menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Heermoes groeit door worteldoek heen

Ga naar meest recente reactie

Nirak81

Nirak81

Hallo beste tuinforummers!

Eind vorig jaar heb ik van ellende mijn tuintje voor het huis leeggetrokken en er worteldoek met grind in gelegd. Waarom? Omdat het helemaal vol stond met Heermoes, er was gewoon niet tegenop te schoffelen. Het Heermoesprobleem is waarschijnlijk ontstaan omdat de vorige bewoner jarenlang niet naar de tuin heeft omgekeken, het was werkelijk waar een oerwoud..

Maar tot mijn schrik zie ik dit voorjaar de heermoes door het worteldoek heengroeien U begrijpt dat mij de moed inmiddels in de schoenen gezonken is. Op dit forum heb ik met de zoekfunctie al gevonden dat dit normaal schijnt te zijn..

Kan ik dit oplossen door zwart landbouwplastic onder het worteldoek aan te brengen? De paar planten die er in staan zou ik dan water kunnen geven via het "gat in het plastic".

Of hebben jullie hier misschien een inventieve oplossing?
Op de foto zie je datgene wat het begin had moeten zijn van een leuke tuin. Inmiddels is dat er allemaal uit en staan er twee hortensia's achterin, in het midden nog de japanse es en op de voorgrond een paar "plukken" lelies. De buxus staat er ook nog in. tussen dat alles dus worteldoek en grind..

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 21 april 2009 - 19:45
Esem

Esem

Ook hier weer een onkruid dat je alleen maar weg krijgt door het uit te putten.
Al wat je ziet opkomen direct uitrekken,het geen kans geven om kracht te laten opslaan in de wortels,die trouwens meer dan 5 meter diep kunnen wortelen.
Het is een werkje van enkele jaren maar zo kom je van de hermoes af.
Geen enkel gif is er tegen opgewassen,omdat de plant zo diep worteld.
Of zoals je zelf al aangeeft ondoordringbare plastiek gebruiken,na enkele jaren zal de hermoes ook wel afgestorven zijn.

Eddy,
dinsdag 21 april 2009 - 23:10
xride1

Xride1

Ik heb heir te kampen met hetzelfde probleem, de buurman in de tuin naast ons laat het ook maar groeien, het komt onder de schutting door. Vorige herfst heb ik ook alles weggehaald, worteldoek en kiezel erop. Nu al 2 keer met gif aan de kanten gesproeid en helaas ja, daar is het weer.
In zo'n geval kan je er ook niet meer fatsoenlijk bij om het uit te roeien als het tussen zo'n kier uit komt. een miserie......

Daniëlle
woensdag 22 april 2009 - 15:03
Nirak81

Nirak81

Heeft iemand enig idee hoe dik het zijl moet zijn wat je erop kan leggen? Waar de heermoes zich dus niet doorheen kan drukken?
woensdag 22 april 2009 - 21:33
deHaan

DeHaan

Heermoes kan je met MCPA doodspuiten.
Heermoes komt net als alle andere wortelonkruiden door worteldoek heen.
Dun zwart landbouwplastic is voldoende.
woensdag 22 april 2009 - 22:29
Nirak81

Nirak81

is mcpa wel verkrijgbaar in Nederland? Want ik heb het nog nooit in het tuincentrum zien staan.. Alle producten die ik daar bekijk daar staat expliciet op vermeld dat ze niet werkzaam zijn tegen heermoes.

Maar dan ga ik dit weekend eens wat plastic kopen en een aantal stukken proberen te verstikken Bedankt meneer deHaan
donderdag 23 april 2009 - 19:47
deHaan

DeHaan

Ik heb het even opgezocht voor je.
MCPA is in nederland alleen voor professioneel gebruik te koop.
Dus als je een spuitlicentie hebt kan je het kopen.
donderdag 23 april 2009 - 20:55
xride1

Xride1

Weet je dan misschien hoe het in België is? Kan het hier vrij gekocht worden?
donderdag 23 april 2009 - 21:21
Nirak81

Nirak81

Ik weet niet of het verstandig is om gebruik te maken van dit bestrijdingsmiddels als je geen verstand van zaken hebt. Er is tenslotte niet voor niets een spuitlicentie in Nederland nodig voor dit product.
Uit de wikipedia pagina haal ik dat de stof mogelijk schadelijk is voor voortplanting en/of ontwikkeling bij de mens: http://nl.wikipedia.org/wiki/MCPA

Dus pas op als je het gebruikt en ga zorgvuldig om met de gebruiksvoorschriften
donderdag 23 april 2009 - 22:11
xride1

Xride1

oei , het klinkt inderdaad niet zo goed, dan kan ik dit beter niet gaan gebruiken als je weet dat onze hond ook steeds in de tuin rondloopt.

Dank voor de informatie,

Daniëlle
donderdag 23 april 2009 - 23:25
Esem

Esem

Tuinieren is een actieve bezigheid en daar hoort ook het onderdrukken van het onkruid bij,zonder al dat gif te moeten gaan gebruiken.
Hoe meer gif er gebruikt word hoe meer en hoe vlugger onze aarde vervuilt word,en alle klein beetjes helpen,ook door dat wij tuinders geen sproeistoffen meer gaan gebruiken.

Door steeds weer het opkomend (on)kruid uit te trekken zullen de aanhouders winnen,want het (on)kruid krijgt geen kans meer om reserve's op te slaan in het wortels en moeten op langere termijn het onderspit delven.

Ik tuinier al ruin 20 jaar in de siertuin en heb nog nooit iets van gif gebruikt in de tuin,en als je in onze tuin komt kijken tijdens de opentuindagen zal je maar weinig van (on)kruid bemerken in de tuin.
Alles word handmatig verwijderd,net zolang tot het verdwenen is.

Ook hermoes en zevenblad ,twee hardnekkige ongewenste kruiden.

Gr Eddy,
donderdag 23 april 2009 - 23:42
xride1

Xride1

ja Eddy,

gelijk heb je maar het heermoes dat van de buurman onder de schutting uitkomt, komt door een piepklein kiertje dus kan je nooit aan het wortelgestel aan en trek je alleen de bladeren af en zie je de dag nadien weeral een nieuw blaadje opkomen dus na een week is dat weer een hele bos....... en zo gaat het al jaren door
donderdag 23 april 2009 - 23:48
Esem

Esem

Dat klopt idd.
maar dat ga je ook niet met gif kunnen oplossen,
Misschien eens vriendelijk vragen of je gebuur er wat aan wil doen,zoniet even informeren bij de gemeente wat je eventueel mag en kan ondernemen om het probleem op te lossen.

gr Eddy,
donderdag 23 april 2009 - 23:58
Nirak81

Nirak81

Wat zou een gemeente moeten doen om dit probleem op te lossen?
Ik werk zelf bij een gemeente en als buren er onderling niet uitkomen wordt de gemeente gebeld met het verzoek het op te lossen.. Helaas kunnen gemeenten hier niets mee. Er is geen wet waarin staat dat je het onkruid uit je tuin moet verwijderen helaas
vrijdag 24 april 2009 - 13:44
xride1

Xride1

Onze buurmannen zullen er zich niets van aantrekken, het zijn Portugezen die in een huis van de firma waar ze tewerkgesteld zijn mogen wonen.
Dit zijn mannen die lange dagen werken om geld te verdienen om het gezin in het thuisland te onderhouden. Binnen enkel jaren zijn er weer andere.
vrijdag 24 april 2009 - 14:38
Nirak81

Nirak81

Dat die mensen daar wonen daar is misschien wel wat aan te doen hoor, maar dat is van andere aard De meeste bestemmingsplannen staan in woningen nml alleen maar eensgezinswonen toe. Dat betekend dat er gezinsverband moet zijn, als dat er niet is wordt de woning in strijd gebruikt met het bestemmingsplan, nml een logiesfunctie. Mocht je daar meer over willen weten dan stuur me maar een mailtje via nirak81 apestaartje gmail punt com
zondag 26 april 2009 - 19:16
koenh

Koenh

Alternatief kan je misschien bodembedekkers gebruiken. Als je alles zo diep mogelijk verwijderd, en dan ene goede bodembedekker plant, komt de heermoes er ook niet of moeilijk door. Zo lukt het in mijn tuin in ieder geval met kleine maagdepalm en een geraniumsoort. Plastic is ook een goede oplossing.
woensdag 29 april 2009 - 15:55
Rita1960

Rita1960

Nirak81,
bedenk wel dat jij in ons kikkerlandje woont en Xride1 in Belgie waar de wetgeving toch heel anders ligt dan hier.
en voor wat betreft gemeenteambtenaren.. mijn ervaring? die kijken bij tijd en wijle liever de andere kant op (dit is niet persoonlijk voor jou bedoeld hoor!!)

groetjes,

Rita
woensdag 29 april 2009 - 19:39
xride1

Xride1

maagdenpalm kwam het hier handig doorheen, heb deze vorig najaar volledig moeten verwijderen omdat je zo echt niet meer bij het wortelgestel kon geraken
woensdag 29 april 2009 - 19:52
Nirak81

Nirak81

Ik ben zo'n ambtenaar die de regels in Nederland aardig kent Rita, ik handhaaf ze nml als anderen dat niet doen Op het gebied van milieu en bouwen tenminste.

Daarnaast ben ik ook niet zo'n voorstander van bestrijdingsmiddelen, maar door dit spul ben ik zo hopeloos geweest dat ik haast wel in de verleiding kwam
Maar we gaan het gewoon twee keer per week uittrekken en hopen het zo in te kunnen dammen
woensdag 29 april 2009 - 21:45
spruce

Spruce

Ik heb ook wat last van heermoes onder mijn jonge beukenhaag.

Dit jaar heb ik beuken organische mest (traag werkend) gestrooid. Ik had teveel gestrooid - gelukkig ook niet teveel want mijn haagplanten doen het vrij goed.

Waar de organische mest was gaan samenklonteren (door overbemesting) was al het heermoes geel geworden en zeer slap. Mijn vermoeden is dat het onkruid op die plaatsen een overdosis gekregen heeft.

Dus als je zo een mest stof op de juiste moment strooit, krijgen die rotplanten een serieuze patat denk ik ?
zaterdag 9 mei 2009 - 01:08
Angelalala

Angelalala

Hoi.

Roundup kan je oplossing zijn!!

Toen wij 2,5 jaar geleden ons huis kochten stond de voortuin helemaal vol met lange heermoesstengels. Het huis had ruim 3 jaar leeg gestaan en de heermoes heeft toen flink kunnen groeien.

Vorig jaar hebben we de tuin 50cm laten afgraven en nieuwe grond laten storten. De hoeveelheid heermoes was daarmee al flink afgenomen, omdat er heel veel wortels waren verwijderd.

Dit jaar zijn we begonnen met het bespuiten van de heermoes met Roundup (ook in Nederland gewoon verkrijgbaar, niet schadelijk voor de grond). En het werkt! We hebben bijna geen heermoes meer. Zodra er een spriet opkomt bespuiten we hem met een flinke lading licht aangemaakte heermoes (geconcentreerder dan aanbevolen en daardoor goed werkzaam!).

Sinds we de nieuwe grond hebben laten storten stikt het wel van de brandnetels in de voortuin, en dat wijst op een stikstofrijke grond. Op de plaatsen waar brandnetels groeien is de heermoes weg. Dus misschien zou je ook de grond eens flink kunnen verrijken.

Succes ermee!


PS: wat je NIET moet doen is de heermoes plukken, daar wordt het alleen maar erger van. Bespuiten met roundup is genoeg.
vrijdag 14 augustus 2009 - 16:54
Esem

Esem

Idd.het is misschien niet schadelijk voor de grond maar wel kankerverwekkend.
Gebruiken jullie maar gif,of de kinderen en of de kleinkinderen er later last van hebben is dan waarschijnlijk geen probleem voor jullie.

Gr Eddy,
vrijdag 14 augustus 2009 - 17:31
Nirak81

Nirak81

Ongetwijfeld dat roundup sterk geconcentreerd uitkomt biedt. Maar we zijn in april begonnen met uittrekken en ik ben tevreden over het resultaat. Nu gaan we eens in de twee weken even tekeer. Omdat het in het worteldoek zit lukt het nagenoeg niet om ze met wortel en al uit te trekken, maar we merken we dat het absoluut minder aan het worden is. Nog een maandje of 1,5 en het stopt al met groeien denk ik. En dan beginnen we volgend voorjaar weer gewoon opnieuw met uittrekken
zaterdag 15 augustus 2009 - 21:12
ingec

Ingec

heermoes bestrijden met mest, dat klopt, het kan niet tegen overbemesting.
als je vergif gebruikt moet je daar een gifkleefmiddel aan toevoegen of desnoods een beetje melk want heermoes is waterafstotend.
round up is wel degelijk supergevaarlijk spul en in veel landen waaronder de scandinavische verboden , maar de maker van roud up "Monsanto" is ook supergevaarlijke firma, want die hebben ontzettend veel macht en ze zullen alles doen om ons wijs te maken dat het niet schadelijk is.
kijk maar eens wat VELT erover publiceerd
en zet nooit bodembedekkers om onkruid WEG te wrijgen want je hebt 2 keer zoveel werk zo'n klein tuintje kan je beter schoffelen.
kan je geen bamboebegrenzer tussen jullie en de buren zetten die is natuurlijk maar 60 cm diep maar toch beter als niks, en niet zo'n dure oplossing het helpt ook tegen andere wortelonkruiden. te koop bij bamboezaken eng 3 euro per meter.
te koop bij oa Kimmei.
zondag 16 augustus 2009 - 14:28
peress

Peress

Is plastik wel goed ? KAN ER NOG WATER EN LUCHT BIJ DE PLANTEN DIE ER STAAN
dinsdag 9 februari 2010 - 23:13
printemps

Printemps

@ peress

Neen

Heermoes groeit er ook door

mvg
woensdag 10 februari 2010 - 16:46
pplakke

Pplakke

ik heb vorig jaar wel vier of 5 keer silvanet toegepast puur borstel werkt niet.
nu zag ik op een ander forum dat wasbenzine het tot in de kernbol dood.
die man had achterna een plaat tot een halve meter diep gegraven om het van de buur weg te houden en zag dat het volledig dood was.
iemand ervaring mee en waar in België kan je het kopen?
zondag 2 mei 2010 - 17:19
Rita1960

Rita1960

sorry hoor maar wasbenzine gebruiken om heermoes te killen??

'k zou het maar niet doen. ... millieuverontreiniging 1e klas...

En volgens mij is het ook nog eens zo dat deze producten (aardolieproducten) niet worden afgebroken in de grond, maar door het regenwater uitgespoeld worden en zo in het grondwater terecht komen alwaar een ieder ervan drinkt..
Niet doen dus dan maar liever handmatig verwijderen en wat tijd er aan spenderen.

Rita
zondag 2 mei 2010 - 18:13
pplakke

Pplakke

die op het andere forum had het over een paar drupels met een spuit erover doen.
kan toch niet zo veel kwaad denk ik.
het stelt in hoeveelheid niets voor en er verdwijnt vast veel meer in de riool dan dat.
het is gewoon omdat ik het moe ben die silvanet te gebruiken het gaat wel dood maar komt een week later opnieuw.
en bovendien gaat het vreemd genoeg maar over een stengel of 20.
en dat over een lengte van 20 meter naast ligt een oprit van de ge buur ik vermoed dat daar onder een haard zit.
maar ik heb net nog een nieuwe pot silvanet gekocht dus dit jaar zal ik nog daarmee voortdoen.
misschien raakt het stilaan toch uitgeput zo niet dan zal ik wel zien.
al zouden veel mensen geholpen zijn moest ik het eens testen maar niets belet iemand natuurlijk en bij mij gaat het uiteindelijk over een kleine hoeveelheid.




zondag 2 mei 2010 - 21:04
Rita1960

Rita1960

gewoon niet doen met die rotzooi
en ja, als iedereen zo denkt er verdwijnt wel meer in het riool, waar zijn we dan mee bezig... als hij het doet mag ik het ook doen?? nee ... nee.. zo werkt het niet bij mij..

en als je maar een stengel of 20 hebt op 20 meter lengte.. loop er dan 2 keer in de week even langs.. buk je 20 keer en pluk ze weg... hoef je meteen niet meer 's avonds naar de sportschool , je blijft er ook nog lenig bij .. of je wordt alsnog lenig...

zondag 2 mei 2010 - 22:14
Eniavaswen

Eniavaswen

Mijn leraar op de tuincursus zei dat het ook helpt om de stengel te beschadigen door hem tussen twee stenen te wrijven en dan instrijken met een bestrijdingsmiddelen. Op die manier gebruik je niet meer gif dan nodig en bereik je wel de wortels.
Heermoes groeit ook graag op iet of wat zure grond, dus kalk houden ze ook niet van.
donderdag 6 mei 2010 - 12:12
Esem

Esem

Ik sta volledig achter deze uitleg, Rita.
Ik heb het ook niet met al dat gif.
Zoals je schrijft,als iedereen zo zou reageren zitten de riolen vol met dat spul.

Gr E,
donderdag 6 mei 2010 - 13:22
bvangerven

Bvangerven

Ik las vandaag in de krant dat de eerste Roundup resistente onkruiden (zogenaamde superonkruiden) beginnen op te duiken. Een gevolg van het jarenlang intensief besproeien van landbouwgronden met Roundup, waarbij het hele ecosysteem om zeep geholpen wordt.

Nu helpt Roundup dus niet meer tegen de nieuwe onkruiden. De chemische industrie is al bezig nog straffere vergiffen te brouwen ...

Waar zijn we mee bezig ?

donderdag 6 mei 2010 - 15:32
Deef1337

Deef1337

Hallo!


Eerst en vooral wil ik toch mijn ontgoochleing melden aan de mensen die hun spuitprodcuten niet goed gebruiken en hiervan geen kennis hebben. Ik ben blij dat de regering binnen enkele jaren met een verplichte spuitlicentie op de proppen komt en dat al die amateurs verdwijnen die denken dat ze het werken van tuinaanemers even goed kunnen zonder dezelfde basis te hebben!


