menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verticuteren of beluchten

Ga naar meest recente reactie

Kater

Kater

Ik heb momenteel een grasperk van ongeveer 800m². Dit voorjaar wordt het uitgebreid naar ±2000m².

Ik heb slechte ervaring met mulching = te snel een viltlaag met enkele jaren later mosvorming. Dus wordt alles gemaaid met een zitmaaier met opvangbak.
Aan ontmossen heb ik een hekel.
Momenteel is alle mos weg.

Ik heb een "beluchter en vermaler" voor achter de zitmaaier (zoals op de afbeelding). Die gaat ongeveer 5-6 cm diep in het gras. Met de vermaler kan ik zand, humus en meststof instrooien.

Is verluchten voldoende om door 4-5 maal per jaar te beluchten mos te vermijden?
(grasperk heeft bijna altijd zon)

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 1 april 2010 - 20:19
Polplastron

Polplastron

4 tot 5 maal per jaar beluchten lijkt mij nogal drastisch?! Ik ben geen expert maar over het algemeen wordt volgens mij het gazon 1x per jaar verlucht. Zeker met die messen die aan jouw apparaat zitten ga je anders volgens mij onnodig veel "stress" geven aan je grasmat wat volgens mij ook gaat zorgen tot verzwakking ervan.

Ik heb dit jaar in het voorjaar geverticuteerd en om het gras snel terug te doen groeien heb ik een stikstofrijke meststof gestrooid. In theorie zou dan het gras sneller moeten groeien dan het mos en zou ook klaver worden tegengegaan.

Maar zoals ik al zei ben ik geen expert op gazonvlak. Andere weten misschien meer.

Groetjes,

Pol
vrijdag 2 april 2010 - 16:52
Kater

Kater

Alvast bedankt voor het antwoord.

Aan verticuteren heb ik een broertje de dood, maar voorlopig heb ik op de huidige grasmat geen mos door te beluchten.
De ondergrond bevat nogal wat klei, daarom had ik gedacht dat meermaals prikken (beluchten) niet slecht was om water beter door te laten.
Vandaag voor de eerste keer belucht en gemest.

Inderdaad hoop ik dat ik niet verkeerd bezig ben door té veel te beluchten.

Gazonexperts aanwezig?
vrijdag 2 april 2010 - 18:00
leeuwtje

Leeuwtje

Kater, ik ben ook op zoek naar zoiets achter mijn grasmaaier. Ik heb er alleen nog niet echt verder naar gezocht. Waar heb jij hem gekocht? En ik hoop dat je me ook wil verklappen hoe duur zo'n ding is. Dan kan ik eens verder gaan zoeken.
zaterdag 3 april 2010 - 11:24
Kater

Kater

De beluchter/meststrooier kocht ik bij Imschoot bvba, Dorp Oost 84 in 9080 Lochristi (OVL) - ik hoop dat ik dit hier mag plaatsen?
Er stond er maar ééntje, lag al wat stof op.

Vraagprijs voor een werkbreedte van 80 cm =295 Euro.
werkbreedte 120 cm = 395 Euro.

Ben er met de maat 120 cm buitengewandeld voor 200 Euro.
Beetje onderhandelen met de melding dat deze toestellen in Nederland een pak goedkoper zijn!!! (die van 80 cm kost in NL slechts ±180Euro)
zaterdag 3 april 2010 - 12:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon