menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kleine stadstuin

Ga naar meest recente reactie

tuinfanaat

Tuinfanaat

Beste mensen;

Ik hou erg van tuinieren. Wij gaan binnenkort verhuizen naar een huis waar een veel kleinere tuin is. Ik mis mijn grote tuin en wil iets heel moois maken van de tuin. De voorkant is z'n strook. Ik denk 3m breed. 2 meter lang. Achterkant is een betegelde tuin met wel een leuke strookje met 2 boompjes achterin. Ik wil ook kunnen zitten in de achtertuin en de was drogen.

Ik wil zelf alles doen dus het moet niet te moeilijk zijn om aan te leggen.
Wie weet hoe je van een heel kleine tuin iets heel moois maakt? Ik mag er best werk aan hebben!

Bedankt alvast
donderdag 28 januari 2010 - 20:24
Eniavaswen

Eniavaswen

Hoi tuinfanaat,

Welkom op dit leerrijke forum!
Kan je iets meer informatie geven over je nieuwe tuin? Afmetingen, zon of schaduw,.... Dat hebben we wel nodig om ideetjes te kunnen geven.
Een foto zou natuurlijk nog beter zijn.

Alvast een tip: in een kleine tuin kan je in de hoogte gaan werken om zo 'op niveau' te tuinieren. (vb Potjes aan de muur, een klimplantenrek,...)

Groetjes, Karen
vrijdag 29 januari 2010 - 13:37
tuinfanaat

Tuinfanaat

Antwoord van tuinfanaat;

Ik kan geen foto geven want we moeten er nog heen verhuizen. We krijgen 1 maart de sleutel en dan hoop ik in april in ieder geval de voortuin te kunnen doen. Uit de voorkant wil ik alles weghalen. Daar hebben we goede grond maar het is klein. Daar heeft een groentetuin van een tuinder gezeten. Daar wil ik iets dat opvalt b.v een plantebak met bloeiende bloemen in het midden.

De achtertuin is ong. 4 bij 7 meter. Het is betegeld. Links achterin de schuur. Rechts zit een verhoging met 2 boompjes en grond. Dat lijkt goed? Ik zit inderdaad te denken om iets te doen met de muur van de schuur. Die zie je goed vanaf de keuken. De omheining van de tuin is groen en mooi.

De achtertuin is gelegen op het westen.

Ik hoop dat jullie goede ideeen voor me hebben die niet te moeilijk uitvoerbaar zijn.

Nogmaals bedankt;

Tuinfanaat
vrijdag 29 januari 2010 - 17:05
LauraK

LauraK

Hallo Tuinfanaat,

Allereerst van harte welkom op dit informatieve én gezellige forum! Hopelijk vind
je hier de informatie die je zoekt, en meer. Alvast veel tuinplezier gewenst!

Wat ik zelf handig vind in betegelde tuinen, is het tuinieren in potten. Je kan daar
behoorlijk veel planten in zetten, je kan met hoogte variëren, zowel in de potten
als in de beplanting. Het rustigste is als je voor één soort potten kiest, of voor één
kleur. Ik heb zelf ook wat betegelde stukken in mijn tuin, en heb daar ook potten
e.d. staan. Voordeel is dat je er makkelijk mee kan schuiven, en steeds iets nieuws
kan creëren. Ik zal een paar foto's toevoegen, zodat je een beetje een idee krijgt.

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Het zijn momentopnamen zoals je ziet, want ik verander er vaak iets aan.

Groeten van Laura.
zaterdag 30 januari 2010 - 12:19
tuinfanaat

Tuinfanaat

Beste Laura;

Ziet er inderdaad erg leuk uit! Bedankt! Ook makkelijk dat je alles verplaatsen kan. Gebruik je speciale potgrond, scherven onderin de pot of van die korrels? Ik heb altijd begrepen dat het belangrijk is i.v.m het water geven en hoe de plant word!

Groeten; Tuinfanaat.
zondag 31 januari 2010 - 08:22
LauraK

LauraK

Hallo Tuinfanaat,

Om even een antwoord te geven op je vraag: ik gebruik 'gewone' potgrond, en
geeft de meeste planten wat vloeibare mest in de groeiperiode. Daar zijn overigens
ook speciale korrels voor, die de voedingsstoffen wat geleidelijker afgeven, maar
daar heb ik zelf (nog) geen ervaring mee. Op de bodem van de kleinere potten
heb ik inderdaad potscherven liggen, vanwege de afwatering, maar in de grote
potten heb ik brokken piepschuim (isomo) gedaan, zodat de potten niet al te zwaar
zouden worden, want een deel moet in de schuur of zelfs binnen overwinteren.
In de allergrootste potten heb ik planten in een (grote) plastic binnenpot staan,
zodat ik die in delen kan verplaatsen, vanwege het gewicht.

Groeten van Laura.

P.S. En even of topic: batdah, ik vind je tuin geweldig! Die mediterrane sfeer door
de beplanting, kleur en bestrating spreekt me enorm aan!
maandag 1 februari 2010 - 10:46
printemps

Printemps

Ik persoonlijk doe niets meer onderin mijn potten

Omdat ik door de jaren heen gemerkt heb dat ik meer planten verloor van de droogte dan van te nat

Mijn poten staan wel op speciale voetjes en op een zuid gericht terras

Je moet het zelf wat ondervinden en dan kiezen

mvg
maandag 1 februari 2010 - 13:44
tuinfanaat

Tuinfanaat

Bedankt mensen voor jullie goede tips. Wat is dit een vreselijk leuk forum! Ik begin het nu wel voor me te zien! Dat komt ook door de prachtige fotoos die jullie gestuurd hebben!

Ik heb nog 2 vragen;
Waar kun je dat piepschuim kopen. Ik kan me niet herinneren het ooit gezien te hebben in een tuincentrum?! Of kun je het kopen in een ander soort winkel?

HEEFT IEMAND NOG EEN GOEDE TIP VOOR DE VOORTUIN? Vaak valt het me op dat die niet veel voorstellen maar daar moet toch ook iets leuks van te maken zijn? Het is zo'n strook van 3, 4 meter breed en 2, 3 meter lang ong. Het is grond met een pad tegen het huis aan. Recht looppad naar de straat.

Groeten; Tuinfanaat
maandag 1 februari 2010 - 15:30
LauraK

LauraK

Oeps, nu heb ik ook weer wat geleerd -over de bewortelingsruimte. Gelukkig zijn
de potten die ik ermee gevuld heb wel zo zwaar dat ze niet omwaaien.

Het piepschuim (isomo, tempex) komt gewoon van verpakkingen van apparatuur
e.d.: ik had er wat van bewaard, en heb dat in stukken gebroken.

Ik ontdekte net overigens dat één terracotta pot die ik per ongeluk buiten had laten
staan vorstschade heeft. Wel een beetje jammer, maar gelukkig tik ik ze via internet
op de kop, en betaal ik er geen kapitalen voor. 't Is een soort sport geworden...

Groeten van Laura.
maandag 1 februari 2010 - 20:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon