menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Begroeiing Tipi

Ga naar meest recente reactie

Eniavaswen

Eniavaswen

Hoi,

Ik wil in mijn tuin een hoekje van 3x3 meter inrichten voor mijn kindjes van 2 en 4 jaar. Ik vond iets over een indianentuin en dit leek me wel een leuk idee.
In de hoek komt een tipi met een diameter van ong 1.5 à 2 meter. In de twee kleine bordertjes ernaast zou ik zonnebloemen, maïs, een vijgeboom en ander leuks en lekkers willen planten. Voor de tipi komt een strook met middelhoge siergrassen waarachter ze zich kunnen verschuilen.
Ik ben alleen nog op zoek naar inspiratie om de tipi te laten begroeien. Het wordt een constructie van stevige bamboestokken die ik wil laten begroeien met bloemen (éénjarigen of vaste planten), groenten en/of fruit.
Heeft iemand leuke/lekkere ideetjes wat ik hiervoor kan gebruiken? En weet iemand waar ik kleine boomstronkjes kan vinden om als stoeltjes te gebruiken in de omgeving van Oost-Vlaanderen.

Alvast bedankt voor de tips.

Groetjes, Karen
zaterdag 5 september 2009 - 09:10
FOSSA

FOSSA

Wat een leuk idee zo'n Indianentuintje met tipi.

Klimop en bruidssluier lijken me heel geschikt om te tipi te laten begroeien.
Dan is hij in de winter ook niet helemaal kaal.

In het voorjaar kan je er nog altijd éénjarigen rondplanten die zich zullen mengen met het andere groen. Oostindische kers zou prachtig zijn met zijn gele en oranje bloemen. Ik zie het zo al voor me.

Voor de boomstammetjes zou ik eens bij een tuinaanlegger of zo langs gaan.
Die mensen moeten regelmatig te groot geworden bomen vellen. Of eens vragen aan de eigenaars van een tuin waar ze bezig zijn met het omhakken van een grote boom of spar.........

Als je graag een dierenhuid hebt voor in de tipi....
Ik heb nog een gelooide huid van een everzwijn. Die mag je hebben als je wil.

Liefs
FOSSA
zaterdag 5 september 2009 - 09:30
printemps

Printemps

Heb het eens op TV gezien

Ze staken takken van wilg in de grond en dan de losse stukken ertussen vlechten
Als ze beginnen te groeien de nieuwe scheuten terug vlechten

mvg

Veel speel plezier

zaterdag 5 september 2009 - 13:53
Eniavaswen

Eniavaswen

Ik ben niet direct zo'n fan van klimop. Het is nogal een enthousiaste groeier en ik vrees dat die ons op termijn een beetje over het hoofd gaat groeien.
Die wilgetakken heb ik ook gezien in de tuinen van Hoegaarden. Daar hebben ze er een heel dorpje van gemaakt. Da's wel een optie om in overweging te nemen.
In het voorbeeld dat ik heb gelezen spraken ze van bonen, maar aangezien ik nog geen ervaring heb met een moestuin, weet ik niet of het in de praktijk ook zo haalbaar is.
Het zou alleszins wel leuk zijn als we nog een extraatje hebben bij onze tipi.

Groetjes, Karen
maandag 7 september 2009 - 08:16
Polplastron

Polplastron

Met wilgentakken kan je inderdaad mooie dingen doen. Ik zou hier zelf voor opteren. Bovendien ga je in Oost-Vlaanderen volgens mij zonder veel problemen aan wilgentakken geraken!

Wat de bonen betreft: daar heb je geen kennis van zaken voor nodig hoor! Ze groeien als kool. Je steekt de zaadjes in de grond op het moment dat vermeld staat op het pakje en ze beginnen binnen de kortste keren te groeien!
Bovendien zijn die volledig eetbaar.

Reukerwten, Clematis of Aristolochia zou je ook kunnen overwegen, maar deze hebben giftige bladen. Ik weet niet hoe je kinderen zijn en hoe ze zich gedragen, maar 't is misschien iets om rekening mee te houden? Klimopbladeren en -bessen zijn trouwens ook giftig.

Zelf volg ik de volgende regel betreffende giftigheid: als er giftige bessen aan komen komt het niet in de tuin. Blaadjes worden meestal niet zo meteen in de mond gestoken door m'n kids!
maandag 7 september 2009 - 12:19
Eniavaswen

Eniavaswen

Giftige bladeren zijn geen probleem, ze zijn niet zo te vinden voor bladgroenten . Met bessen pas ik ook op, mijn jongste lust graag rode besjes en die zou wel vanalles durven proeven. Clematis is alleszins wel een optie, die hebben ook leuke zaadhoofdjes na de bloei.

Zou het te doen zijn om passieflora erop te laten groeien? Ik vind dat heel mooie bloemen. Of is het te teer? De tipi komt naast mijn tuinhuis aan de zuidkant, dus er valt geen koude wind op en krijgt heel veel zon.

Het leuke aan boontjes is dat ze er nog wat van kunnen leren. Dan is de tipi wel kaal in de winter, maar dan gaan ze er wss toch niet veel in spelen.

Wilgetakken vind ik heel mooi, maar ik vraag mij wel af wat dat doet op termijn. Als je een wilgetak plant, worden dat toch nieuwe wilgjes? Worden die stammen dan niet dik mettertijd? En als we op die plaats na 10 jaar iets anders willen als de kinderen groot zijn, is dat dan nog te doen om ze op een makkelijke manier weg te halen?

maandag 7 september 2009 - 13:56
Polplastron

Polplastron

Clematis tanutica is echt een aanrader; hij groeit goed vol, maakt massa's kleine gele bloemen en vormt leuke vruchtpluizen in het najaar die tot het voorjaar blijven hangen!

Die wilgentakken heb ik zelf nog niet geprobeerd, maar naar het schijnt kan je die perfect bijsnoeien. Er zullen hier vast nog wel experts zijn die je meer kunnen vertellen.
maandag 7 september 2009 - 14:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon