menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Top 3 voor tuinontwerpen - planten

Ga naar meest recente reactie

sugar

Tekst aangepast

Sugar

Als we nu met zijn allen eens drie planten aangeven die volgens jou in iedere tuin thuishoren. Geef er ook wat uitleg bij. Na een tijdje weet iedereen waar hij naar uit moet kijken

Ik zal zelf de spits afbijten

1. Verbena rigida polaris : deze plant bloemt van mei tot oktober met ijsblauwe bloemen, het blad is ook erg mooi. Wat mij betreft beter dan Lavandula
2. Astrantia minor 'Margery fish': Mooi frisgroen blad, met erg mooie witte bloemen, van juni tot oktober
3. Hosta 'Diana Remembered' : deze hosta heeft niet alleen erg mooi bont blad (wit/groen), maar levert daar bovenop nog eens erg lekker geurende bloemen in september. Bovendien kan deze hosta best wat zon verdragen.

sugar



zondag 15 oktober 2006 - 22:20
Tomateboer

Tomateboer

Ik als 2de dan,...

1. inderdaad de Astrantia of zeeuws knoopje
ik zie graag de Astrantia major, lars.
Het is een vaste plant die graag op een vochtige grond staat, in halfschaduw.
Ze zaaien rijkelijk uit en worden mooie groepen in de border.

2.Helenium of zonnekruid vind ik ook een dankbare vaste plant die eigenlijk in de late zomer bloeit en dus borders mooi kan opfleuren.
Zoals de naam het zegt staat ze enorm graag in de volle zon, kan beduidend goed tegen droogte en bloeit van half augustus tot september naargelang de soort.

3.Delphinium of ridderspoor.
Ook heel mooie bloeiwijze,....
Enig nadeel dat ze goed gesteund moeten worden of bij een felle wind liggen ze omver.
Groeit bij mijn ervaring bijna overal,zowel schaduw en volle zon.

grt
dinsdag 17 oktober 2006 - 07:47
Adrienne

Tekst aangepast

Adrienne

Mijn keuze:

Dahlia's, zijn er in alle kleuren en hoogten zowel voor potten als in volle grond.
Knollen die je plant begin mei en lekker laat doen.
Rooien pas november voor de rest puur genieten.
[afbeelding verwijderd niet-https]

Sedum, kan ook weer voor de bloemstukken gebruikt worden.
[afbeelding verwijderd niet-https]

En als laatste de calla.
[afbeelding verwijderd niet-https]

Jammer dat ik moet stoppen er zijn er nog vééél die mij bekoren.
dinsdag 17 oktober 2006 - 18:31
Tomateboer

Tomateboer

Mooi Adrienne,
Jij hebt smaak!
grt
woensdag 18 oktober 2006 - 18:47
Adrienne

Adrienne

Ik weet het Angelo, da zegt mijne Marcel ook altijd
woensdag 18 oktober 2006 - 20:48
Tomateboer

Tomateboer

Awel zeg maar tegen une Marcel dat hij geluk heeft!
grt
woensdag 18 oktober 2006 - 21:00
nientje

Nientje

adrienne, uwen marcel mag zich idd gelukkig prijzen!!!
nientje
woensdag 18 oktober 2006 - 22:04
Kwest

Kwest

Mijn lievelingsplanten:

Digitalis of vingerhoedskruid, wegens de wonderbaarlijke vermenigvuldiging en kleurvermenging en het zijn ook echte 'eyecatchers'.
Eupatorium maculatum Atropurpureum of leverkruid, een heel decoratieve plant achteraan de border en trekt heel wat bijen en vlinders aan
Alchemillia mollis, vrouwenmantel. Vooraan in de border een altijd frisse toets met heel fraaie blaadjes en langbloeiende geelgroene bloemen. Knip in de zomer de uitgebloeide bloemenstengels weg en je wordt beloond met nieuwe bloemen tot in de herfst.

Als ik morgen in mijn plantenlijst kijk kom ik misschien met andere 'vaste' planten op de proppen, maar dit zijn mijn favorieten deze avond.
donderdag 19 oktober 2006 - 00:21
annis

Annis

Mijn lievelingsplanten zijn oa.

1 Rhododendron: vanwege de mooie bloemen en het wintergroene dat het hele jaar structuur aan de tuin geeft. Je tuin heeft toch een groen geraamte nodig.
2 Vlinderstruik: voor de weelderige bloei in de zomer en het bezoek van vele insecten en de meeste hebben ook nog een heerlijke geur.
3 Hortensia: geeft in de nazomer ook kleur in de tuin. Ook het verkleuren van de bladeren geeft een mooie warmte af in de koudere dagen. Het takkengestel met de uitgebloeide bloemen is in de winter een mooi sfeer beeld.


Ik kan er ook nog wel meerdere noemen maar dat laat ik over aan andere die nog suggestie's hebben.
Annis
zondag 22 oktober 2006 - 16:35
sugar

Sugar

Mijn lievelingsplanten zijn oa.

1 Rhododendron: vanwege de mooie bloemen en het wintergroene dat het hele jaar structuur aan de tuin geeft. Je tuin heeft toch een groen geraamte nodig.
2 Vlinderstruik: voor de weelderige bloei in de zomer en het bezoek van vele insecten en de meeste hebben ook nog een heerlijke geur.
3 Hortensia: geeft in de nazomer ook kleur in de tuin. Ook het verkleuren van de bladeren geeft een mooie warmte af in de koudere dagen. Het takkengestel met de uitgebloeide bloemen is in de winter een mooi sfeer beeld.


Ik kan er ook nog wel meerdere noemen maar dat laat ik over aan andere die nog suggestie's hebben.
Annis


Annis, dit lijstje zijn eigenlijk drie struiken en horen eigenlijk thuis in het andere topic. Hier zoeken we kruidachtige planten...

sugar
zondag 22 oktober 2006 - 18:41
annis

Annis

Ja, klopt Sugar ik zag het op het laatste moment ook dus het gaat hier eigenlijk om vaste planten.

Dan hier een lijstje van vaste planten
1. Sedum 'Matrona"vanwege de mooie rose kleur van de bloem met donkerrode kleur van het blad.
Bloeit mooi in het najaar en goed geschikt voor in bloemstukken te verwerken.

2. Gaura lindheimeri kun je goed als weefplant in de border gebruiken om het geheel wat transparanter
te maken. Dit is een plant die lang bloeit van de zomer tot aan de eerste vorst.

3. Japanse anemoon geeft een statig uiterlijk als je er een groot aantal van bij elkaar plant vooral
Anemone hybr. 'Honorine Jobert"is een witte met een hard geel hartje. Bloeit ook eind zomer -herfst

Dit zijn planten die lang bloeien in een periode dat het allemaal wat minder wordt met de rest van de tuin.
Annis
zondag 22 oktober 2006 - 19:41
de_lange_van_Bilze

De_lange_van_Bilze

Vermits delphinium reeds genoemd werd laat ik hem even uit mijn top drietje.

1. Hydrangea Peteolaris Anomalis: Idiale klimplant voor waar de zon (bijna) niet komt. Geeft prachtige bloemen.
2. Agapanthus. Het duurt wel enkele jaren voor je er mooie bloemen op krijgt maar eenmaal dat ze er zijn is het zeker de moeite waard. Wel afdekken in de winter met een laag stro want ze bevriezen.
3. Echinacea Pupurea. Voor de liefhebbers ook interessant voor bloemschikpartijen.

Groetjes

De_lange_van_Bilze
dinsdag 24 oktober 2006 - 20:47
corrielat

Corrielat

als jullie nou eens fotokes bij plaatste dan wist deze leek waar jullie het over hebben, please !!!!!!
dinsdag 24 oktober 2006 - 22:28
sugar

Sugar

als jullie nou eens fotokes bij plaatste dan wist deze leek waar jullie het over hebben, please !!!!!!


je kan heel makkelijk die namen opzoeken vie Google, dan krijg je onder 'images' een heleboel fotokes te zien...

woensdag 25 oktober 2006 - 07:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon