menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Worteldoek of non-wovendoek tegen afwatering

Ga naar meest recente reactie

wverveer

Wverveer

Wij wonen aan een dijk, en nu ben ik de voortuin aan het veranderen (ipv steil naar beneden, meer met terassen) in de voortuin is niet al te veel zon, en de grond is daar ook altijd kurkdroog.
Dus ik dacht als ik nu eens een doek 50cm onder de grond bevestig, die het afwateren wat vertraagt, dan blijft de grond vochtiger en groeit de beplanting ook weer beter..

Ik werd door iemand getipt door een non-woven doek, zodat alle biologische gassen niet worden geblokkeerd enzo..

heeft iemand hier ervaring mee?

grt marcel
maandag 28 september 2009 - 09:23
Eniavaswen

Eniavaswen

Het is wel een origineel idee en ik weet niet of het zou kunnen werken.
Wat ik wel zou doen, is de grond zoveel mogelijk verbeteren met compost en aangepaste beplanting kiezen. In 'bloemen en planten' van deze maand staat een artikel over planten in de schaduw, zowel droog als vochtig.
Je beplanting aanpassen aan de habitat werkt altijd beste denk ik.

Veel succes,

Groetjes Karen
maandag 28 september 2009 - 11:43
ALFIrE

ALFIrE

eventueel wat turf mengen in je aarde?

turf werkt een beetje zoals een spons en zal het vocht langer vasthouden.
maandag 28 september 2009 - 12:10
Rita1960

Rita1960

Hoi ALFirE en Wverveer,

Beiden van harte welkom op dit mooie, leerrijke en soms hilarische forum en niet te vergeten zeer verslavende forum

@ AlLFirE, dat zou ik nu net niet doen
je maakt de grond er zuurder mee en als de turfmolm een keer goed uitgedroogd is neemt 't ie geen water meer op.
Beter dus met humus/compost werken.

groetjes,

Rita
maandag 28 september 2009 - 18:58
wverveer

Wverveer

Bedankt voor alle snelle reacties, compost ga ik zoiezo begin van het jaar doen.
De gemeente heeft begin van het jaar meestal zo'n actie dat je het gratis kan ophalen.

Heeft niemand een mening over het (wortel)doek, om het vocht langer te behouden?

Ik heb van een hovenier een keer iets gehoord over een non-wovendoek, maar ik kan weinig vinden op internet...

Grt Marcel
maandag 28 september 2009 - 20:30
leeuwtje

Leeuwtje

ik weet dat waterborg ze verkoopt. Misschien daar eens informeren....
maandag 28 september 2009 - 23:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon