menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Betonnen tuinhok wordt verhoogd plantvak

ladyingreen

Ladyingreen

In mijn al kleine tuintje bederft een betonnen tuinhok van de vorige eigenaar heel erg het zicht. Ik zou een deel ervan willen gebruiken als tuinberging (het hok van ca.20m2 is met een betonwand in twee gedeeld), en het andere deel ombouwen tot een verhoogde plantbak. Die zou 67cm hoog worden.
Wat ik me nog afvraag;

-als ik de aanwezige tegels uit het hok verwijder, de bodem goed losmaak en dan verder aanvul met degelijke plantaarde, zal de bak dan vergelijkbaar zijn met 'volle grond', of zal ik nog steeds geregeld water moeten bijgeven?

-hoe voorkom ik dat de betonplaten lelijke vochtvlekken gaan vertonen en bemossen? Eén zijde grenst ook aan een muur van de buren. Ook daar zou ik zeker moeten zijn dat er geen vocht gaat door trekken.

Misschien weet u wel hoe het aan te pakken...

Alvast veel dank voor goeie raad!

Ladyingreen
zaterdag 13 februari 2010 - 22:58
charelke

Charelke

Hoy Ladyingreen
Welkom hier op de site, ik zou de grensmuur bekleden met een plastiekfolie of een restant van zwarte vijverplastiek, wat wil je er in zetten is belangrijk voor de behoefte aan water bij geven of niet...het zelfde met degelijke plant aarde of bemesting.Ook letten of er genoeg zonlicht aan kan.
groetjes
Charelke uit Ham
zondag 14 februari 2010 - 12:59
Eniavaswen

Eniavaswen

Hoi,

Voor mogelijke vochtplekken zou je eens kunnen kijken of er geen waterafstotende verf ofoz bestaat om de platen mee te behandelen.
Wat water geven betreft, ik denk dat planten in een verhoogde plantenbak droger staan. Het water kan dieper wegzakken waardoor de grond droger is. Maar misschien kan je hier wel op inspelen door er ofwel aangepaste grond in te doen (die meer vocht vasthoudt) ofwel door aangepaste beplanting (die houdt van droogte).
Alvast veel succes en laat ons het resultaat eens zien hé. Want ik ben al heel nieuwsgierig.

Groetjes
Karen
maandag 15 februari 2010 - 12:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon