menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Klaver in bloemenweide

Ga naar meest recente reactie

eliza

Eliza

Dag,

Ik heb dit jaar een prachtige bloemenweide (met korenbloemen, bolderik enz)gehad,nu heb ik deze eind augustus gemaaid om te verschralen
Doordat er nu weer licht bij de bodem komt merk ik dat er heel veel klaver komt te staan en de boterbloem (kruipende) doet ook erg zijn best. Hoe kan ik deze verwijderen zonder dat de rest ook verdwijnt door bv te spuiten met bestrijdingmiddel voor tweezaadlobbige.
En...mag ik nog een keer maaien voor de winter of is dat niet noodzakelijk
Wie kan mij hierover advies geven?
Groet Eliza
maandag 2 oktober 2006 - 21:10
hugo

Hugo

Er zijn 2 soorten bloemenweides:

Een bloemenweide met éénjarige akkerbloemen met oa klaproos, korenbloem, bolderik en kamille. Deze zaadjes groeien enkel op grond die elk jaar bewerkt wordt. Het is een ideale oplossing voor een verloren strookje of een stukje braakliggende grond waar je geen blijf mee weet.
Je verstoort de grond door hem open te maken, bv door te eggen, te harken of te gritselen. Het eerste en het tweede jaar zaai je opnieuw in. Daarna zit er normaal gezien voldoende zaadvoorraad in de aarde. Je moet wel elk voorjaar de grond opnieuw verstoren.


Een vaste bloemenweide met meerjarige bloemen met oa Margriet, knoopkruid en beemdkroon. Deze bloemen komen elk jaar vanzelf terug zonder dat je de grond moet bewerken. Je zaait een zadenmengeling best in op een open plek, je zal de eerste jaren af te rekenen krijgen met sterke ruigtekruiden zoals brandnetels, zuring en ganzenvoet en andere hoogopschietende onkruiden. Deze kan je best met de hand uittrekken. Je kan hiermee gerust wachten tot deze planten hoog zijn opgeschoten. Zo zie je duidelijk het verschil met de gewenste bloemen. Na verloop van enkele jaren zullen deze ruigtekruiden spontaan verdwijnen.


Maaien doe je met een zeis of een bosmaaier. Eén keer in de herfst voor de éénjarige akkerbloemen. En twee keer per jaar, begin juli en september voor de meerjarige bloemen. Laat het maaisel een weekje liggen, zodat de zaadjes eruit kunnen vallen. Keer het maaisel gedurende deze week (hooien) en verwijder het dan. Een paard of koe in de buurt eet dit hooi heel graag voor je op, maar dit hooi kan ook goed gecomposteerd worden.
Enkel bij het mengsel met akkerbloemen moet je na het maaien de grond ook oppervlakkig verstoren door te harken

groetjes


dinsdag 3 oktober 2006 - 08:26
eliza

Eliza

Hugo, dank voor je duidelijke antwoord.

De weide heb ik dit jaar voor het eerst en heb beide mengsels gezaaid, akkerbloemen en meerjarige,om alvast wat resultaat te hebben)
De ruigte kruiden zijn er en die trek ik er inderdaad met de hand uit. Maar kan ik de klaver en de boterbloem laten zitten? (is heel veel werk om die handmatig te verwijderen) worden die straks overruld door de meerjarige bloemen?

Groet Eliza
dinsdag 3 oktober 2006 - 09:14
hugo

Hugo

die klaver zal wel verminderen naarmate de grond schraler wordt,, misschien kan je de eerste paar jaar de boterbloemen voor een groot gedeelte mee uittrekken met de andere ruige onkruiden, allemaal krijg je die daar toch niet uit, en ze misstaan niet in een bloemenweide hé

groetjes
dinsdag 3 oktober 2006 - 18:57
eliza

Eliza

Dank je wel, ben benieuwd naar het volgende seizoen!
dinsdag 3 oktober 2006 - 19:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon