menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onkruid in vinca

bjorn

Bjorn

In mijn voortuin heb ik in het voorjaar zo'n 40 vierkante meter Vinca minor 'Alba' geplant.
Het perceeltje was volledig onkruidvrij. De Vinca is momenteel lekker aan het dichtgroeien,maar er zit verschrikkelijk veel onkruid tussen (klaver,muur en netels). Ik mag elke week enkele uren onkruid wieden, en dit word ik - niettegenstaande ik graag in mijn tuin bezig ben - kotsbeu. Bestaat er een al dan niet chemische manier om dit te verhelpen ?
Dank bij voorbaat om van dit probleem af te helpen.
zondag 17 september 2006 - 21:39
kurt

Kurt

Beste Bjorn,

Moest het nu eens wilde grassen zijn die tussen uw planten staan... dan kon men daar tegen spuiten met een product die enkel éénzaadlobbigen dood. Klaver, muur en netels zijn spijtig genoeg ook allen tweezaadlobbigen zoals uw vaste planten. (Siergrassen reken ik daar even niet bij).

Netels zullen op den duur wel verdwijnen als je hun wortelgestel mee uittrekt.
Muur wijst erop dat de grond voedselrijk is en klaver wijst er net op dat uw grond een tekort heeft aan stikstof.
Het vogelmuur is gemakkelijk uit te trekken en zal op den duur wel weg blijven. De klavers zijn hardnekkiger. Er bestaan wel chemische produkten voor maar die zal je dan toch met een penseeltje aan de plantjes moeten gaan aanbrengen, aangezien dit product ook schadelijk is voor uw maagdenpalmen (Vinca).

Ja, Vinca minor 'Alba' is een mooie bodembedekker en eens deze is dicht gegroeid zullen die lagere onkruidsoorten automatisch verdwijnen door een gebrek aan licht. Dat snel dicht groeien is natuurlijk dan wel het nadeel van de minor tov de major. Het zal dus nog even wieden blijven maar eens het dicht zit... kun je er dan van genieten. Vloek nu niet dat je geen Vinca major gekocht hebt want dan zou je later vloeken dat het een woekeraar is.

Mvg,
Kurt Vossaert
zondag 17 september 2006 - 21:50
Catgarden

Catgarden

Als er nu niet te veel onkruid meer staat door intensief wieden kun je de blote stukken grond ook afdekken met krantenpapier (en reclamebladen).
Je legt kranten open (ik gebruik 2 lagen boven elkaar en laat ze overlappen) en legt ze vast met stenen of iets anders om te voorkomen dat ze wegwaaien.
Op den duur zal het onkruid versmoren en dat krantenpapier zal verteren tegen de tijd dat je Vinca dicht groeit.

Ik heb dat al hier en daar gebruikt en het is heel efficiënt en goedkoop, die kranten en reclamebladen zijn dan na het lezen toch nog van enig nut.
dinsdag 19 september 2006 - 11:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon