menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Privacy creeren

Ga naar meest recente reactie

Nijiske

Nijiske

Hallo,

In de scheiding met onze buren komt er een bekaertafsluiting. Wij zouden graag een draad van 1m80 hoog begroeid met klimop plaatsen.. om zo toch wat privacy te creeëren. Nu wensen onze buren enkel een afsluiting van 1m50 zonder beplanting te plaatsen.. aangezien zij het niet wense te onderhouden.

We hadden dan maar voorgesteld om de klimop ook op hun deel grond te onderhouden maar dit zagen ze niet zitten. Aangezien onze tuin niet zo héél breed is zouden we de draad toch graag in de scheiding plaatsen.

Zijn er nog alternatieven om privacy te creëren? (liefst hoger dan 1m50)
Houten panelen komen er al de eerste 10m.. (meer mag niet van de gemeente)
donderdag 4 februari 2010 - 13:44
printemps

Printemps

Plaats op het punt waar de panelen stoppen een haag
Maar dan dwars door uw tuin met een opening in (doorgang)
Zo maak je dan een tuinkamer en dan kunnen de buren ook niet in je tuin gluren
Dan hebben de buren hun goesting en jij plant dan langs uw kant struiken ofzo
Of groenten of een speelhoek voor de kinderen/huisdieren

mvg
donderdag 4 februari 2010 - 13:47
Mandy

Mandy

Hoe diep is de tuin?
Welke lengte blijft er over na die eerste 10 meter ?
donderdag 4 februari 2010 - 19:32
Mandy

Mandy

Een draad van 180 cm hoog met smal klimop dan DIAGONAAL over het resterende stuk grond zetten.....

Zodat je de eerste klimop zet op het PUNT van de houten schutting en dan schuin dwars over de lengte van de tuin tot in het MIDDEN van de achtertuin.

Kun je de schuine strook die naast de buren en dus in het zicht van de buren loopt gebruiken voor "niet zo prive gebonden dingen" ..
.
donderdag 4 februari 2010 - 20:07
Nijiske

Nijiske

na de 10 meter houten panelen hebben we nog 20 meter gemeenschappelijke draad
donderdag 4 februari 2010 - 20:46
Mandy

Mandy

Je kunt aan de kant van de buren, NA die eerste 10 meter ook een ondiep schuurtje / blokhutje zetten bv in de LENGTE dan natuurlijk of een WASLIJN met elke dag was eraan evenwijdig aan de draad naast de buren..... zullen ze niet leuk vinden, kijken dan misschien toch liever naar ee klimop muurtje.........
donderdag 4 februari 2010 - 21:49
evadepeva

Evadepeva

LOL, toevallig de rijdende rechter gezien deze week?? Dat was echt lachen, ging ook over klimop, mensen die daar vreselijk moeilijk over deden.
Er is ook traaggroeiende klimop, of andere traaggroeiende klimmers, toch? Een haag neemt al gauw veel ruimte in. Wij hebben een of ander klimop staan, met licht groen/geel, groot glimmend blad. Die groeit bijna niet (helaas want ik wil hem stekken...)
vrijdag 5 februari 2010 - 00:11
Rita1960

Rita1960

ja, die aflevering heb ik toevallig ook gezien... en heb ook in een deuk gelegen..
waar praat je dan over?? over 10 cm klimop wat door de afgekitte schutting komt piepen. en de buren willen hem ook nog eens onderhouden..
de mensen die hierover geklaagd hebben zijn in mijn ogen beroepszeikerds (neemt u mij a.u.b. deze uitdrukking niet kwalijk) want dan zijn er wel heel andere problemen..

groetjes,

Rita

maar ja, daarmee heeft de vraagsteller nog geen antwoord.
Ik zou ook een oplossing zoeken in een schuin geplaatste afscheiding zoals al beschreven. geeft privacy en voor het gedeelte waar geen privacy nodig is kun je een stukje moestuin maken, kinderspeelgoed neerzetten, tuinhuisje enz.enz,

succes!
vrijdag 5 februari 2010 - 19:54
Mandy

Mandy

Kippenhok...... ed, schommel en glijbaan voor de kids.......Hondenhok........legio mogelijkheden...... Compostbakken........
vrijdag 5 februari 2010 - 19:58
printemps

Printemps

@ Mandy

Inderdaad ik zou daar ook wat rommel neerzetten
Maar ik zou wel dwars een haag zetten
Dan hebben de buren een mooi uitzicht
Zelf kijk je dan op een haag met een opening in en een verzorgde tuin


mvg
zaterdag 6 februari 2010 - 12:55
Nijiske

Nijiske

we gaan onderzoeken of er een siergras is dat we voor de draad kunnen planten die zo'n 1,5 - 2 meter hoog wordt en niet woekert.
zaterdag 6 februari 2010 - 16:15
printemps

Printemps

Mijn zus had ook een soort van gras staan,leek op mais en is al vervangen door iets anders

Maar ieder jaar moest die tegen de grond afgedaan worden

Veel takken naart containerpark doen en weer een half jaar geen privacy
En bij wat regen en wind lagen ze tegen de grond of stonden ze scheef


Ook zeker geen Bamboe nemen want dan ga je pas last krijgen met de buren

Ai Ai
Geen gemakkelijke keuze nu

Gewoon met tuinkamers werken lijkt me het beste

mvg
zaterdag 6 februari 2010 - 16:25
Mandy

Mandy

Dat is echt een ramp, je bezorgt jezelf dan heel veel werk........ en het grootste deel van de tijd zit je in de rommel die over de grond ligt..... moeilijk hoor....


Je hebt bijna geen andere keus dan met een dwarse of DIAGONALE lijn in je tuin te werken.
Ik zou gaan voor de diagonale omdat je dan een veel groter stuk prive tuin overhoudt.... zoals ik boven al uitlegde.....Bij een dwarse draad snij je de hele tuin door ......
zaterdag 6 februari 2010 - 18:01
Nijiske

Nijiske

onze tuinarchitect heeft pennisetum voorzien voor de draad
zaterdag 6 februari 2010 - 18:23
Rita1960

Rita1960

Hoi Nijiske..

Heel eerlijk??

Lampenpoetsers gras zou ik niet gebruiken als afscheiding

je krijgt hierdoor geen of te weinig privacy... maar ja... ieder zijn meug hé

groetjes,

Rita
zaterdag 6 februari 2010 - 18:51
Mandy

Mandy

Die siergrassen worden toch niet hoger dan 100 cm????

En volgens mij moet je die ook in het voorjaar afsteken zodat ze binnen de perken blijven... Veel werk hoor en toch geen privacy........


zaterdag 6 februari 2010 - 19:00
Nijiske

Nijiske

het was de bedoeling om pennisetum te planten en de draad te laten begroeien met klimop.. maar dit plan gaat dus niet door.

zaterdag 6 februari 2010 - 19:25
Eniavaswen

Eniavaswen

Het gaat hier precies over onze tuin. Wij hadden hetzelfde probleem, maar dan aan 2 kanten. Tuin 30 meter diep en 7 meter breed.
Wij hebben onze tuin opgedeeld in 4 delen. Eerst terras met muur/schutting en dwarse haagjes ervoor, dan 14 meter haag aan één kant en aan de ander kant een stukje border van 2 meter en een lange border van 1 meter diep. In het midden ook weer dwarse haagjes. In de border heb ik miscanthus sinensis 'Malepartus' en calamagrostis 'Karl Foerster' gezet als haag, in combinatie met photinia fraserii 'Red Robin'. Alles staat mooi op een halve meter, dat ze daar ook niks op kunnen zeggen.
Daarna komt het tuinhuis dat dwars staat met ertegenover een haag van druivelaars en achteraan nog een terrasje tussen twee schuttingen.

Het is inderdaad niet zo makkelijk om zo een probleem op te lossen en zeker niet leuk. Wij vonden het ook raar dat iemand geen privacy wil in de tuin, maar ja, je moet het nemen zoals het is zeker?
In het slechtste geval kan je ook altijd een draad naast hun draad zetten en ze zo van dat groen doek tegenhangen. Is niet zo mooi, maar wel efficient.

Groetjes, Karen
maandag 8 februari 2010 - 11:27
cee

Cee

Je kan ook rietschermen of cocosnetten tegen de draad zetten,

Heb je volledig geen onderhoud aan en geeft wel direct alle gewenste privacy,
En dan zet je waar je maar wil nog een siergrasje of pampagras, beetje niet woekerende bamboe (fargesia), een heester, een rozelaar een hekwerkje met klimplant (klimop kan maar mooier is clematis, druivelaar, klimmende winde,...) op tien centimeter van je afscherming en dan hoef je niet in te zitten met het al dan niet winterhard of bladverliezend karakter aangezien je toch je privacy al behoud. Zo kan je veel leukere planten dan klimop zetten zonder dat je last van de buur zal hebben en zij niet van jou.


maandag 8 februari 2010 - 13:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon