menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kapvergunningen

Ga naar meest recente reactie

brrrr

Brrrr

Wij hebben twee ( monumentale ) lindebomen vlak naast ons huis staan, waardoor wij in de zomer praktisch altijd met het licht aan in de keuken moeten zitten. Het hele huis is vol licht, maar daar is het altijd donker... Wij waren daar dit jaar behoorlijk flauw van, en hebben een kapvergunning aangevraagd. De kapvergunning is echter afgewezen, onze klacht zou ondergeschikt zijn aan het belang van de handhaving van het dorps- en landschapsschoon. Omdat het knotbomen zijn, vinden ze dat wij de bomen maar om de twee a drie jaar moeten snoeien, en dan van het probleem af zijn. Zij noemen dit 'hinder tot beperkte overlast'. Wij zijn echter leken, en hebben niet het juiste gereedschap om deze bomen vakkundig te kunnen snoeien. Dat houdt in dat wij daar om de twee a drie jaar een bedrijf voor moeten inschakelen, wat veel geld kost. Wij kunnen bezwaar indinen tegen hun besluit, maar dan schrik je helemaal van de kosten. Heeft iemand hier misschien ervaring mee, of tips waarmee wij de gemeente alsnog misschien van gedachten kunnen laten veranderen? Graag uw reactie...
vrijdag 19 december 2008 - 17:08
leeuwtje

Leeuwtje

Hmm, ik heb waarschijnlijk een antwoord wat je niet wil horen.
Ik zou het erg jammer vinden als zulke monumentale bomen gekapt zouden worden. Ik neem aan dat toen je er ging wonen je wist dat ze er stonden, Zulke bomen zijn vaak echt beeldbepalend niet alleen voor jullie maar ook voor jullie omgeving.
Ik weet dat hier in de omgeving ook mensen geprobeerd hebben om zulke bomen gekapt te krijgen en dat is ze niet gelukt ondanks dat ze in beroep waren gegaan tegen te uitspraak.
vrijdag 19 december 2008 - 17:19
printemps

Printemps

hallo

ik heb ook een antwoord dat je waarschijnlijk niet wil horen

maar ik zou het wel leuker vinden dat er aan mijn keuken bomen zouden staan
dan heb ik wa minder warmte in de zomer(schaduw)

mvg
an
vrijdag 19 december 2008 - 17:25
deHaan

DeHaan

Als ik het zo lees, vind ik ook dat ze moeten blijven.

Maar je wilt toch een oplossing neem ik aan.

Je geeft zelf aan dat je de kennis en het gereedschap niet ervoor heeft.
Gereedschap valt wel mee, namelijk een ladder/goede snoeischaar en een snoeizaag.
Ik schat dat dit om aan te schaffen ongeveer €300 kost.
Als je hier op het forum wat foto,s van de bomen zet, kunnen wij misschien wel aangeven hoe je dit moet doen.

Een andere manier is, je laat een vakman het voor de eerste keer doen, je kijkt het kunstje af en doe het daarna zelf.
Heb je dan nog vragen kunnen wij dat hier misschien wel beantwoorden
vrijdag 19 december 2008 - 17:55
brrrr

Brrrr

Wij hebben een goeie ladder en een goeie snoeizaag, dat is het probleem niet.
Maar de bomen zijn toch behoorlijk hoog, en zijn aan de bovenkant al vier of vijf kanten uitgegroeid.
Dat houdt in dat je je vaak in de meest gevaarlijke posities moet poseren, wil je de boom weer terug kunnen knotten, dàt is het probleem... En je moet vaak boven je macht werken, omdat de ladder nooit precies zo geplaatst kan worden, dat je er goed bij kunt...
vrijdag 19 december 2008 - 18:01
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Brrr, welkom op het forum. Als je een warme zomer meemaakt, ga je misschien anders tegen de bomen aan kijken. Ze zijn ooit juist geplant om ook dan gerieflijk te kunnen zitten in de keuken. Afgelopen zomer werd iedereen denk ik wel een beetje flauw hoor, dat ligt niet aan uw bomen maar aan de zomer.
vrijdag 19 december 2008 - 18:51
brrrr

Brrrr

Dank je wel
Maar wij wonen hier inmiddels al zo'n 13 jaar, en dit probleem speelt elk jaar.
Wij zijn echt geen miepen die elk stukje groen om zeep willen helpen... We hebben een aantal bomen en ( zeer grote! ) struiken in onze voor/zijtuin staan, en die blijven allemaal gewoon staan.
Het probleem zijn enkel deze twee lindebomen, waardoor we totaal geen zonlicht in de keuken kunnen ontvangen. Tuurlijk is er iets voor te zeggen op snoeihete dagen, maar om nou altijd in de schaduw te moeten zitten als we binnen zitten, is toch ook best wel sneu...
vrijdag 19 december 2008 - 18:58
LauraK

LauraK

Hallo,

Ook namens mij van harte welkom op het forum! Als ik het zo lees, zal je toch veel minder last van de
bomen ondervinden als ze tot leibomen gevormd zouden kunnen worden. Er komt dan sowieso meer
(zon)licht langs de bomen.

En wat de kosten betreft: zit er bij jullie in de buurt (of in de dichtstbijzijnde grote plaats) geen tuinbouw-
of landbouwschool? Misschien een ideetje om daar eens te vragen of ze zoiets niet willen of kunnen
doen. Voor de leerlingen een goede oefening, en waarschijnlijk niet zo duur voor jou. Daarna is het een
kwestie van bijhouden, wat jullie dan mogelijk zelf wel kunnen, omdat de goede vorm er dan al inzit.

Succes ermee, en groeten van Laura.
vrijdag 19 december 2008 - 19:06
leeuwtje

Leeuwtje

Zit er ook geen natuur- of landschapsbeheervereniging in jullie omgeving bij wie jullie aan kunnen kloppen voor snoeien.
Hier in Gelderland zou je bijvoorbeeld informatie kunnen vragen bij landschapsbeheer Gelderland. Hier in de bommelerwaard zit de stichting Capreton die bij zulke dingen kan helpen.
vrijdag 19 december 2008 - 21:12
jdcoster

Jdcoster

Plaats uw keukenkasten in het licht en maak van die duistere kamer een slaapkamer, badkamer of toilet. Misschien zijn de kosten nauwelijks hoger dan alle materiaalkosten en aannemerskosten voor vele jaren geregeld snoeiwerk.
Tegenwoordig bouwt men een huis in een paar weken maar een boom moet een eeuw groeien tot hij volwassen is.
Komaan geef daar eens wat foto's van, zodat we ons eens goed kunnen moeien in die zaak.
Groetjes
vrijdag 19 december 2008 - 21:31
deHaan

DeHaan

Een boom die als leiboom is gevormd moet je bijhouden.
Je gaat anders na verloop van jaren kans krijgen op takbreuk en een dikke tak wil je niet op je hooft krijgen.
zaterdag 20 december 2008 - 09:48
brrrr

Brrrr

Hallo, bedankt voor alle adviezen, ik ga er zeker achteraan om te kijken of de bomen als leibomen gemaakt kunnen worden, of die mogelijkheid er in zit. En ik ga ook kijken of hier scholen of iets dergelijks in de omgeving zitten, goeie tips!!!
Ik heb net een foto geplaatst zodat jullie de situatie kunnen bekijken, ik hoop dat het lukt!!!
[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 20 december 2008 - 18:37
deHaan

DeHaan

Kan je een grotere foto neerzetten?
zaterdag 20 december 2008 - 22:37
bartos

Bartos

ik heb nix aangevraagd, gewoon de zaag erin en alles plat,als er niemand klacht indient dan kunnen ze niets maken, en krijg je toch een zaak, dan is het mischien goedkoper dan elk jaar een firma te laten komen. uiteindelijk word je later ouder en kan je het zeker zelf niet meer ,mijn bomen zaten vol klimop en namen ook alle licht en zicht op mijn huis af. de spinnen en ongedierte(oateken) zijn er ook mee verdewenen.
ik heb nu een oprit, een mooie lege tuin waar ik in de lente van ga kunnen genieten.(door er weer iets moois van te maken et nieuwe planten).
ik ga nieuwe boompjes planten, ik heb reeds een haag geplant,,dus ik voel me niet schuldig dat ik die oude bomen heb geveld, en iedereen geeft me complimenten, de buren zijn ook blij dat ze van die wildernis verlost zijn en het vele vuil.
zondag 21 december 2008 - 10:56
jdcoster

Jdcoster

nog tips voor Bartos.
Giet het voortuintje in beton en leg er kunstgras op. Als je de paadjes mooi afwerkt met plastieken buxusbollen heb je al meteen een keurig tuintje. De vrij gekomen tijd kun je door brengen voor de buis met Wittekerke of Familie (moeilijke keus) en voor een luttelbedrag mag je fietsen tot je moe bent (ook weer niet te moe natuurlijk) in een fitnesscenter.

En ja, voor ik het vergeet, zuurstof bestaat er ook in flessen. Ik heb dat eens gezien in ziekenhuizen.
Eerst was ik een beetje onzet, maar gaandeweg kreeg ik medelijden met u.
Groetjes
zondag 21 december 2008 - 22:04
cetinel

Cetinel

een mooie lege tuin waar ik in de lente van ga kunnen genieten.

mooie zin........
maandag 22 december 2008 - 08:41
bartos

Tekst aangepast

Bartos

k wist het ,,dat ik negatief gezeik zou te horen krijgen,dan nog van mensen die niet eens de situatie gezien hebben. mijn tuin was sinds 1963 niet bewerkt, het was een wildernis, klimopranken van +15 cm diameter.een blauwe regen was baas over gans de bodem en zat in elk vd 8 bomen en tot op mijn dak. ik kon nergens een spade in de grond krijgen.
mijn hond zat na een week (ik woon er pas) bezaaid met 40 teken. de bomen waren reeds jaren gewurgd door klimop want stammen waren spiraalsgewijs gaan vormen. gelukkig heb ik één oude beuk die de leeftijd van het huis heeft kunnen bewaren.die hebben ze blijkbaar redelijk klimop vrij gehouden. de rest waren sparren en enkele reeds in hnet verleden gekopte kastanjes die toen ik ze omzaagde slechte kernen hadden
de bomen en de verwildering die ik omhakte maken trouwens plaats voor nieuw groen, als je een boom (een den ) van 12 meter hoog waarvan heel de boom behalve de top overwoekert en doodgewurgd is door klimop liever ziet dan dan wat het op dit moment al is dan ben je goed maf.
ik heb reeds dertig meter beukhaag aangeplant, goed voor de vogels in de toekomst,
en inderdaad, ik ga in de lente genieten van mijn lege tuin,,ik ga genieten om er nieuwe aanplantingen in te doen en een nieuwe tuin te ontwerpen. er komen beslist weer bomen in.
denk je dat jouw tuin ooit geen natuurgebied was of zo? ben jij zo heilig bezig met het kunstmatig veranderen van de natuur?
ik vind dat een mens op zijn eigen grond het recht moet kunnen hebben om in bepaalde situaties in te grijpen. en voor je kritiek geeft op een ander ,,,zou je beter eerst die bepaalde situatie kennen. in mijn geval kon er enkel iets gemaakt worden van de tuin door er grof door te gaan. ik heb twee bomen bewaard, een catalpa en een mooie oude beuk.

en voor zover het kleine fotoke van de topicstarter me informeert ,kan ik die mensen goed begrijpen.
ik zou ze nu niet direkt rooien, maar ik zou die lindes zwaar laten kandelaren, en maken dat ik er elk jaar de nieuwe scheuten van snoei,,,de kruin dus klein houden,heel klein zodat de te snoeien takken makkelijk zelf te doen zijn mits het gebruik van een lange ladder moet dat te doen zijn.
maandag 22 december 2008 - 18:00
jdcoster

Jdcoster

@Bartos
U mocht dan misschien overschot aan gelijk hebben wat uw bomen betrof. Een volkomen wetteloosheid op het vlak van ons groenbeheer (zelfs in private tuinen) propageren op een tuinforum waartoe veel mensen zich wenden om goede raad te krijgen vind ik verkeerd.
Het veldwetboek geeft duidelijke richtlijnen daarover en daar moet iedereen zich aan houden.
De kapvergunning van die linden zal wel niet zomaar geweigerd geweest zijn.

En ja, bij mij mag er al eens iets groeien en bloeien tot grote vreugde van tal van vogels.
En een blauwe regen is een sieraad in de tuin die zich wel laat inperken als het moet.
[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 22 december 2008 - 23:16
bartos

Tekst aangepast

Bartos

op je eerste foto zie ik een beuk denk ik,, de mijne is drie keer zo hoog, die heb ik behouden, die zou ik ook nooit willen omkappen, trouwens de blauwe regen zat bij mij tot in zijn kruin met verschillende ranken , je kan je dan wel voorstellen hoe ver die verwildering zat.mijn huis is van 1936 net als die beuk vermoed ik, de rest was jonger .
ik zie een blauwe regen ook graag, ik had er in mijn vorige tuin ook één aangeplant en onderhield die ,,,, je kan die inderdaad in toom houden. maar als je die 10 jaar zijn gang laat gaan of zelfs langer zoals in mijn pas aangekochte eigendom, dan is de hoofdstam een gigantische dertig centimeter in diameter en hebben zich ondergrondse uitlopers verspreid door heel de tuin die her en der wortelen en alweer andere wisterias laten oprijzen. + de kilometers klimop ranken daarrond en tussen, daar kan je echt geen weg meer mee. tel daarbij de vele uigegroeide heesters van zeker 8 meter hoog en 5 meter breed en ik zat midden in een oerwoud als ik men achterdeur open deed. ik heb helaas geen foto's van hoe het was anders stonden ze hier direkt. er zijn natuurlijk ook liefhebbers van zo een verwilderde tuin, maar te veel is trop en trop is teveel.
ik heb geen zin om elke paar weken honderden kilos snoeiwerk naar het containerpark te voeren en 14 dagen later het verschil niet meer te zien.ik blijf ook geen negendertig jaar!
had ik het aangevraagd dan was dat werk waarschijnlijk direkt goedgekeurd.maar ik wou niet wachten , ik wou direkt kunnen aanplanten om geen seizoen te verliezen door papierwerk dat wel eens maanden kan duren.

ik zou die linden in de topicstarters tuin ook niet omkappen mochten het de mijne zijn, ik zie ook te weinig op de foto om hen daar gelijk in te geven, en ik denk dat het zou zonde zijn, ze zijn ook van een ander kaliber dan de bomen die ik velde, maar als ze echt te veel licht wegnemen kan je die lindebomen makkelijk laten kandelaren en ze nadien zelf jaarlijks onderhouden of om de paar jaar laten uitvoeren,,dat is nu ook weer zo duur niet. ik denk dat dat zelfs mag zonder aanvraag. en,,, voor zulke bomen van dat kaliber is het waarschijnlijk onmogelijk om die zelf in eigen beheer en zonder aanvraag volledig om te leggen zonder dat daar een klacht van komt.
dinsdag 23 december 2008 - 17:09
cetinel

Cetinel

hoi bartos,
we hebben hier nogal lange tenen wat betreft het kappen van bomen....
en af en toe word er nogal es wat geroepen zonder dat men de situatie goed kan inschatten,een antwoord als,niet vragen gewoon doen is dan ook iets wat we hier niet zo graag horen.
persoonlijk denk ik dat er wel redenen zullen zijn waarom ze die kapvergunning weigerden.
vaak worden we wel es geconfronteerd met personen die het liefst van al alles wat groeit en bloeit zouden vervangen door kunstoffen brol dan hebben ze geen onderhoud nodig(en geloof me,ze zijn er genoeg,ik rij elke dag langs een "tuin" waar langs voor in grote potten "buxusbollen" van plastic zitten,en voor de rest alles geplaveid en keitjes gezet en das daar ruim 500m² groot)
we halen dan al direct zo iemand voor de geest als we een antwoord lezen dat ons in eerste instantie niet aanstaat....
elke situatie is natuurlijk anders...
met de feestdagen voor de deur beter vrede sluiten dan maar??
woensdag 24 december 2008 - 09:24
bartos

Bartos

tuurlijk,

je kan niet voor alles zijn natuurlijk,
ik ben momenteel heel hard bezig met het exotisch tuinieren, er zijn daar ook mensen tegen.
ik heb 3 grote trachycarpussen besteld, er komen rostrata yuccas, er komt redelijk wat fijn grind om een woestijneffect te bekomen, er komen winterharde cactussen zeker een 30 tal,
voor de vogels en bvb kleine knaagdieren is daar dus ook niet zo veel tussen te zoeken. alhoewel ze er zeker ook zullen komen tusen scharrelen.
ik compenceer dat door een haag van beuk te gebruiken, en aan de achterzijde van mijn huis komt een boomgaard met fruitbomen en klimplanten. waar mogelijk komen nestkastjes en ik strooi nooit blauwe roze of andere korrels maar steeds natuurlijke meststoffen en onkruid verdelg ik met de hand.

er is maar één tuin die echt diervriendelijk is en dat is de tuin die de natuur zelf maakt, waar bijna geen verstoring is.
ik heb zo een tuin gekend bij iemand waar ik regelmatig kom,een echte verwildering met beukhaag die minsten 10 meter hoog was en gras van een meter hoog, daar kwamen de meest zeldzame vogels toch nog voor , de vliegenzwam kwam er spontaan groeien en egels en andere kleine zoogdieren leefden er ook tussen oude de tractoren.
uiteindelijk hebben ze er ook eens grote kuis MOETEN houden net als bij mij nu,want op den duur komen er netels braam klimop en distels en burenruzies van,de kruisbek en de spotvogel zien ze daar nu helaas ook niet meer.
onze tuinen zijn allemaal kunstmatig we wonen alsmaar op kleinere stukken bouwgrond. en,,,,grote bomen zijn zeldzaam, in mijn straat is mijn beuk de grootste boom, die zou ik nooit willen rooien, ondanks dat ik er veel bladafval van zal hebben . de koelte, het bosgevoel en de kleurenpracht maakt hem onbetaalbaar. het duurt bij een beuk trouwens 55 jaar eer die beukenootjes geeft en voor nageslacht kan zorgen. als je mooie oude bomen hebt staan rond een huis dan moet je je tuinplannen maar aanpassen en blij zijn dat je ze hebt.
gelijk iemand al zei, verander de keuken, zet er een veranda aan maak licht op een andere manier ipv de bomen de schuld te geven,

zaterdag 27 december 2008 - 18:42
Rita1960

Rita1960

Hoi,

Mijn oud leraar van de landbouwschool, had zelf een grote "wilde" tuin en hij zei al in 1981:" een "wilde tuin" kost meer energie om deze goed te onderhouden dan welk andere tuin ook".
En hij heeft gelijk gehad. Mijn tuin is redelijk wild.. alles wat wil groeien op arme droge zandgrond mag bij mij zijn best doen. Maar ik moet wel mijn best doen om de te overheersende soorten de baas te blijven.
In het verleden heb ik te vaak geprobeerd om soorten op de arme zandgrond zich thuis te laten voelen, heeft veel geld gekost en ze verdwijnen gewoon. Nu mogen soorten die zich bij hier thuis voelen blijven, maar ik geef de sterksten niet de overhand.
't is maar net wat je wilt in je tuin......
En ik ben dol op bomen Mijn man niet, want die mag blad vegen en de dakgoten schoonhouden. Maar op hete zomer dagen.... koelte onder de bomen.

groetjes,

Rita
zaterdag 27 december 2008 - 20:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon