menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Composteren

Ga naar meest recente reactie

fran

Fran

Welke manier van composteren kan ik beste gebruiken?

wat ik ga composteren:

- keukenafval
- snoeitakken van haagbeuk: 2 X per jaar scheren
- gras: ik heb een mulchmachine dus weinig grasmaaisel
WEL: 2X per jaar verticuteren: dus hiervan wel veel afval.
Tuin oppervlakte = 700 vierkante meter.

Als je geen gras bij de compost doet, werkt het composteren dan?

bedankt!
woensdag 3 juni 2009 - 23:04
printemps

Printemps

Het composteren gaat dan zelfs beter dan
Veel gras ineens toevoegen is niet zo goed
Het gaat samenklitten en ook stinken dan
Zeer goed mengen met ander materiaal is dan de boodschap

mvg
donderdag 4 juni 2009 - 12:02
fran

Fran

Welk systeem is dan voor mij het beste?

compostvat?

compostbak?

wormenbak?

composthoop?


bedankt
donderdag 4 juni 2009 - 20:34
cetinel

Cetinel

met een tuin van 700m² kom je natuurlijk niet toe met een compostbak,hoop dus,een of meerdere hopen opstarten.
veel composteergenot!
vrijdag 5 juni 2009 - 09:17
Polplastron

Polplastron

Ik heb zelf een driedelige compostbak gemaakt. Ik verzamel het afval in een bak. Na enige tijd zet ik hem om in de bak ernaast terwijl ik nog steeds rustig afval blijf bijvullen. Na enige keren omzetten en steeds bijvullen, is de bak vol. Op dat moment begin ik de derde bak te vullen. Waarbij ik hetzelfde systeem toepas.

Concreet houd ik dus steeds één bak leeg om mijn compost te kunnen omzetten. Als een bak vol is, kan hij een tijd lang rijpen. Op de foto is de bak helemaal rechts bijna klaar voor gebruik. Het afdakje dient om de compost niet te veel te laten uitdrogen.

Composteren zonder gras is beter dan composteren met enkel gras. Maar je zult wel moeten zorgen dat er voldoende koolstofhoudende materialen en stikstofhoudende materialen in de hoop komen.

Grasmaaisel is een goede leverancier van stikstof in de hoop. Als je geen grasmaaisel toevoegt kan je dus best eens uitkijken welk afval je in de plaats kunt gebruiken. Paardenmest of stalmest schijnt daar ook voor geschikt te zijn, maar ik heb het zelf nooit gebruikt.

Je kan je compostbakken zelf knutselen, maar tegenwoordig zijn er ook verschillende in kunststof te koop. Ideale afmetingen per bak zijn 1m x 1m x 1m. Onderzoek heeft uitgewezen dat de temperatuurontwikkeling in zo'n bakken optimaal is. Groter of kleiner kan ook maar is dus volgens die onderzoeken minder ideaal.

Let er in elk geval op dat je de panelen aan de voorkant kan verwijderen zoals op mijn foto. Vroeger had ik compostbakken die volledig vast waren. Ik heb er mijn rug (verder) mee om zeep geholpen!

Veel compostplezier! 't Is plezant om te doen en zelfs lichtjes verslavend. Voor je het weet, ben je materiaal aan het aanplanten om in je composthoop te verwerken. Ik heb hier steeds gebrek aan koolstofhoudend materiaal (Ik heb teveel grasafval) en dus krijg ik materiaal van de buren en ik heb zelfs ondertussen een aantal knotwilgen aangeplant om hakselhout te hebben.


Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 5 juni 2009 - 12:52
Polplastron

Polplastron

Enkele interessante links
http://home.scarlet.be/~pin29174/composte.htm
http://nl.vivat.be/thuis/tuin/article.asp?pageid=939
http://www.maxiespages.com/wiki/Simpel%20composteren

Zeer interessante literatuur:
"Alles over composteren en bemesten"
Boek ▪ Paperback ▪ Robert Sulzberger ▪ ISBN-13: 9789044708837 ▪ Deltas ▪ 2005

"Composteren en bemesten"
ISBN : 90-447-0383-8
Paperback - Charlie Ryrie - ISBN : 90-447-0383-8 - Deltas - 2003

101 Vragen over compost en composteren
Paperback - Ivo Pauwels - ISBN : 90-209-4797-4 - Terra - 2002

Er is natuurlijk nog heel wat info te vinden. Ga ook eens op bezoek bij de compostmeester in je buurt! Je leert er vast wat bij!

Overigens heeft iedereen zo wel een beetje z'n eigen methode hoor. Wat bij de ene werkt is taboe voor de ander. Je zult je eigen weg ook wel vinden.

EDIT: Sorry, ik heb mijn foto per ongeluk twee keer gepost, maar ik ben dan ook heel fier om mijn bouwsel!

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 5 juni 2009 - 12:52
spruce

Spruce

Het is niet correct om te stellen dat composteren zonder (of met weinig) gras beter is.

Er zijn vele boekjes om te lezen voor de details, maar volgende basis regels moet je begrijpen =

1. Evenwicht tussen groen (veel stikstof) en bruin materiaal (veel koolstof). Dus weinig of geen gras is goed als je ook weinig bruin materiaal hebt. Als je weinig gras hebt, maar meer bruin materiaal, gaat het fout.

2. De intensiteit van de ontbinding moet voldoende hoog zijn om e.v. ziekte kiemen en onkruidzaden te doden. Je kan je temperatuur opvolgen in je hoop - deze moet toch flink omhoog gaan (zie dampen van je compost hoop). Ik heb b.v. geverticuteerd begin van het jaar - al het dode gras lag daar maar te liggen zonder enige reactie (te droog en geen stikstof).

3. Verschil kennen tussen rijpe en verse compost. Pas op om verse compost b.v. kort bij de wortels te brengen. Je moet leren begrijpen wat het verschil is om je duur verdiende compost ook effectief te gebruiken.

4. Altijd goed omzetten om een goede menging te krijgen. Een compost hoop of bak heeft neiging om lagen te vormen.

5. Toegang van lucht aan de hoop = onderaan wat grof bruin materiaal doen + zijkanten van de bak moeten openingen hebben.

6. Compost mag niet teveel uitdrogen. Zoals in de foto van Pol zie je afdakjes om meer of minder water toe te laten
vrijdag 5 juni 2009 - 13:30
Polplastron

Polplastron

Spruce vat het inderdaad allemaal goed samen!

Bij punt 1 toch terug even de bedenking dat je i.p.v. gras ook andere materialen kunt gebruiken om stikstof toe te voegen. Op websites en in boeken kan je vinden hoeveel stikstof een bepaalde afvalsoort juist heeft.

Bij punt 2: In een systeem zoals het mijne kunen de temperaturen echt wel heel hoog oplopen. Als ik de hoop omzet gebeurt het dat ik het spontaan warm krijg en niet alleen van de inspanning. Te heet is niet goed, maar beter dan te koud. De hitte dood inderdaad ziektekiemen en zaden. Nadien koelt het wel terug af (Die specifieke bacteriën die voor de warmte zorgen gaan zelf ook dood bij te veel warmte!) en doen de andere beestjes hun werk rustig verder.
In een losjes opgebouwde composthoop lopen de temperaturen vaak zo hoog niet op waardoor er toch nog ziektekiemen en zaden in kunnen voorkomen. De hoeveelheid organische stof is in de compost van een hoop echter wel een stuk hoger dan die uit een bak die vaak omgezet werd.

Bij punt 5 moet ik ook opmerken dat er composteerders zijn die beweren dat de openingen aan de zijkant enkel voor uitdroging zorgen. Zelf heb ik in elk geval wel voor wat opening gezorgd. De zijkanten drogen inderdaad een beetje uit, maar bij de volgende omzetting meng je dat droge materiaal weer mooi met de rest.

Hang de regels van Spruce maar boven je bed, want zonder die regels breng je het in compostland nergens. Maar onthou vooral dat het geen kunst is, maar iets dat je gaandeweg leert. 't Is nie moeilijk, 't is gemakkelijk! 't Is een hobby!
vrijdag 5 juni 2009 - 13:44
fran

Fran

Ik heb wel een tuin van 700 vierkante meter...
MAAR
Als ik enkel 2 X per jaar afgeschoren haagbeuk in doe en dan voor de rest enkel etensresten...
Welk systeem moet ik dan het beste nemen?


OF

Zou ik gewoon af en toe eens grasmaaisel bijvullen?

bedankt!
vrijdag 5 juni 2009 - 21:01
spruce

Spruce

Persoonlijk gooi ik liever etensresten onder een dikke laag grasmaaisel. Maar iedereen zal zo wel zijn methode hebben. Iedereen zijn personal touch ...

belangrijk is dat je moet beseffen dat de natuur voor jouw composteert, de inbreng van de mens is minimaal. Je moet gewoon zien dat je geen kapitale fouten gaat maken zoals bepaalde etensresten in je hoop te kieperen.

Koop een klein boekje of zoek je een brochure zodat je geen kapitale fouten gaat maken. Voor de rest is het een beetje experimenteren.



ps = ik had een link staan naar een gratis info brochure van OVAM over composteren. Nu blijkt deze link niet meer te werken, moet je er nu voor betalen ?

zaterdag 6 juni 2009 - 14:56
Fliejoor

Fliejoor

Hallo,

verleden maand heb ik een compostcursus bijgewoond en wat ze mij daar verteld hebben is dat je voor een kleine tuin met weinig afval uit de tuin + het afval van de keuken best een compostvat neemt.
Is je tuin meer dan een paar 100 km² groot of geeft je tuin veel meer afval dan wat in een compostvat kan, dan neem je best compostbakken.
Het gaat er dus vanaf hangen hoeveel afval je verzamelt, dus de combinatie groen en bruin materiaal. Als je echt weinig bruin materiaal hebt(=bv afval van hagen) en voor de rest enkel keukenafval, dan zou ik gaan voor een compostvat. Goedkoop aan te kopen bij de gemeente.
Wormenbak is trouwens enkel voor als je geen bruin afval hebt, bv mensen op een appartement.

Voor keukenafval geldt de volgende regel: voor 2/3 keukenafval altijd 1/3 bruin materiaal toevoegen, voor 1/2 gras altijd 1/2 bruinmateriaal extra bijvoegen omdat die nogal snel aan elkaar koekt.

Groeten!
zaterdag 6 juni 2009 - 20:33
gerda75

Gerda75

Misschien heb je ook nog wat aan mijn tips. Ik ben een aantal jaren geleden begonnen met composteren en heb gekozen voor 2 compostvaten (tuin 450m2). Ik heb me er uitgebreid in verdiept en heb eindeloos moeten zoeken naar een "compoststok), zo'n ijzeren stok met een soort weerhaak aan de anderkant. Die heb ik uiteindelijk via internet in Belgie kunnen bestellen. Ik "pook" twee keer per week in de vaten om de lucht erin te houden en om de al verteerde compost naar boven te halen.
Ik heb uitstekende resultaten en ik geniet van de boslucht, als ik compost uit de vaten haal.
- Gras: ik gooi er regelmatig wat gras in, maar na het maaien doe ik het gras in een plastic bak en laat het eerst goed drogen voor het in het compostvat gaat.
- Voor een goede samenstelling verzamel ik in het najaar alle afgevallen blad en zet die in vuilniszakken in mijn garage. In de winter gooi ik dan regelmatig een lading ervan in de vaten.
- Alle keukenafval knip ik fijn. Eierschalen vermorzel ik. Het verteringsproces gaat razendsnel dan.

En nog een tip voor vogelliefhebbers: Ik vul regelmatig een pot met compost uit de bak. Die zet ik in de tuin en de merels scharrelen met plezier om de wormen eruit te halen. Daarna gooi ik de compost in de bloemenborders.

Composteren is echt heel leuk!
maandag 8 juni 2009 - 19:10
fran

Fran

Is precies niet zo gemakkelijk.
Dus:
stel dat ik 2 compostvaten haal
Dan vul je de eerste met gemengd afval. belucht 2 X per week.
Als deze compostvat vol is, dan begin je met het 2de vat.
en de eerste mag je leegmaken als deze verder tot compost gegaan is.
Dit lukt altijd?
Wat als je een compostvat vol hebt en deze niet composteert?


Heeft een compostvat een voordeel t.o.v. een compostbak?

Welk systeem geeft het gemakkelijkste resultaat?


bedankt
maandag 8 juni 2009 - 22:21
Polplastron

Polplastron

Een compostbak van 1m³ geeft een betere warmteverdeling dan een compostvat. De compostvaten die je in de winkel of bij de gemeente haalt zijn immers meestal kleiner dan 1m³. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik heb dit gelezen in een vrij wetenschappelijk opgebouwd boek over composteren (Ik weet alleen de titel even niet meer, 't kwam uit de bibliotheek).

Als je denkt dat je niet zo veel gaat composteren, kan je gemakkelijk met een compostvaatje beginnen. Toch denk ik dat je al snel heel wat materiaal bij elkaar gaat krijgen als je die hagen gaat snoeien.

Daarom zou ik in jouw geval twee compostbakken van 1m³ naast elkaar maken. Als je merkt dat je te weinig plaats hebt, kan je er altijd nog eentje bij plaatsen.

Tegenwoordig zijn er goede compostbakken te krijgen in een soort gerecycleerd plastic bij sommige gemeentes.
dinsdag 9 juni 2009 - 09:35
fran

Fran

Bedankt !
Iemand anders ook nog raad i.v.m. de verschillen tussen de soorten?

dinsdag 9 juni 2009 - 22:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon