menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kappen van oude boom

Ga naar meest recente reactie

bert007

Bert007

Graag had ik geweten of het legaal is om zomaar een oude boom te kappen op een bouwgrond omdat men achter onze tuin van plan is om deze te kappen
maandag 31 augustus 2009 - 18:04
lentemode

Lentemode

Oeieoeioeieoeioeieoeioeieoeieoeieoeoeieoeieoeieoeieo !!!

Geen goed bericht !
Ik heb te veel Asterix & Obelix gelezen en nu voel ik me Idefix !
'k Geloof dat daar speciale toestemming van de gemeente voor vereist is !

Hou ons op de hoogte !
Groetjes,
Mia
maandag 31 augustus 2009 - 18:34
kerstkind

Kerstkind

Hoi Bert,

in de meeste gevallen is een kapvergunning noodzakelijk.
Dat kan per gemeente verschillen.
Dus ff navragen.

Hier bij ons Ned.Beringe mag je zónder vergunning een boom kappen als ie
op 1 meter hoogte (v.d. grond af gemeten) een doorsnede heeft van
minder dan 30 cm.
Als je een vergunning aanvraagt moet er een reden voor zijn, overlast,
gevaar, te groot, te oud, rot etc.

Er kan een forse boete op staan als er illegaal gekapt wordt.

groetjes José

maandag 31 augustus 2009 - 18:34
leentuin

Leentuin

José,

Er is wettelijk een kapvergunning nodig, zelfs indien hij in de weg zou staan van een eventuele nog te bouwen woning, en een inlandse boom betreft, zoals eik, beuk, enz..... Wat mij werd verteld, indien het om een spar zou gaan dan heb je naar het schijnt geen kapvergunning nodig.

De kruin kan enkel worden weggenomen indien hij een gevaar zou betekenen voor omwonenden, woningen, maar wat indien de boom ziek is, ?????????????????

Neem veiligheidshalve contact op met je gemeentebestuur, of met een boswachter in jou buurt, zij zijn over het algemeen heel goed op de hoogte wat wetgeving betreft.

Je kan ook contact opnemen met het Vlaams Gewest, "Natuur en Bosbeheer", en vraag eventueel naar gegevens van een boswachter in jou buurt.

Succes,

Leen

maandag 5 oktober 2009 - 04:17
Nadia Boulaich

Nadia Boulaich

Heb een boom in mijn tuin die ik 15 geleden heb gedaan nu wil ik hem wegdoen hij is te groot en hou er niet meer van graag zou ik weten hoeveel het me gaat kosten alvast bedankt
dinsdag 20 april 2021 - 09:23
PeterC

PeterC

Vraag na bij de gemeente of je voor de boom een kapvergunning nodig hebt. Veelal wordt als maat genomen een stamomtrek van meer dan 1m op 1m hoogte.
dinsdag 20 april 2021 - 19:45
Polplastron

Polplastron

Destijds hebben we hier verschillende bomen gerooid. Dat heeft ons geen cent gekost: een aantal bomen waren te zwaar beschadigd en van nog andere begreep de ambtenaar heel goed dat ze storend waren.
Vraag dus die kapvergunning aan als je wil rooien!
dinsdag 20 april 2021 - 20:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon