menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Siergras planten in voortuin

Ga naar meest recente reactie

kittysimba

Kittysimba

hallo,

ik zou siergras willen planten in mijn voortuintje naast de oprit, de bak is 1,1m breed en ongeveer 12 meter lang. Had gedacht om hier pennisetum hameln te planten.

De ondergrond is momenteel zanderig. Heb ondertussen 2 zakken bodemverbeteraar gekocht en zou dit erin mengen. Zou die grond dan goed genoeg zijn?

En hoeveel van die hameln moet ik planten ? 3 per meter ? ... ?

Op het einde zou ik dan een pampas planten (met die witte dingen...), zal mooi in die hoek staan.

Ben nog maar een beginner wat de tuin betreft. Alle hulp is welkom.

Ps: als er er liefhebber regio gistel zou zijn mag ie me gerust komen helpen planten deze week....

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 6 oktober 2009 - 21:53
Rockey

Rockey

Hoi,

Zal idd groot verschil zijn eens er iets staat ipv zand

Bodemverbeteraar is volgens mij al voldoende (weet wel niet of je met 2 zakken toekomt). Ik heb onlangs siergras (little bunny) aangeplant en daarbij eerst goed de bodemverbeteraar in de grond ingewerkt en dan bij het gemaakte gat voor de plant ook nog eens een goeie schep er in.

Wat je ook veel ziet is bodemgoed voeden, dan anti-onkruiddoek er over, gaten voorzien en daarin planten en eventueel afdekken met boomschors.
Is natuurlijk een eigen smaak.

Let wel goed op met je Pampas, heb al van veel mensen gehoord dat de plant te groot uitgroeit (net zoals sommige siergrassen), dus voldoende terugsnoeien.

Veel succes.
donderdag 8 oktober 2009 - 10:50
kittysimba

Kittysimba

hallo,

alvast bedankt voor uw reactie !

heb een dwergpampas gekocht, zou 1,2 a 1,3m hoog worden. Er stonden nog grotere in dat tuincentrum maar heb het bij die kleinere soort gehouden. Denk dat je anders veel kans hebt dat ze breken als ze zo hoog worden.

heb 35 tal hameln siergrassen gekocht ( 5 per 2 meter), in de hoek die pampas en dan nog 2 naast die pampas. Maar de namen ben ik kwijt...

heb dus enkele zakken bodemverbetreraar erin gedaan, gemengeld in de aarde en geharkt. Vraag me nu af of je die grond moet aanstampen of niet ??

Ga ze morgen planten, putje maken en nog wat plantgrond bij doen.

Heb ook 2 flamingo boompjes mee.

Zou ook met schors willen werken om de bodem te bedekken , denk van die franse ... omdat die 5 a 6j meegaat.
donderdag 8 oktober 2009 - 20:51
Rockey

Rockey

Hoi,

Voor dat aanstampen, zou ik eerst stampen maar dan losjes doorharken. Ik moet dat bij mij thuis alvast zeker doen anders wordt het beton.

Zoals je zegt, putjes maken beetje extra vebeteraar (zelfs gewone potgrond is goed) erbij en na planten heel goed begieten.
Ook niet vergeten om de plantjes eerst uit de potjes te halen en even (ongeveer min 5-10) in water zetten zodat de kluiten goed nat zijn.

Heb ook 2 van die flamingo boompjes. Heb er eigenlijk 4 in totaal. Mijn vrouw had eerst 2 meegbracht op lage stam, ze hadden haar gezegd dat die nog groeien. Maar boompjes zijn op de stam gezet, maw de stam zelf zal niet groter worden.

Hebben dan maar 2 tussenversies gekocht (gelukkig maar 5€) en die in de plaats gezet, andere staan in pot en doen het ook goed.
Heb ooit op kapaza eens verkoper van schors tegengekomen die me niet duur leek, ook met verschillende soorten (van korte termijn naar langdurig dekkend), moet daar eens zoeken indien je nog niet gekocht hebt.
Let wel, en spreek uit ervaring, mispak je niet aan de hoeveelheid. Wat je denkt nodig te hebben is meestal tekort.

Alvast veel succes en moet maar keer foto's tonen.

grtz
vrijdag 9 oktober 2009 - 10:38
kittysimba

Kittysimba

voila,

hier al een foto,

heb dus een pampas, een adagio of zoiets en oosters prachtriet gezet plus 12 meter hameln.

2 flamingo boompjes hebben we ook geplant, nu nog iets voor erbij... zet nog wel eens foto erbij

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 9 oktober 2009 - 21:14
kittysimba

Kittysimba

nog een fotoke...

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 9 oktober 2009 - 21:15
kittysimba

Kittysimba

en de flamingo boompjes, nu nog eenzaam en alleen in die bak.

Alle ideetjes zijn welkom...

Had gedacht lavendel erbij te zetten...

en boomschors te gebruiken bij die siergrassen...

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 9 oktober 2009 - 21:18
Rockey

Rockey

Hoi,

Ziet er goed uit.

Lavendel is goed idee ruikt lekker en makkelijk in onderhoud. Rond de bak van je flamingo's kun je ook altijd buxus zetten, is altijd leuk.

veel succes

zaterdag 10 oktober 2009 - 10:20
kittysimba

Kittysimba

buxus is mooi maar wel wat werk aan om ze mooi te houden, denk toch dat we lavendel gaan nemen

en misschien nog een lage siergras of zo erin planten
zaterdag 10 oktober 2009 - 10:56
Bartje22

Bartje22

Vergis je niet in de lavendel, het ruikt dan wel veel lekkerder dan buxus, maar het heeft evenveel onderhoud!. lavendel moet namelijk ook gesnoeid worden. anders krijg je van die gigantische verhoutte bollen.

Je kunt natuurlijk ook buxus en lavendel combineren, deze houden namelijk allebei van kalkrijke grond!./.

Groeten Bartje,
maandag 12 oktober 2009 - 22:14
Adrienne

Adrienne

Beste kittysimba zoals Bartje al schrijft lavendel heeft ook onderhoud nodig.
Even een link dan kan je het eerst eens zien.
http://www.tuinadvies.be/planten_lavendel.htm

Succes
dinsdag 13 oktober 2009 - 10:29
Eniavaswen

Eniavaswen

Ik ken iemand die ook buxus en lavendel combineert en die snoeit alles in één keer. De lavendel wordt dan gelijk gezet met de buxus.
Dat lijkt toch wel te werken en de combinatie is heel mooi voor een voortuin.

Groetjes
Karen
donderdag 15 oktober 2009 - 14:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon