menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Worteldoek of niet

Ga naar meest recente reactie

Sep
zondag 29 maart 2009 - 08:58
Sep

Sep

Hallo,

Wij hebben plannen om onze voortuin terug aan te leggen.
Nu bestaat deze enkel uit gazon(eigenlijk meer mos dan...).
We zouden echter meer planten willen en een minderheid aan gazon, kan ik nu best wel of geen worteldoek onder de planten leggen en zoja hoe begin je daaraan?
Ik ben een complete leek wat betreft tuinieren maar zou het wel graag leren.
Alle tips zijn welkom.
zondag 29 maart 2009 - 09:04
leeuwtje

Leeuwtje

Hoe bedoel je worteldoek onder de planten? Wil je ze er in pot opzetten of zo? In een tuin hoef je geen worteldoek te leggen. Dit leg je meestal op plaatsen waar grind komt of waar bijvoorbeeld een vlonder komt zodat er geen onkruid meer doorheen komt.
zondag 29 maart 2009 - 10:20
Wes80

Wes80

Om gras te verwijderen moet je het 50cm diep onderspitten. Als je het weg wilt kan het een hardnekkig onkruid zijn. In mijn tuin ging het niet door de vele wortels van bomen. Daarom heb ik worteldoek gebruikt. Gewoon gatan in knippen om planten in te zetten.

Nadelen zijn: Kleine plantjes (10cm hoog) kunnen last hebben ertussen te groeien. Heermoes (=akkerpest, paardestaart of equistitum) groeit er nog steeds door. Er moet nog iets over voor een natuurlijker zicht, bv boomschors, steentjes. Compost/voeding kan moeilijk vermengd worden met de grond eronder. Onkruidzaden die er van bovenaf opvallen, ontkiemen wel, maar zijn redelijk gemakkelijk te verwijderen. Jaren later vind je nog steeds die doek terug.

Voordelen: Geen omspitten. Grond droogt niet te snel uit tijdens langdurige droogte.

Ik heb op sommige stukken de doek er na 1,5jaar terug vantussen gehaald. Het gras dat er stond is weg en blijft (voorlopig) weg.

Groetjes
Wes

dinsdag 31 maart 2009 - 13:17
martine89

Martine89

hallo Wes ,
Tussen je planten zou ik niet doen heb het zelf ondervonden ,het onkruid komt dan wel op het doek te groeien maar komt ook terug net als je planten die vergroeien met het doek ,ik heb hier alles verwijderd een hele klus echt niet gemakkelijk hoor dus bedenk hoeveel je wil beplanten en gooi er afhankelijk van de aanplanting kiezelsteentjes tussen of boomschors maar die moet je dan ook wel aanvullen of je kan zoals ik doe gewoon het onkruid eruit harken en 'oprijven '
dat vind ik persoonlijk nog maar het meeste voldoening geven.Maar dat is mijn mening
groetjes Martine
zondag 5 april 2009 - 14:08
Wes80

Wes80

Martine, je hebt daarin gelijk.
Behalve van die boomschors. Enkele jaren geleden had ik struiken gepland en gewoon boomschors ertussen gegooid, over het gras heen. Een maand later kwamen hele stukken gras tussen de schors door piepen.

Het gemakkelijkste: worteldoek (dubbel) over het gras leggen. Anderhalf jaar later terug wegnemen en het gras is verdwenen (bij mij toch). Dat is dan wel lange tijd met een onnatuurlijk stuk plastiek in de tuin.

Het snelste: diep genoeg omspitten.

Als alle wortels weg zijn, kan je boomschors leggen om onkruid te vermijden...

Groetjes
Wes
woensdag 8 april 2009 - 20:19
Kent

Kent

Heb het een paar jaar geleden ook gedaan , maar in plaats met worteldoek een dikke zwarte plastik gebruikt . Waar de planten moesten komen gaten gemaakt en ingeplant - de rest van de plastik bedekt met schors . Na een jaar al mooi begroeid en het tweede jaar mooi dichtgegroeid . Door plastik komt geen onkruid door . Er ligt hier momenteel een nieuwe border klaar om hetzelfde te doen
zaterdag 11 april 2009 - 23:15
Wes80

Wes80

Kent,
Blijft er dan geen water staan op die plastiek ? En onder andere welke planten staan er in die plastiek geplant?

Sep,
Er bestaat, dacht ik, ook nog zoiets als een worteldoek van vergaanbaar materiaal gemaakt. Na een aantal jaren, als de onkruidwortels vergaan zijn, is ook die doek vergaan.
zondag 12 april 2009 - 19:23
Kent

Kent

Door de planten die er staan en de gaten rondom blijft daar geen water op staan.
De planten zijn - Ribes - forsythia - vlinderstruik - irissen - pioenrozen - rozen - scheefbloem - phlox ( hoge en kruipende ) en nog een paar ander waar ik zo direct niet op de naam kan komen. Alles werd natuurlijk afgedekt met schors om de plastik weg te stoppen ( geen dure dikke maar gewone) wil je daarna nog een plant bijzetten , doe je gewoon wat schors aan de kant en maak je een kruisvormige insnede - de plant of struik planten en dan de plastic wegsnijden zo ver als je maar nodig vind( bij mij is dat ongeveer een straal van 15 cm rond de plant)

Ook onder de keitjes ligt plastic ( wel goed doorprikt)

zondag 12 april 2009 - 21:24
Kent

Kent

http://img89.imageshack.us/img89/3371/00000148.jpg



[url=http://img9.imageshack.us/my.php?image=00000148.jpg][afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 12 april 2009 - 21:34
katharina1

Katharina1

Het beste is om er wel anti worteldoek onder te leggen. Op URL GEBLOKKEERD is er voordelig worteldoek verkrijgbaar!
vrijdag 19 april 2013 - 10:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon