menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aanleg oprit

Ga naar meest recente reactie

alain_declippel

Alain_declippel

Op onze oprit willen wij graag geel grind (heel fijn) aanbrengen. Voor welk type grind kiezen wij het best? (bijv. dolomiet, parkgoud,..?)
donderdag 4 maart 2010 - 19:48
Polplastron

Polplastron

Kies best geen heel fijn grind!!! Wij hadden hier dolomiet liggen. In de zomer is dat heel mooi, maar bij regen of sneeuw wordt het een modderpoel die slecht water doorlaat en waarvan je overal in je huis de sporen nalaat. 't Is mijn mening hoor, maar ik snap niet dat fijne dolomiet nog zo veel wordt toegepast ...

Groeten,

Pol
donderdag 4 maart 2010 - 20:35
leeuwtje

Leeuwtje

Mijn buren hebben ook gekozen voor heel fijn grind en hebben daar ook ontzettend spijt van. De buurtkatten gebruiken dat namelijk als kattenbak. Het ligt helemaal vol!
donderdag 4 maart 2010 - 22:41
Polplastron

Polplastron

Het spul dat ik bedoel heet volgens mij in de handel gewoon gele dolomiet.
Wij hebben onze oprit twee jaar geleden laten verharden met kasseien en dat is één van de beste dingen die we ooit gedaan hebben. De modder, het vuil, ... 't is nu allemaal veel netter!

Groetjes,

Pol
vrijdag 5 maart 2010 - 13:27
Hovenierke

Hovenierke

ik snap niet waarom je modder hebt, onder de dolomiet leg je en doek die de aarde scheidt van de dolomiet, zo heb je geen vermenging van aarde en dolomiet.

Je hebt zeker ook een goede afwatering.
zaterdag 6 maart 2010 - 18:36
Eniavaswen

Eniavaswen

Wij hebben ook dolomiet met eronder doek, maar als dat nat wordt, is het toch een vieze boel hoor.
Er komt zo'n gele kleur af die aan je schoenen blijft plakken. Mettertijd betert dat wel, maar voor een veelgebruikt pad, zou ik toch iets anders kiezen.
maandag 8 maart 2010 - 11:02
Hovenierke

Hovenierke

ja maar dan heb je dolomiet met fijn stof gevraagd, je kan ook dolomiet 5/15 vragen, deze is zonder stof en dan heb je deze vuile boel niet en dus blijft het niet aan je schoenen plakken.

Ik zou ook liever een klinker, kleiklinker, blauwsteen gebryuiken als verharding hoor, hangt ook af van het budget hé en wat de klant wil.
maandag 8 maart 2010 - 21:03
Polplastron

Polplastron

Een kameraad van me heeft grof dolomiet liggen en dat geeft inderdaad geen modder. Dat zou ik ook kunnen aanraden.

Het fijne spul wordt echter te pas en te onpas toegepast bij pastoriewoningen en moderne villa's. 't Geeft zogezegd een zuiders sfeertje, tja ...

Toen ik mijn huis kocht, lag het hier en ja, er was een doek ondergelegd, maar toch werd het ieder jaar weer één modderpoel na een hevige regen.

Klinkers e.d. zijn inderdaad een stuk duurder, maar op lange termijn voordeliger. Het kost immers twee keer geld als je die fijne dolomiet na enige jaren wil vervangen omdat je je doodergert aan de vuiligheid. Bovendien kan je met het aanleggen van een degelijke (klei-)klinker-oprit de waarde van je huis weer wat verhogen!

Groeten,

Pol
donderdag 11 maart 2010 - 13:27
printemps

Printemps

En niet te vergeten na een aantal jaren moet je terug grind laten bij voegen

Grind enzo zakt weg in de grond en klinkers niet

Ook even ter inlichting,kinderen kunnen niet met hun fietske rijden op die losse stenen,volwassenen soms ook niet

mvg

Tegen inbrekers is grind dan weer beter,geruisloos erover lopen is niet mogelijk
vrijdag 12 maart 2010 - 14:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon