menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Worteldoek of niet

Ga naar meest recente reactie

Sep
zondag 29 maart 2009 - 08:58
Sep

Sep

Hallo,

Wij hebben plannen om onze voortuin terug aan te leggen.
Nu bestaat deze enkel uit gazon(eigenlijk meer mos dan...).
We zouden echter meer planten willen en een minderheid aan gazon, kan ik nu best wel of geen worteldoek onder de planten leggen en zoja hoe begin je daaraan?
Ik ben een complete leek wat betreft tuinieren maar zou het wel graag leren.
Alle tips zijn welkom.
zondag 29 maart 2009 - 09:04
leeuwtje

Leeuwtje

Hoe bedoel je worteldoek onder de planten? Wil je ze er in pot opzetten of zo? In een tuin hoef je geen worteldoek te leggen. Dit leg je meestal op plaatsen waar grind komt of waar bijvoorbeeld een vlonder komt zodat er geen onkruid meer doorheen komt.
zondag 29 maart 2009 - 10:20
Wes80

Wes80

Om gras te verwijderen moet je het 50cm diep onderspitten. Als je het weg wilt kan het een hardnekkig onkruid zijn. In mijn tuin ging het niet door de vele wortels van bomen. Daarom heb ik worteldoek gebruikt. Gewoon gatan in knippen om planten in te zetten.

Nadelen zijn: Kleine plantjes (10cm hoog) kunnen last hebben ertussen te groeien. Heermoes (=akkerpest, paardestaart of equistitum) groeit er nog steeds door. Er moet nog iets over voor een natuurlijker zicht, bv boomschors, steentjes. Compost/voeding kan moeilijk vermengd worden met de grond eronder. Onkruidzaden die er van bovenaf opvallen, ontkiemen wel, maar zijn redelijk gemakkelijk te verwijderen. Jaren later vind je nog steeds die doek terug.

Voordelen: Geen omspitten. Grond droogt niet te snel uit tijdens langdurige droogte.

Ik heb op sommige stukken de doek er na 1,5jaar terug vantussen gehaald. Het gras dat er stond is weg en blijft (voorlopig) weg.

Groetjes
Wes

dinsdag 31 maart 2009 - 13:17
martine89

Martine89

hallo Wes ,