Een klein lesje in spuitproducten:

Totaal herbicide : vernietigd het bestaande onrkuid zonder dat het zaad vernietigd worden....totaal zinloos tegen heermoes dus
vb : round up,round up max, roundup ultra,glyfosaat 360 panic

selectief herbicde : vernietigd enkel een bestaand soort onrkuid zonder een andere plant te beschadigen...deels zinloos tegen heermoes
vb ilvanet,bofix,dinet,eloge

Totaal langwerkend herbicide 1 : vernietig bestaand onkruid + voorkomt kiemen...enkel te gebruiken op permanent onbeteelde terreieen...wel effectief tegen heermoes zolang deze niet in plantenborders of gras gebruikt wordt!
vb : zapper,weedol,ustinex total

Totaal langwerkende herbide 2 : borders moeten eerst leeggemaakt worden van onkruid...planten moeten minium 1 jaar oud zijn. Voorkomt kieming van ALLE onkruiden
vb : butisan, caseron ( mag ook al niet meer gebruikt worden door het verkeerde gebruik!!!! ) caseron is wel vervangen door ronstar



Dus om af te sluiten : verwijder alle heermoes en onrkuid,strooi ronstar,hark alles mooi in en dan ben je een maand van all het onkruid vanaf.


Groetjes

Davy
dinsdag 29 juni 2010 - 23:58
Deef1337

Deef1337

Ik zou ook nog graag mjn "ontgoocheling" in amateurs willen verantoorden door enkele zaken dat ik als tuinaanlegger al heb meegemaakt :


- meneer kan je even komen zien want hier groeit al een jaar niks meer
==> blijkbaar had mevrouw vergeten dat je het product moet verdunnen met water...

-Meneer kan je even komen kijken want mijn gazon is volledig bruin geworden
==> ipv te spuiten tegen klavers had meneer de hele gazon kapot gespoten

Toppunt van alles :

-Meneer had problemen met zijn buren omdat tijdens de winter de bladeren van zijn boom op hun domein vielen. Ipv gewoon de bladeren op te rapen of de boom af te zagen zoals ik voorgesteld had heeft hij toch beslist om meer als een maand lang iedere dag in een boom van bijna 12 meter te kruipen met een spuitvat roundup om de boom kapot te krijgen zodat er geen bladeren meer op kwamen. Nadat ik hem wees op het gevaar van een dode ( en na enkele jaren rotte boom) gaf hij doodleuk het antwoord dat dat zorgen voor later zijn....

woensdag 30 juni 2010 - 00:12
pplakke

Pplakke

met die boom zijn nogal toestanden.
maar vergif is toch na maximum 6 maanden uitgewerkt meestal dacht ik dus puur werkt het langer.
woensdag 30 juni 2010 - 16:23
Esem

Esem

Ja en dan denk men, ik ga het maar puur gebruiken dan werkt het langer,en beter????
Niets is minder waar,allen komt er nog wat meer gif in de natuur,maar daar wordt natuurlijk geen rekening mee gehouden.

Al zeker meegeven dat je je moet houden aan de voorgeschreven hoeveelheid dat je moet gebruiken,en twee,beter dat je geen gif gebruikt,ikzelf gebruik ook geen gif,en hier in de tuin vind je ook geen onkruid,maar de meeste houden van hun gemak, en sproeien liever.

En onze kinderen en kleinkinderen moeten dan maar op een giftbelt leven of wat??

Vele onder ons weten niet eens hoe hard het milieu het te verduren krijgt door al dat gif.
Misschien eerst daar eens nadeken voor we het gaan gebruiken.

Gr Esem,
woensdag 30 juni 2010 - 17:44
Rockey

Rockey

Hier ook last van heermoes in de voortuin, komt net zoal bij velen gewoon door het worteldoek heen.
Ik verwijder het op de ouderwetse (meer intensieve) manier, gewoon telkens uittrekken.

Maar kan heermoes ook niet gebruikt worden tegen bladluizen (een aftreksel ervan)?
vrijdag 2 juli 2010 - 08:52
Juelz

Juelz

Esam kom jij dan even in je vrije tijd bij mijn meehelpen? dat zullen me collega's vast waarderen de klant wat minder want die betaald gewoon door natuurlijk die heeft zoiets van laat maar zitten ik huur wel een ander in die wel gif gebruikt en het dus goedkoper en sneller doet.

Dat wilt niet zeggen dat ik een fan ben van vergif dat zekers niet maar soms kun je gewoon niet anders en zul je wel moeten wat betreft heermoes plukken plukken en nog eens plukken is de beste manier aangezien het altijd terug komt.
vrijdag 2 juli 2010 - 20:26
braze

Braze

Hoi allemaal

ik hoor, en zie hier vele gedachtte de revu passeren , maar vele ervan
kan je zomaar afschrijven .
tussen de straatstenen, is een verloren zaak, of je moet de straat openbreken ,
en gaan graven, maar dat doet echt, geen grote wonderen .
heb je het bij een buurman staan, en werkt deze niet mee op, eveneens
verloren zaak .
allereerst moeten, we weten waar dit bloedettertje ,vandaan komt .
dit plantje komt, van heleschrale moeras gronden .
vandaar ook, dat je vaak terug ziet in de bestratingen, en in met zand opgehoogde planttenvakken .

de beste remedie die ik kan geven, is de cobinatie van blijven plukken, en blijven
mesten , zolang je het alleen maar in jouw tuin is , hebt staan dus eerst even kijken ,
of het niet bij de buren vandaan komt , anders ga als nog het schip in .
daarna kan je het zijl verwijderen, en nooit meer aan beginnen, zou ik aanraden
het zorgt ervoor, dat planten minder hinder van onkruiden hebben, maar het water
blijft bovengronds ,dus krijg je hele natte kleffe grond < lijkt ernet op dat je grond
ligt te zweten >, en het onkruid gaat er ook niet echt dood van ,jammer genoeg
ik heb deze zijlmethedo, ook toegepast in mijn vorige tuin, omdat de buurvrouw niets
deed aan de hanenpoten , en het leverderde meer verdriet op , dan genoegen .

Gr
Cuno alexander .
zaterdag 10 juli 2010 - 13:15
Stefan70

Stefan70

Vreemd genoeg duikt heermoes altijd op waar de bodem verstoord is ,wanneer gaan we eindelijk eens beseffen dat we de natuur niet moeten tegenwerken maar gewoon aanvaarden dat elke grondsoort zijn eigen vegetatie heeft? Combineer heermoes gewoon met igitalis,Echinacea"Alba",Scabiosa,enz...elk bestrijdingsmiddel brengt uw tuin zodanig uit evenwicht dat je er op de duur volledig van afhankelijk van wordt ! Zet ook geen exoten in je tuin ,paplaurier is overal op sterven na dood ,terwijl haagbeuk en beuk floreert. een chinese windmolenpalm is heel mooi tot hij de eerste winter heeft overleefd.

Groetjes

Stefan
zondag 11 juli 2010 - 02:18
Juelz

Juelz

Ik ben het helemaal met je eens stefan en zolang je goed mest schoffelt en onderhoudt is het heermoes wel in de hand te houden wat betreft dat borders althans, en wat betreft exoten elke plant kan afsterven als je een exoot neemt dan zul je gewoon moeten onthouden dat die dood kan gaan in ons klimaat.

Ook bij de bestrating zul je het grove onkruid moeten plukken voordat je gaat spuiten
zondag 11 juli 2010 - 08:35
Pauze

Pauze

gier van Heermoes bevat kiezelzuur en is versterkend ..voor degene die denken dat het nutteloos is . zelfde voor brandnetel (stikstof) , pissebloem (groeibevorderend) ..

donderdag 28 juni 2012 - 20:14
vdb0

Vdb0

Ik zit al zeker 10 jaar met heermoes en wekelijks verwijderen lost niets op.
Heermoes is eigenlijk niet zo schadelijk in de moestuin omdat het door zijn fijne structuur weinig zon wegneemt, heel diep de voeding gaat halen waar andere planten niet aankunnen en wanneer men er gier van maakt heeft men dus gratis goede voeding.
Maar aan de straatkant tussen mijn taxus groeit het ook en dit is totaal geen zicht. Wekelijks uittrekken helpt niet want na tien jaar zit ik er nog mee. En contstant worden mijn armen geschaafd tot bloedens toe door verdorde taxus takken.
Vorig jaar ben ik begonnen met Zapper van Bayer sterk tegen mijn goesting. Het helpt ook totaal niets, ze worden wel een beetje geel maar na een week staan er weer verse. En blijkbaar kunnen aangemaakte restjes van Zapper niet bewaard worden voor de week later, mijn sproeier wordt verstopt door algen. Dus heb ik niet veel zin om dit sproeiprodukt nog te gebruiken.
Kent er iemand een beter sproeiproduct tegen heermoes? Liefst een sproeiproduct als ik er teveel heb van aangemaakt ik deze kan bewaren voor de week later als er terug heermoes uitkomt.
De geburen hebben er ook al last van en ze zitten allemaal met de schuldige vinger naar mij te wijzen.
donderdag 5 september 2013 - 16:29
deHaan

DeHaan

Spuiten met MCPA, heermoes is er letterlijk weg van.
donderdag 5 september 2013 - 17:46
Tuinman65

Tuinman65

Ik ben volledig akkoord dat wie tijd genoeg heeft en fysiek in orde is geen vergif moet gebruiken tegen onkruid als tuinliefhebber.
Maar dat is soms wel anders.
Wij hebben goede ervaringen met Genoxone.


Leo
donderdag 5 september 2013 - 23:41
Pauze

Pauze

Er is geen enkele maar dan ook geen enkele reden goed genoeg om roundup of gelijk welke andere onkruidverdelger te gebruiken .

Mensen met een kleine portie verstand van tuinieren zouden moeten weten dat de ondergrond bestaat uit een groot kluwen organismen die met elkaar samenwerken .Een van die organismen zijn de micorhizza schimmels die tot 40m ver geraken om er zo voor te zorgen dat stikstof die bv een valse accacia bind uit de lucht , via een web onder de grond kan afgeven aan de planten in de buurt , die het dan beter doen .

Wanneer er ergens een gift roundup of om het even wat chemische rommel wordt op de grond gegoten dan doe je samen met de heermoes ook de micorhizza dood , net als alle andere nuttige organismen waaronder regenwormen die de ploegen van de grond zijn . dan blijft er dode grond over , schrale grond .

Ik heb het dan nog niet over uitspoeling in diepere grondlagen .

stop er aub mee , er is jaaaaaren nodig om een goeie humusrijke grond te verkrijgen , dit kan met 1 gift kapot worden gemaakt .

URL GEBLOKKEERD Mycorrhiza
vrijdag 6 september 2013 - 09:16
Pauze

Pauze

Roundup is trouwens kankerverwekkend , doe de moeite om de geschiedenis raad te plegen van dit product . in de vietnam oorlog was dit Agent Orange .
Dagelijks worden daar nog gemuteerde kinderen geboren omdat grootouders het goedje over zich heen kregen toen de vijanden het gebruikten om de bomen dood te sproeien zodat ze vanuit de vliegtuigen door het gebladerde konden zien wie hun aan het beschieten waren .

Het zou moeten verboden worden maar daar zit veeeeel te veel geld achter . Kijk maar eens bij de gemiddelde boerenbond hoe de rekken vol staan met dat produkt .



vrijdag 6 september 2013 - 09:30
jdcoster

Jdcoster

'Doodspuiten' maakt reeds lang deel uit van ons gewoon taalgebruik.
We denken zelfs niet meer na over de diepere betekenis van het woord en zeker al niet meer over de gevolgen op langere termijn voor onze volksgezondheid.

Die chemiereuzen betalen onze politiekers zoveel om de wereld ongestoord te kunnen blijven hersensspoelen en dat lukt hen prima.

Eéntje van veel, om eens te lezen
http://redgreenandblue.org/2012/02/02/monsanto-employees-in-the-halls-of-government-part-2/
vrijdag 6 september 2013 - 13:44
vdb0

Vdb0

Heermoes is een horror-onkruid. Ik wordt door de hele straat met de vinger gewezen omdat ik als "groene" nooit gespoten heb ertegen met als gevolg dat de heermoes zich verder verspreidt heeft tot bij de geburen.

Enkele jaren zie ik de gebuur regelmatig dat onkruid kapot spuiten in zijn oprit en het wordt inderdaad bruin en sterft voor enkele maanden af. Als ik hem vraag hoe hij daarin slaagt zegt hij dat is met Roundup! Maar Roundup werkt niet zeg ik hem. Ja maar je moet het puur gebruiken krijg ik als antwoord.
Zover staan we dan, we verbieden goede producten die eigenlijk wel werken, door producten die niet werken en de mensen spuiten dan maar puur en blijven dan maar spuiten en spuiten want het helpt niet. Wat hebben we dan bereikt? En als we alles verbieden dan gebruiken de mensen zelf gefabriceerde producten wat nog erger is.

Degene die zeggen dat heermoes zonder spuiten ook kan verdwijnen, kennen dat horror-onkruid niet. Wortels kunnen meters diep en meters verder groeien om dan ineens terug de oppervlakte te bereiken.
Ik heb ruzie met mijn vrouw dat ik constant in de tuin ben en geen tijd meer voor haar heb, ik krijg burenruzie erdoor, als het zo blijft krijg ik nog nachtmerries.

Ik zal zelf vragen aan de gebuur of ik zijn oprit mag spuiten met MCPA of Genoxone, dan hoeft hij geen puur niet werkend vergif meer te gebruiken. Dat is toch een goede milieudaad niet?

Ik zal zien wat ik kan vinden van die producten en binnen enkele maanden bericht ik dan de afloop.
vrijdag 6 september 2013 - 16:05
Pauze

Pauze

Wat baten kaars noch bril als den uil niet zienen wil !!!
MCPA:

Toxicologie en veiligheid

Uit dierproeven is gebleken dat deze stof mogelijk schadelijk is voor de voortplanting of de ontwikkeling bij de mens[bron?].

MCPA is ook schadelijk voor algen en vissen, en het gebruik ervan tegen waterplanten in water is in België sedert 2006 verboden.

dat ander produkt google ik zelfs niet meer ,

Heermoes spuit je niet NIET kapot , dan doe je een goeie daad .

de plant komt meest voort op verstoorde grond ....ik maak er verder geen woorden meer aan vuil
vrijdag 6 september 2013 - 16:36
Polplastron

Polplastron

Enkele jaren zie ik de gebuur regelmatig dat onkruid kapot spuiten in zijn oprit en het wordt inderdaad bruin en sterft voor enkele maanden af. Als ik hem vraag hoe hij daarin slaagt zegt hij dat is met Roundup! Maar Roundup werkt niet zeg ik hem. Ja maar je moet het puur gebruiken krijg ik als antwoord.

Op de gebruiksaanwijzing van Roundup staat duidelijk dat je het moet verdunnen. Het gif moet immers naar de wortels getransporteerd worden. Bij puur gebruik gebeurt dat niet. In dat geval had de buurman even goed met de onkruidbrander erover kunnen gaan; iets arbeidsintensiever, niet 100% ecologisch, maar in elk geval beter voor je eigen gezondheid en die van je tuin!

Groeten,

Pol
vrijdag 6 september 2013 - 16:44
jdcoster

Jdcoster

"Ik heb ruzie met mijn vrouw dat ik constant in de tuin ben en geen tijd meer voor haar heb, ik krijg burenruzie erdoor, als het zo blijft krijg ik nog nachtmerries."

Al weer een oneigenlijk gebruik van herbicides. Om relatieproblemen met partners en buren op te lossen deze keer
vrijdag 6 september 2013 - 21:37
Tuinman65

Tuinman65

Pauze en de anderen : rijden jullie met een wagen?
Zo ja, dan hebben jullie geen recht van spreken en zouden jullie beter zwijgen, of tenminste een toontje lager zingen.
Jullie werken erg hard mee aan de vervuiling van het milieu.
En nee, pesticiden zijn geen noodzakelijk kwaad maar de auto is dat ook niet.
Wie niks zwaars te vervoeren heeft over een lange afstand heeft geen auto nodig.
Mijn ouders hebben nooit een auto gehad en geraakten overal.
En Pauze, je bent slecht voorgelicht.
Volgens Plant Health Care, wereldleider op gebied van bodembiologie hebben alleen sommige fungiciden een negatieve invloed op mycorrhiza.
Waarschijnlijk weer ergens van het internet geplukt met je bewering dat roundup die schimmels verstoort.
En waarom altijd Roundup als de killer?
Zijn de producten van Bayer dan minder schadelijk???
Of speelt hier de jaloezie t.o.v. Monsanto mee?
Leo
vrijdag 6 september 2013 - 23:45
Pauze

Pauze

Tuinman65

Mijn auto doet hier niks ter zake . we vergelijken iets helemaal anders .
google eens naar "de wereld volgens monsanto" .

en het is niet enkel monsanto , ook bayer , syngenta en consoorten ...
roundup is gewoon hetgeen wat je makkelijkst vind ,
dit heeft niks met jaloezie te maken ..
ivm health care ,
dit haalde ik van hun site
Gezonde bodems geven betere groeiresultaten en een aanmerkelijk kleinere ziektedruk. Alle teeltingrepen hebben een grote invloed. Het bodemleven is gevoelig voor chemische middelen, overmaat aan mineralen en grondbewerking.
zaterdag 7 september 2013 - 00:29
Wannus

Wannus

Ik gebruik Bofix voor Heermoes . Enkel het gedeelte
boven de grond sterft af , telkens komt het terug .
Maar na enkele herhaalbeurten blijven ze weg .
Dat is mijn ervaring hierbij .
Ik heb een kennis die rondtoert met sproeistoffen
naar tuincentra's . Er zou een product bestaan die
Heermoes onmiddelijk doet afsterven , maar kost
enorm veel geld . Ik weet de naam niet van dit product .
daar ik er niet na gevraagd heb .
Misschien weten enkele forumers hier meer over.

zaterdag 7 september 2013 - 00:49
Pauze

Pauze

Hardnekkig onkruid: de truc met het karton.



Onkruiden die zich in je tuin hebben verankerd met ondergrondse stengels en penwortels vol voedingsstoffen, trekken zich van snippers of andere mulch niet veel aan.
Zelfs met een dikke laag kan je ze niet verschalken. Na een warme winter onder een deken van bladeren of snippers, profiteren ze mee van vocht, lucht en voedsel. Het resultaat ?
De mooiste brandnetels, distels en zevenblad van de hele buurt!
Je kan natuurlijk de wortels verwijderen vooraleer je gaat mulchen. Probeer toch eens de beproefde techniek met het karton. Het verlost je van wortelonkruiden maar is ook geschikt om een grasmat – zonder gebruik van chemische sproeistoffen of van zware grondbewerking! – om te vormen tot een vaste plantenborder of een heestermassief. Het systeem is eenvoudig en goedkoop. Je zal er dan ook geen bedrijf reclame voor horen maken. Gewoon zelf doen!

Je gaat tewerk in drie stappen:

1. Bedek het volledige oppervlak van het perceel dat je onkruid- of gazonvrij wil maken met ribbelkarton. Een handelaar in huishoudapparaten zal je graag aan grote kartonnen dozen helpen. Gebruik bruin, niet glanzend karton zonder gekleurd opschrift.
Verwijder de kleefstrips en plooi de dozen dubbel. Overlap ruim, zeker als je met kruipende planten als haagwinde te doen hebt. Breng het karton bij voorkeur aan op een vochtige bodem.
Zo gaan de afbraakorganismen meteen volop aan het werk.

2. Bovenop de laag karton komen snippers of compost. Gebruik snippers als je er later een pad, een vaste plantenborder of een heestermassief wil aanleggen. Gebruik compost als de plek een groente- of kruidentuin moet worden of een bloemenperk. Maak de deklaag vijf tot tien centimeter dik. Die houdt het karton op zijn plaats en voorkomt dat het gaat omkrullen. Tussen de vochtige bodem en deklaag zal het karton vlot verteren.

3. Je kan zelfs planten voor het karton volledig verteerd is. Verwijder op die plaats voorzichtig de deklaag en steek met de spade een stuk karton uit, ter grootte van het plantgat.
Neem daaronder zonodig de zode weg. Voeg wat rijpe compost in het plantgat toe en dek zorgvuldig de bodem rond de plant af met karton en snippers of compost.
Succes gegarandeerd.

Het tijdstip is van belang
•Wil je wortelonkruiden te lijf gaan, breng het karton dan aan in het vroege voorjaar, op het ogenblik dat ze hun eerste groene scheuten vormen. Het duurt een paar weken voor het karton verteerd is. Ondertussen trachten de onkruidplanten zich een weg te banen naar het licht. Dat lukt ze niet. Zodra hun reservevoedsel is opgebruikt gaan ze ten onder en worden verteerd door de bodemorganismen. Dringt er toch een plant door het karton, breng dan op die plaats een nieuwe laag karton aan.

•Wil je een gazon ‘ontgrassen’, dan dek je het voor de winter af met karton. De grasmat sterft bij gebrek aan licht af. Dat levert een enorme voedselbron op voor het bodemleven.
Als de winter niet te koud en te droog is, zullen de wormen en hun collega’s er tegen het voorjaar iets van maken dat veel weg heeft van potgrond.
zaterdag 7 september 2013 - 05:09
Tuinman65

Tuinman65

Dit heb ik ooit al eens gelezen op een of andere site of forum.
Ik neem aan dat je dit toch zelf niet gelooft
Leo
zaterdag 7 september 2013 - 23:16
Esem

Esem

Andere ongewenste kruiden misschien!! maar heermoes no way
Zelfs met worteldoek niet tegen te houden,alleen uitputten door alsmaar de jonge groei vewrijderen,en dan nog.
Het is één van de moeilijkste ongeweste kruiden om van verlost te raken.
Eén pluspunt,het is een goede meststof te grbruiken zoals de gier van brandnetel,zelfs goed voor de moestuin

Gr E,
zaterdag 7 september 2013 - 23:28
Wannus

Wannus

Zevenblad is ook zo een gezellig plantje om te verwijderen .
Misschien eens proberen met de karton truck , maar ik twijfel.
Maar de methode is misschien niet zo slecht bedoeld.
Geribbeld karton verteerd wel redelijk snel en is waarschijnlijk
niet slecht voor de grond , maar om de meeste onkruiden
op die manier te verwijderen , geloof ik er ook niet echt in .
zondag 8 september 2013 - 00:42
Pauze

Pauze

Ik heb zelf geen heermoes in mijn tuin , echter wel voldoende zevenblad waar het dan wel mee helpt
.
Ik kan echter wel een slachtoffer vinden waar ik de karton methode kan toepassen op heermoes , ik hou jullie wel op de hoogte .

En zoals Esem zegt , het is een ideale gier , ik pluk hem al een hele tijd in het wild om te gebruiken om bv de tomaten te begieten .


zondag 8 september 2013 - 05:57
Tuinprins

Tuinprins

Als het nat is vergaat dat karton toch? Twintig lagen karton gebruiken? Mijn tuin is toch geen opslagplaats voor karton

Gegroet, de tuinprins
zondag 8 september 2013 - 06:45
sugar

Sugar

Heeft één van jullie de truc met het karton gebruikt? Neen. Maar het werkt niet. Omdat jullie in een glazen bol hebben gekeken waarschijnlijk?

Het werkt absoluut wel tegen de meeste onkruiden (wanneer je het juist toepast). Ik heb het vorig jaar op een klein stukje getest met erg positief resultaat, en heb ook goede resultaten gezien elders op veel grotere oppervlaktes).
Dit jaar ga ik 3a gazon 'ontgrassen' met karton, ik ben er zeker van dat het werkt.
Dat karton blijft trouwens redelijk lang liggen, is echt niet van je 1-2-3 weg.

Er zijn nog andere manieren om vervelende onkruiden ecologisch te verwijderen. Zevenblad wordt door kippen continu kaalgepikt, of je kan Geranium macrorrhizum planten (plant is 10 cm hoger, groeit erg snel, en is een uitstekende wintergroene bodembedekker -> het zevenblad zou daardoor verdwijnen)

Ook Japanse duizendknoop (Fallopia) die volgens velen kan je ecologisch wegkrijgen (al is het minder praktisch : er worden nu geiten ingezet tegen de plant die zijn verzot op de plant en eten alle opkomende scheuten op .
zondag 8 september 2013 - 08:57
Pauze

Pauze

Thx Sugar !! was stilaan de moed aan het verliezen , van die geranium wist is zelf niet maar als ik van bodembedekkers hoor moet ik ze hebben . Staat al op mijn verlanglijstje .

ik raad trouwens alle lezers op het forum hier eens tuinen van overvloed te lezen van Fransje de Waardt . Want blijkbaar zijn vele hier toch de voeling met de natuur verloren .

zondag 8 september 2013 - 09:04
sugar

Sugar

[quote]
En waarom altijd Roundup als de killer?
Zijn de producten van Bayer dan minder schadelijk???
[/quote]

Omdat in recent wetenschappelijk onderzoek de link gelegd wordt tussen de ziekte van Parkinson en Round-up.
Dit artikel http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22504123 staat o pde website van een onderafdeling van het Ministerie van Gezondheid van de USA...

En aan alle anderen: er is nog steeds geen wetenschappelijk bewijs dat Round-up kanker veroorzaakt. Het onderzoek van Seralini dat twee jaar geleden heel wat media-aandacht kreeg was lachwekkend qua methodiek en is al lang naar de prullenbak verwezen.
Er zou in Scandinavië wel een statistische link gelegd zijn tussen non-hodgkin lymfekanker en glycofosfaat gebruik, maar er is geen causaal verband bewezen (er kan dan nog altijd een andere fator de oorzaak zijn)
zondag 8 september 2013 - 09:09
Tuinprins

Tuinprins

Kippen helpen inderdaad om hardnekkig onkruid uit de tuin te krijgen. Ze houden echter ook van veel tuinplanten en snappen niet dat ze die juist niet moeten eten. Bovendien schijten ze alles onder (kippen kennen geen w.c.) en als ik door mijn tuin loop wil ik niet constant in de kippenstront stappen.

Geranium macrorrhizum helpt niet tegen zevenblad. Het groeit er gewoon doorheen.


Gegroet, de tuinprins
zondag 8 september 2013 - 17:11
sugar

Sugar

Net zoveel ervaring als met het karton, tuinprins?
zondag 8 september 2013 - 20:41
Pauze

Pauze

Sugar,
ik zie dat je in Tienen woont , niet zo ver van Yggdrasil ...ben je al naar de rondleiding geweest vij Frank en Lucrese ?
zondag 8 september 2013 - 22:31
sugar

Sugar

Neen, nog niet langsgeweest, zal wel eens gebeuren, maar ben niet direct een permacultuurman, gewoon iemand die geen chemisch spul in zijn tuin wil gebruiken, en daar best wel in lukt ondanks een erg drukke job.

fruitberg.wordpress.com
zondag 8 september 2013 - 22:33
Tuinprins

Tuinprins

Net zoveel ervaring als met het karton, tuinprins?

Zelf geen ervaring met kippen in de tuin maar gezien bij kennissen. Hun grootste probleem met de kippen was (naast de kippenshit en dat ze delen van planten opvraten) dat ze de grond met hun poten wegkrabde zodat de tuin op een maanlandschap begon te lijken. Ze hebben ze uiteindelijk maar weer in de ren gedaan.

Gegroet, de tuinprins
zondag 8 september 2013 - 22:46
Tuinman65

Tuinman65

Wat voor zever is dat nu , aanraden om kippen los te laten in je tuin.
Ik merk hier iets van .... we weten het ook niet hoe je er van af geraakt en dan komen we hier maar wat zeveren
Leo
zondag 8 september 2013 - 23:22
sugar

Sugar

Natuurlijk zever. Véééél verstandiger om alles plat te spuiten.
maandag 9 september 2013 - 18:56
Wannus

Wannus

Hallo
Alles plat spuiten lijkt me wel niet de juiste uitdrukking.
In de biologische teelt ( bedrijven ) hebben ze ook steeds
meer en meer problemen . Ik heb collegas die er in werken.
Alles biologisch bestrijden lukt niet meer
























maandag 9 september 2013 - 22:37
Pauze

Pauze

niet meer spuiten maar wel monocultuur lost ook niks op .
zo ook niet teeltwissel ...maar dat heeft niks met heermoes te maken .
maandag 9 september 2013 - 22:49
Tuinman65

Tuinman65

Men mag hier geen scheldwoorden gebruiken.
Is "platspuiter" er dan geen?
Leo
maandag 9 september 2013 - 23:39
jdcoster

Jdcoster

Om nu toch weer eens op die heermoes terug te komen. Ik ben al drie jaar intensief alle heermoes aan het uitwieden in de tuin van mijn zoon, een tuin waarin er heel veel stonden. We beginnen ze nu goed onder controle te krijgen. In de tuin van de buren staan er nog veel. Ik wied ze daar ook al uit.
Ook een dichte mat van zevenblad hebben we daar handmatig met behulp van een viertand kunnen verwijderen.
Het kan dus zeker al ben je heermoes nooit zeker helemaal kwijt.
Helaas is het eerste waar de mensen tegenwoordig aan denken als ze een tuin willen aanleggen, waar de ligzetels zullen komen... . Pas als er onkruid boven die ligzetel uit komt gaat men ingrijpen en verwacht men een gemakkelijke oplossing te vinden op dit forum. Zo simpel is het niet. Dat zal ook Leo wel beamen.
Ook worteldoek is niet zo'n oplossing. Ik zag verleden week enkele stadstuiniers bezig met moeizaam een worteldoek uit te scheuren en te snijden in een rozenplantsoen. In de insnijdingen vooral, maar ook op de worteldoek hadden er zich flinke graszoden ontwikkeld. Het resultaat van enkele jaren onbekommerd verwaarlozen nietwaar.
dinsdag 10 september 2013 - 00:00
mia_heyl7

Mia_heyl7

ik vond een pagina over heermoes, die zegt, de grond is uitgeput, dus, geef hem wat hij nodig heeft
lavameel , en na twee jaar, verdwijnt de heermoes vanzelf
omdat die geen reden meer heeft om te groeien, en mineralen aan te leveren
donderdag 12 juli 2018 - 21:12
sjoerdsjoe16

Tekst aangepast

Sjoerdsjoe16

Sowieso nooit spuiten!! Dit is uit den boze. Het is vergif waardoor het bodemleven dood gaat, wat ervoor zorgt dat jouw planten minder weerstand hebben en geen voedsel meer uit de grond op kunnen nemen. Plus wanneer het gaat regenen kan het vergif in het oppervlakte water of grondwater terecht komen.
Gewoon je tuin bijhouden vanaf het begin af aan. Kleine moeite en je krijgt er veel voor terug.

Of gebruik inderdaad vaak lavameel, want heermoes groeit op zure grond, en lavameel (vooral kalk) is basisch, dus vandaar.
Een riek kan ook goed helpen diepe wortels uit te steken.
vrijdag 19 april 2019 - 19:35
mia_heyl7

Mia_heyl7

ik heb geen riek van 8 meter hoor, ik trek en trek, net zoals ik pluk en pluk
zondag 9 juni 2019 - 16:12
mia_heyl7

Mia_heyl7

heermoes uittrekken met wortel en al? laat me aub niet lachen, de wortel van heermoest gaat tot 60 meter diep, trek maar, veel sterkte
vrijdag 21 juni 2019 - 23:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon