menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Houtasse uitstrooien in de tuin

ZaGeP

ZaGeP

Beste,

In andere topic's over dit onderwerp las ik al dat houtasse vele goede mineralen zou bevatten dewelke ten goede komen aan kalkminnende planten.

Graag had ik geweten of men de houtasse mag uitstrooien in het gazon? Gras heeft toch ook kalk nodig?!?

Ik ben ook van plan om het tussen mijn lavendel te strooien. Ik heb gelezen dat er veel kalium in zit en Lavendel is blijkbaar dol op een Kaliumrijke grond. Klopt dit?

Tijdens welke periode kan ik mijn houtasse het beste uitstrooien???
Wat gebeurt er wanneer ik te rijkelijk strooi met de asse?

Is de asse ook geschikt voor een olijfboom in pot?, Vinca Minor (als bodembedekker in mijn voortuin)? en bij klimop?

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Grtz ZaGeP
vrijdag 16 januari 2009 - 22:57
Esem

Esem

Houtas strooi je beter niet op de gazon. Het is slecht afbreekbaar en brengt een te grote hoeveelheid kalium in het gazon en in de grond.

Wel kan je de houtas mengen met een dedeelte compost, 2/3 compost en 1/3 houtas.

Te veel kalium is er soms oorzaak van dat planten moeilijk vocht en bepaalde sporenelementen opnemen. Het gevolg is dat ze minder goed gaan groeien.

Gebruik alles met mate.

gr Eddy,
zondag 18 januari 2009 - 14:44
ZaGeP

ZaGeP

Dank u voor uw reactie. Mag ik de Houtasse uitstrooien in mijn voortuin alwaar ik in het najaar 2008 vinca minor heb geplant als bodembedekker.? En wat met bvb mijn olijfboom en catalpa??
Ik heb ooit eens ergens gelezen dat lavendel enorm veel kalium vraagt en dus ook kan verdragen, klopt dit?

Grtz K.
zondag 18 januari 2009 - 18:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon