menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Achterdeel lange smalle tuin tips gevraagd

Ga naar meest recente reactie

edwinvanlaerhoven

Edwinvanlaerhoven

We zijn druk bezig met het ontwerpen van onze tuin. Omdat deze nogal een rare vorm heeft is het zo eenvoudig nog niet. Op onderstaand plaatje vind je een schets van hoe we het achterste deel willen gaan invullen.

De gele percelen aan de rechterkant zijn onze buren, het lichtgroene deel rechtsonder een plantsoen van de gemeente. Het blauwe stukje onderaan is ons huis.

De foto valt wat klein uit, op het tweede plaatje zie je het achterstuk waar het om gaat.

Hopelijk kunnen jullie wat met mijn schets, ik vraag me af of ik op deze manier de tuin breder doe lijken (hagen dwars, plaatsing grote bomen) dan hij in werkelijkheid is.

Afmetingen van het achterste deel (onderste plaatje) zijn ca. 17mx75m en is geheel omheind door hekwerk van 180cm. Dit moet ook zo blijven omdat het uitzicht niet denderend is en we een hond hebben die hoog kan springen


[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 1 juni 2009 - 23:15
LauraK

LauraK

Hallo Edwin,

Zo te zien zijn jullie al een heel eind met het ontwerp, en heb je inderdaad al gebruik
gemaakt van de trucjes om een smalle tuin wat breder te doen ogen: hoge begroeiing
achteraan, beplanting in de breedte, niet alles in één keer overzichtelijk. Ik kan er zelf
eigenlijk niets meer aan toevoegen, de indeling en de keuze voor de beplanting lijkt
me gewoon ideaal! Misschien dat anderen nog wat kleine tips kunnen geven, maar het meeste
denkwerk hebben jullie zelf al verricht. Laat je ook foto's zien van het wordingsproces,
en het eindresultaat? Dat zou erg leuk zijn!

Groeten van Larua.
dinsdag 2 juni 2009 - 09:25
edwinvanlaerhoven

Edwinvanlaerhoven

Hoi Laura,

Bedankt voor je antwoord! Ik zal zeker tegen die tijd foto's plaatsen. Nu groeit er alleen gras en staat er hekwerk.

Wat ik me afvroeg is of:

- Is mijn ontwerp architectonisch een beetje in orde?

- De voorste haag die ik dwarsgeplaats heb, helemaal onderaan op tweede plaatje, wil ik ca. 100 cm breed maken door het plaatsen van een haag van ca 50cm met daarvoor Lavendel in haagvorm. Dus eigenlijk 2 hagen voor elkaar, met een hoogte van 60cm. De volgende haag in de tuin (net voor de geitenweide) wordt ca. 100 cm. hoog. Zijn deze voldoende hoog om alles breder te laten lijken? Ik wil namelijk straks wel de tuin 'in' kunnen kijken vanaf het huis.
dinsdag 2 juni 2009 - 22:02
Polplastron

Polplastron

Een tip: plaats je borders een beetje schuin. Je ogen volgen immers (onbewust) de rand van het gras. Als die rand groter is, lijkt de tuin groter. Ik heb pas een tuintje voor iemand aangelegd met driehoekige borders. Die tuin was maar vier meter breed, maar lijkt er nu zes breed!
woensdag 3 juni 2009 - 15:56
edwinvanlaerhoven

Edwinvanlaerhoven

Dat klinkt interessant, maar wat zou ik in bovenstaande dan schuin moeten plaatsen?
woensdag 3 juni 2009 - 19:41
Polplastron

Polplastron

Ik zou bijvoorbeeld die rozenperken schuin zetten, maar dat is maar een snel antwoord hoor!
Ook de zijden van je geitenweide kan je afschuinen.

Als je dan ook nog de geiten om en om schuin zet, wordt het pas heel interessant!
vrijdag 5 juni 2009 - 12:32
Polplastron

Polplastron

Ik heb eventjes een aantal aantekeningen op je plan gemaakt.
Je zou de omheining van de geiten schuin kunnen zetten, maar je kan er ook een driehoekig perk voorleggen. Ik zou ook het tuinpad meer zigzag leggen (Ik heb dat op het plan maar gauw met de losse hand gedaan, maar ik denk dat jij meer van rechte lijnen houdt, dus kan je dat best met hoeken doen!).

't Is maar een tip, je doet er natuurlijk zelf mee wat je wil. Ik vrees alleen dat je met je ontwerp zoals het was het effect gaat krijgen van een lange smalle pijp. Met de schuine hoeken krijg je meer een breedte-illusie waardoor de tuin iets breder lijkt dan hij is. De lengte van je tuin is immers al meer dan voldoende!

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 5 juni 2009 - 12:40
edwinvanlaerhoven

Edwinvanlaerhoven

Super bedankt voor je tip. Ik ga mijn ontwerp wat aanpassen, want ik wil net voorkomen dat het een lange smalle pijp wordt!

Als je nog meer suggesties hebt, graag!
vrijdag 5 juni 2009 - 19:58
Nijiske

Nijiske

met welk programma heb je jouw ontwerp gemaakt?
Ziet er knap uit.
maandag 8 juni 2009 - 13:20
edwinvanlaerhoven

Edwinvanlaerhoven

Met Sketchup van Google, een gratis tekenprogramma en 500% fijner dan paint.

http://sketchup.google.com/
maandag 8 juni 2009 - 21:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon