menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

NATUURTUIN TIPS BUITENVERBLIJF

arnoud50

Arnoud50

Wie heeft er ervaring in /nog tips voor het opknappen/verbeteren van mijn weekendnatuurverblijf (zie foto)
ca. 5000m2 groot, aan rand van natuurreservaat.

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 21 januari 2010 - 10:08
cee

Cee

Dat lijkt me dan best wel een grote tuin.

Is er in dat natuurreservaat een bepaald beheer door een werkgroep?

Anders zou je kunnen aanvragen of ze geen interesse hebben enkele aanwezige beschermde planten die van nature in dat gebied groeien ook bij jou natuurverblijf in te brengen, kwestie van van het leefmilieu van de dieren in dat natuurreservaat misschien nog te vergroten. Ik weet wel niet of dit een optie is maar is wel het proberen waard.

gele lis, bitterzoet, blauw glidkruid, wolfspoot en holpijp, zwanebloem, echte koekoeksbloem, moerasrolklaver, moeraswalstro, pinksterbloem en egelboterbloer om maar enkele voorbeelden te geven.

Verder kan je misschien enkele bosbesstruiken zetten om de volgels te plezieren en enkele vaste nectarplanten voor de bijen en vlinders.

Ik vroeg me nu wel af of dat een natuurlijke vijver is? Indien ja, zou ik daar niet veel aan aanpassen, indien die betonnen verticale randen heeft zou je kunnen proberen om er natuurlijke oever met lage hellingsgraad aan te voorzien, daar kan je de salmanders en kikkers zeker ook mee plezieren.

Verder kan ik alleen maar zeggen dat je een heel mooi weekend natuurverblijf hebt! Is het toevallig niet te huur voor een weekendje, lijkt me een toffe plaats om even de zorgen van de maatschappij te vergeten en jezelf te herbronnen.
donderdag 21 januari 2010 - 10:58
arnoud50

Arnoud50

Hallo Birdwatcher & Cee,

Dank voor jullie reactie en Tips.

Goed idee! Zal contact opnemen met beheerder van het Natuurresrvaat.

Het is ook mijn bedoeling om een natuurlijke hellende oever aan te brengen na verwijdering van asbestplaten aan de kanten rondom in de vijver.

Verblijf is in de toekomst mogelijk, na opknapbeurt van de constructie.

Eerst komt opknappen tuin en het bevorderen van -broed- verblijf van vogels, insecten en amfibieen.

Goet, Arnoud
vrijdag 22 januari 2010 - 09:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon