Engerlingen

Ga naar meest recente reactie

keramiekske

Keramiekske

Hallo allemaal, verleden jaar engerlingen, nu terug. Ik dacht met de strenge winter zullen er wel een paar in de diepvries zijn beland, maar nee, ze zijn er terug en nog talrijker dan verleden jaar.
Op bepaalde plaatsen is het gras in vlekken, dus daar hebben ze toegeslagen. Opnieuw gras zaaien, zit er niet in. Het gras is nog maar 10 jaar en er ligt overal beregening onder, het gaat over een kleine 1500 m². Er lopen een paar kippetjes op mijn gras, dus die zullen er wel meepikken. Maar ik kan niet afwachten, is er iets dat ik kan doen nu? Aaltjes kan ik kopen, maar dat zal nog veel te vroeg zijn, de grond is nog te koud. Kan ik iets uitstrooien over het gras waar de engerlingen van op de vlucht gaan? Ik heb het al aan verschillende mensen gevraagd, niets gevonden tot nu toe. Omspitten en opnieuw aanleggen en komen ze dan na een paar jaar niet terug want bij de buren zijn ze toch ook? We gaan wel verticuteren en bemesten tijdens de paasvakantie. Is er geen bemesting waar iets inzit waar die engerlingen van dood of weg gaan? Of zitten de eitjes er juist in? Ik heb ook veel pieren, maar dat is goed, die zorgen voor de beluchting en verbetering van de bodem, die wil ik ook niet doden.
vrijdag 2 april 2010 - 17:35
printemps

Printemps

Naart schijnt werkt deze truk goed

Gras goed nat maken
Stuk zwarte plastiek erover leggen
S'morgens als de kipjes wakker zijn plastiek eraf doen
Dan is er een feestje voor de kippen

Ofwel moet je ze zelf oprapen


mvg
vrijdag 2 april 2010 - 17:51
Toineke

Toineke

Ik heb ook problemen met engerlingen. Volgens mijn tuinman zitten die in de winter enkele meters diep in de grond. Vanaf einde april, van zodra de bodem opwarmt, komen ze naar boven en beginnen ze aan de wortels van het gras te knabbelen. Op dat moment dien je ze te bestrijden.
Vroeger kon men hiervoor lindaan of DDT gebruiken, beide zijn momenteel terecht verboden en uit de handel genomen.
In een tuincentrum heeft men mij als alternatief Pychlorex 5G (zie Google) aangeraden. Daar begin ik dus einde april mee.
Ondertussen experimenteer ik met calciumcyanamide (zgn. kalkstikstof, maximum 2 kg per are), deze meststof genereert niet alleen kalk en stikstof maar is, via zijn giftige tussenproducten, ook actief tegen onkruid én insecten.
Ik ben benieuwd of ik dit jaar hiermee de engerlingen kan weg houden. Vorige jaar had ik op een gazon van slechts 2 jaar oud ongeveer één vierkante meter aangetaste grasmat. Als ik niks doe, wordt dat ieder jaar erger.
vrijdag 2 april 2010 - 22:23
jdcoster

Jdcoster

Ik lees een beetje verder ook op Google:

2. Risico’s
Fysisch/chemische risico's : Niet van toepassing
Risico's voor de gezondheid : Zeer vergiftig voor in het water levende organismen. Kan in het
aquatisch milieu op lange termijn schadelijke effecten
veroorzaken.

Ik zou het grondwater, dat later ons drinkwater of dat van onze kinderen zal worden niet vergiftigen voor een paar kale vlekken in een grasveldje.

Van DDT heeft men ook ooit gedacht dat het een goede uitvinding was... .

En wat als dat op termijn, naast goed tegen engerlingen, ook goed tegen mensen blijkt te zijn?
zaterdag 3 april 2010 - 02:34
Toineke

Toineke

Beste jdcoster,
Jij gebruikt niks? Is je gazon nog nooit aangetast geweest? Geen problemen met insecten in de moestuin?
Eet jij nooit een lekkere appel of peer? Drink je nooit een glas wijn? Weet wel dat alle groenten en alle fruit dat je koopt, overvloedig behandeld is met alle soorten middelen. Kom hier, in de fruitstreek van Zuid-Limburg, maar eens kijken op een doordeweekse werkdag. En heb je nooit op vakantie in Frankrijk de sproeimachines in de wijngaarden van de Bourgogne of in de Bordeaux-streek aan het werk gezien?
Ik wil maar zeggen, gebruik die producten met verstand en met mate wanneer het niet anders kan. Om iedereen in dit landje of in de wereld voldoende voedsel te kunnen garanderen, moét men zijn toevlucht nemen tot dergelijke middelen. Anders kom je er nooit en zijn er kinderen die zullen honger lijden...
zaterdag 3 april 2010 - 07:16
Polplastron

Polplastron

Toineke, met alle respect maar ik ga toch ook eerder akkoord met Jdcoster! Je vergelijkt de tuin met de voedselindustrie en gaat dan nog verder naar hongersnood ook!

Weet dat in India de boeren hun land letterlijk kapot gespoten hebben waardoor er nu niets meer groeit en er inderdaad hongersnood is DANKZIJ het gebruik van allerlei chemische producten.

Nu gebruikt men in India een systeem waarbij de boeren verschillende gewassen door elkaar telen op de akkers die nog bewerkbaar zijn. De opbrengst is er veel groter en gezonder dan vroeger.

Ze staan dus in India weer eens verder dan bij ons!

Ik ben me er van bewust dat wat wij eten vaak bespoten is en ik vind dat persoonlijk jammer. Druiven en appels eten wij uit eigen tuin en dat is lekkerder dan wat je in de winkel vind.

Als je chemische producten gebruikt in uiterste noodzaak dan vind ik dat kunnen. Maar helaas denken wij nogal vaak dat de nood hoog is terwijl er eigenlijk weinig aan de hand is.

Laat ons overeenkomen dat onze meningen verschillen.
zaterdag 3 april 2010 - 11:25
Toineke

Toineke

Beste Polplastron, alle respect voor je mening hoor. Maar ik blijf erbij dat we het zonder sproeistoffen niet meer zullen rooien. Inderdaad, alleen in uiterste noodzaak en met gezond verstand. Waarschijnlijk heeft men daar in India geen rekening mee gehouden?
Ik ben daarnet nog naar een tuincentrum geweest, zelfs Pychlorex 5G blijkt niet afdoend te werken tegen engerlingen. Men weet het daar zelf ook niet meer, tenzij heel de grasmat onder water zetten en wachten tot de beestjes naar boven komen!
Zo keren we terug naar het 2de bericht in deze reeks, dat van Printemps.
zaterdag 3 april 2010 - 12:49
keramiekske

Keramiekske

Ik ga vanavond het plastiek leggen op een plaats waar er veel zitten. Ik ben benieuwd hoeweel en hoe levendig deze engerlingen gaan zijn. De vorst is toch rap uit de grond als ze er al terug zijn op een paar cm diepte. Zou het geen fabeltje zijn dat ze dieper wegkruipen? Ik heb op een site in NL iets gelezen over bestrijding met Tipulex, dit zou een volledig natuurlijk middel zijn en afdoend tegen engerlingen. Ik ga proberen aan een emmer te geraken en proberen. Die aaltjes daar ga ik deze week eens naar vragen? Ik hou jullie op de hoogte hoe het hier gaat. Moest het niet zijn dat mijn grasmat zo groot is, ze was al lang omgespit. Maar nu de zwarte plastiek, het heeft net een goed bui gedaan dus
zaterdag 3 april 2010 - 17:22
keramiekske

Keramiekske

Geen engerling te zien, de plastiek ligt er al 3 dagen. Zou de bodem nog te koud zijn, de engerlingen beginnen hun pootjes al te bewegen. De kippen staan ook klaar. Het volgend weekend als het droog is, gaan we verticuteren, daarna bemesten en misschien een behandeling met Tipulex starten. Ik ben benieuwd of het allemaal helpt?
dinsdag 6 april 2010 - 14:27
jdcoster

Jdcoster

Die tipulex kende ik niet maar dat lijkt me nog wel een bruikbaar middel.
In mijn tussenkomst wou ik alleen nog maar eens voor waarschuwen voor het al te vlug toepassen van allerlei chemische bestrijdingsmiddelen.
Mijn stelling is dat alles wat natuurlijk is, niet perfect is en dat ook nooit zal zijn of zal blijven.
We mogen geen slaven worden van onze zucht naar perfectionisme.
Zo moeten we ook leren leven MET engerlingen. Ze zijn er altijd geweest en ze zullen er altijd zijn. Zelfs als we er in slagen in een tuindeel alle engerlingen te verwijderen dan komen er de volgende maanden wel weer mei- en junikevers uit de tuin van de buren.
Ik geloof niet in het onder water zetten van een perceel(niet praktisch) en niet in omspitten want ik kom geregeld engerlingen tegen op tamelijk grote diepte.
Ook niet in de zwarte foliemethode. Volgens mij komen engerlingen allen maar bovengronds wanneer ze na twee tot vier jaar kever geworden zijn en anders niet.

En @toineke
Ik tuinier inderdaad biologisch. Mijn tuin is zeer gevarieerd aan beplanting. Er nestelen hier ieder jaar enkele vogelsoorten (natuurlijke insectenbestrijders) en ik heb geen plagen die mij kunnen overhalen tot drastische ingrepen. Ik maak ook mijn jaarbehoefte aan wijn zelf ...
dinsdag 6 april 2010 - 16:03
miekehouthoofd

Miekehouthoofd

Hallo iedereen,

hebben jullie dan nog niet gehoord van Pireco? Ik gebruik het al een jaar of drie en bij mij is het probleem helemaal verdwenen hoor. Mijn tuin zat vol met engerlingen. Op een tuinbeurs kwam ik gasten tegen die serieus wat kennnis hebben over zo'n plagen. Die mannen testen eerst alles uit voor ze iets verkopen. En zij werken met pireco tegen de engerlingen. Dat verandert de smaak van uw gras en de engerlingen lusten uw gras niet meer. Werkt super. Het eerste jaar was het nog niet helemaal gedaan maar na het tweede jaar ben ik er volledig vanaf. En nu kan ik het preventief gebruiken, tis niet duur en kost mij alleszins een heel pak minder dan elke keer heraanleggen!

Ik heb het nog even opgezocht want ze hebben nu ook ne webshop enzo: http://www.vartago.be/nl/x/143/engerlingen-een-nachtmerrie-voor-je-grasmat

Groetjes Mieke.
woensdag 7 april 2010 - 08:10
miekehouthoofd

Miekehouthoofd

PS:

was nog vergeten te zeggen dat het geen giftig spul is! Is volkomen veilig voor mijn hondjes en kat!
woensdag 7 april 2010 - 08:14
keramiekske

Keramiekske

Ik heb 5 liter besteld, ik ben benieuwd. Hopelijk kan ik ze een beetje terugdringen. En een vraagje voor mieehouthoofd: vallen de engerlingen de omliggende struiken en planten nu niet aan? In het plantencentrum zeiden ze van niet
donderdag 8 april 2010 - 23:01
miekehouthoofd

Miekehouthoofd

Ik weet het niet zeker maar ik heb er alleszins geen last van. Van wat ik mij herinner is dat ze zich max tien meter kunnen verplaatsen op hun leven in de grond. Ver zullen ze dus niet lopen
vrijdag 9 april 2010 - 06:59
keramiekske

Keramiekske

Bedankt miekehouthoofd, ik ga het de volgende week uitgieten. Voor 1000m² zal dit mij ongeveer 250 euro kosten, ik hoop dat mijn gras er beter van wordt. Dan nog eens bemesten en we zijn weer vertrokken voor een mooie, warme zomer
zaterdag 10 april 2010 - 09:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon