menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Idee tuinafscheiding

Ga naar meest recente reactie

Eniavaswen

Eniavaswen

Hoi,

We zijn op zoek naar goeie ideetjes om onze tuin af te sluiten aan één kant. Tussen ons en de buren staat enkel een bekaert-draad en van daar kan je zien op op straat. Wij vinden dat niet gezellig en omdat de buren de draad niet willen vervangen of laten begroeien, willen we op ons deel iets zetten.
We hadden gedacht aan een haag naast het grasveld. Daar zou ik dan ongeveer in het midden twee dwarshaagjes op zetten, zodat het grasveld in twee gedeeld wordt. Het voorste deel blijft open als speelveld en in het achterste deel zou ik een bessenpluktuintje en een paar kipjes willen zetten.
Ter hoogte van het tuinhuis tot achteraan in de tuin zouden we dan een schutting willen zetten. Vooral omdat hier ook een terras ligt en al veel beplanting staat en we zouden het zonde vinden om onze tuin hier veel te versmallen.

Wat denken jullie van dit idee? Of zouden er nog leukere, mooiere oplossingen bestaan? Welke haag zou het beste zijn? Beuk, thuja of iets anders?

Ik heb ook een foto toegevoegd van de bestaande situatie.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groetjes, Karen
[afbeelding verwijderd niet-https]

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 29 juli 2009 - 08:30
LauraK

LauraK

Hallo Karen,

Allereerst even mijn complimenten voor jullie tuin: die ziet er leuk en gezellig uit!
Lekker ruim en licht, en goed ingericht met het oog op de kinderen.

Als je besluit een haag te plaatsen, ben je natuurlijk wél een stuk aan de zijkant
van je tuin kwijt: de breedte die de heg in zal nemen. Maar aan de andere kant
zit je daardoor wel vrijer in je tuin, en dat is ook belangrijk. Jammer dat de buren
het gaas niet willen laten begroeien, want daar zijn ook meerdere mogelijkheden
voor, zonder dat het je ruimte kost.

De vraag is wat je zelf graag ziet: persoonlijk vind ik een beukenhaag erg mooi,
maar de bladeren verkleuren en vallen in de winter af, wat dus wel wat werk
betekent. Is Thuja niet erg giftig? Met kinderen en dieren zou ik er niet zo snel voor
kiezen. Je hebt ook nog de laurier (donkergroen, smal blad), de laurierkers (vrij
lichtgroen, groot en wat ronder blad), de liguster, die alledrie groen blijven in de
winter. De liguster kan zijn blad verliezen in de winter, maar heeft hier afgelopen
winter -20 weerstaan. Het blad van de liguster is klein en ovaal, en middengroen
van kleur. Deze valt m.i. van de genoemde soorten het best in vorm te houden.

Er komen vast nog wel andere opties, dus hopelijk zal je een goede keuze kunnen maken.

Groeten van Laura.
woensdag 29 juli 2009 - 09:30
Eniavaswen

Eniavaswen

Hoi Laura,

Bedankt voor de tip.
Intussen is er nog een aannemer op bezoek geweest die ons heeft kunnen helpen bij onze keuze. Het wordt wss rode beuk met dwarshaagjes van Viburnum Tinus (voor de winterbloei).
Aan de andere kant staat nu klimop maar die gaan we op zijn aanraden toch weghalen, want dat zou op termijn teveel gaan woekeren en de omheining stuk trekken. Daar komen siergrassen als afscheiding.
Achter de haag stelde hij voor om kippen te zetten tegen het onkruid, en het zijn goeie afvalverwerkers.
Het was dus echt een goeie aannemer die volledig aansluit bij onze visie en ook zijn best doet om alles zo milieuvriendelijk uit te voeren.

Wordt zeker nog vervolgd.

Groetjes, Karen
vrijdag 31 juli 2009 - 15:15
edwinvanlaerhoven

Edwinvanlaerhoven

Wie hebben ook van dat hekwerk, en hebben het laten begroeien met klimop.

Is superhandig om te snoeien, groeit niet heel snel meer als het volgroeid is en woekerd bijna niks.

Ik snap nooit goed hoe mensen erbij komen dat klimop ontzettend gaat woekeren, 2 keer per jaar snoeien en je hebt nergens last van. Dat snoeien moet je met andere hagen ook om het mooi te houden.
zaterdag 1 augustus 2009 - 09:56
ingec

Ingec

Wacht maar een paar jaar dan zal je zien dat klimop heel hard woekert, dat is natuurlijk niet zo erg als je een kleine tuin hebt of nog jong genoeg bent om op een ladder te staan maar als je even niet oplet zit het overal onder en op en tussen en klimt het in je bomen en zit in je goot, mmi is het wel maar heeft veel verzorging nodig
inge
zaterdag 1 augustus 2009 - 13:51
Ed50

Ed50

@ karen: ik hoop wel dat de volgende winters niet meer zo streng gaan zijn want de afgelopen winter heeft de Viburnum tinus hier toch overal heel veel te lijden gehad van de vorst. Misschien dat jouw tuin wel goed beschut ligt maar anders moet je toch rekening houden dat hij in de winter wel eens veel schade kan krijgen en je niet veel zult zien van zijn winterbloei. Maar anderzijds kan het natuurlijk ook zijn dat het nog een jaar of 10-15 duurt voor we nog eens een strenge winter hebben en zal hij het prima doen.
Dit maar eventjes ter overweging hé.

Groetjes,
Eddy
zaterdag 1 augustus 2009 - 18:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon