menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Is er iets te koop tegen woelratjes

Ga naar meest recente reactie

Mandy

Mandy

Het woelratje ( ik denk en hoop dat er slechts een is) gaat lekker zijn gang onder mijn gazon. Wat kan ik er aan doen?????
zondag 4 oktober 2009 - 17:43
Esem

Esem

Misschien proberen ze levend te vangen met een muizenvallentje en het diertje enkele km. verder de vrijheid terug te geven.

Eddy,

Mijn motto,leven en laten leven.

Ook deze kleine rakkers hebben een rede van bestaan.
zondag 4 oktober 2009 - 23:22
Mandy

Mandy

Het is alleen heel moeilijk de plaats te vinden waar ik zo'n valletje moet zetten..... Ik zie verschillende gangetjes, ik wil hem ook niet dood hebben, alleen maar uit mijn tuin.... er is plaats genoeg buiten mijn hek
maandag 5 oktober 2009 - 19:12
dendrodan

Dendrodan

Een valleke met een stukje pure chocolade , doet wonderen. Die beestjes zijn gewoon dol op chocolade
woensdag 7 oktober 2009 - 20:27
Esem

Esem

Wie is er nu niet zot/gek van chocolade?
Bijna iedereen,maar wij kruipen er niet voor in een vallentje.

Grapige groetjes Eddy,
Trouwens ik wist niet de muizen ook verzot zijn op chocolade.

Gr Eddy,
woensdag 7 oktober 2009 - 20:39
jumperke

Jumperke

Helaas , die zullen met de massa onder Uw gazon zitten hoor!
Wij strooien hier wekelijks vergifkorrels tegen muizen en ratten, want die doen niets liever dan de bollen en knollen opeten!
Vanaf eind september doe ik wekelijks mijn toer en strooi ik overal tussen het hout, in de holen en gangetjes, onder stenen in alle serre's een half lepeltje vergifkorreltjes.

jerko
zondag 18 oktober 2009 - 18:54
Rita1960

Rita1960

Jerko, foei!

plaats vallen waarin je ze vangt. Leg dan de dode diertjes zichtbaar weg zodat ook eventuele roofdieren ze nog kunnen eten...
Of zorg voor een paar palen - en nog beter voor een omgeving- waarin de natuurlijke vijanden van deze diertjes zich ook thuis voelen zodat die ze kunnen vangen.

Met vergif gedode dieren die opgevreten worden door roofdieren, daar vergiftig je ook de roofdieren mee en dan krijg je het DDT-effect. (google daar maar eens op!)

en ja.. ook die schadelijke dieren horen nu eenmaal in de natuur

groetjes,

Rita
zondag 18 oktober 2009 - 22:17
jumperke

Jumperke

Ik weet dat het fout is, ik had het ook graag anders gehad, maar helaas....
We wonen helemaal afgelegen te lande, en daar is het nu eenmaal niet makkelijk om die beestjes weg te houden, die komen gewoonweg met de massa af wanneer de bloembollen en knollen geplant worden.
Enja, vallen, dat zou misschien wel een optie zijn, maar als je moet beginnen met 20 vallen te plaatsen en niet vertgeten waar je ze juist geplaatst hebt in de tuin. . . .

jerko
maandag 19 oktober 2009 - 12:51
Rita1960

Rita1960

Jerko,

Gebruik bij de vallen die je plaatst dan stokken(desnoods met vlaggetjes eraan), dan zie je zie tenminste waar je ze gezet hebt.
Scheelt je hoopjes tijd en veel duur vergif.. en dat komt alleen maar ten goede aan de natuur omdat je de gevangen/gedode diertjes weer in de kringloop van het leven/dood kunt plaatsen ( of het nu roofvogels of wat voor soort aaseters zijn ) alles is beter dan vergif te gebruiken.. want dat hoopt zich alleen maar op in de dieren die hoger in de voedselketen staan.

eigen ervaring: sinds ik in mijn moestuin een paar hoge palen heb gezet met platte bovenkant en met vrije uitvlieg naar beneden ben ik (bijna) van mijn woelmuizenplaag af. Ze zijn er nog wel maar in veel mindere mate. (en dus nu geen plaag meer)

@ Dirk, heb jij ook nog andere oplossingen voor dit soort problemen? Laat het ons dan weten, want daar kunnen we wat mee!

groetjes,

Rita
maandag 19 oktober 2009 - 22:05
Mandy

Mandy

Rita, kun je me eens uitleggen wat je nou exact in je moestuin heb gezet tegen die muizen?
Een paar hoge palen ( hoe hoog?) met een platte bovenkant ( waarom?) en wat is een vrije uitvlieg naar beneden?????

maandag 19 oktober 2009 - 23:05
Rita1960

Rita1960

Hoi Mandy,
't zijn gewoon een paar lange palen (3 meter) die ik een meter in de grond heb gezet. daartussen "hangen" ook mijn frambozen. De bovenkant van de palen, doorsnede plm 10 cm, zijn rechtafgezaagd. dus plat en een roofvogel kan hier makkelijk op gaan zitten. Vrije uitvlieg naar beneden.. ze kunnen zich dan van de paal als het ware af laten vallen om zo de muis te pakken. Houd in dat er minstens aan een kant geen begroeing zit.

groetjes,

Rita
dinsdag 20 oktober 2009 - 08:40
JovanDreumel

JovanDreumel

Woelratten/muizen komen niet zomaar in een val. Ik zet een hoog plastic bakje met een muizenval erin. Een gat aan een kant waar de (woel)muis/-rat, door naar binnenkant de val binnen en een stukje brood aan de andere kant van de val en deksel erop. Goedkoper kan niet. Met hetzelfde stukje brood vang je veel van die muizen.
woensdag 21 oktober 2009 - 16:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon